מצחצחים קלטות

בענף סרטי הווידאו לא פוחדים מטלוויזיה רב-ערוצית: ענק הווידאו פותח רשת חדשה של חנויות מגה, בלוקבסטר מוזילה את הסרטים ומאריכה את תקופת ההשכרה

רשת השכרת הסרטים ענק הווידאו מתכננת פתיחת רשת חנויות ענק, שיציעו סרטי וידאו ו-DVD להשכרה ולמכירה, מכירת דיסקים, ספרים, מגאזינים, מולטימדיה, פינת גלישה חופשית באינטרנט ובית קפה. החנות הראשונה תיפתח בעוד כשלושה שבועות במרכז הכרמל בחיפה. בשנה הקרובה מתוכננות להיפתח עוד שתי חנויות, ולאחר מכן עוד שלוש, שיהיו ממוקמות בתל אביב, ירושלים, באר שבע ורעננה.

הרשת החדשה תיקרא "פאוזה" ותוביל אותה הסיסמה: "סרט, ספר ודיסק נפגשים לכוס קפה". החברה מדווחת על השקעה של כמיליון דולר בחנות הראשונה, ששיטחה כ-550 מ"ר.

זהו הניסיון השני לפתוח בישראל חנות מגה, המאגדת מספר נושאים מתרבות הפנאי, תחת קורת גג אחת. הניסיון הראשון היה ביולי 97', כששיתוף פעולה בין הרשתות באג, סטימצקי וטאואר רקורדס הוביל לפתיחת "היפו", רשת שהיתה אמורה למנות חמישה סניפים, אך בסופו של דבר הגיעה רק לשניים.

הסניף הראשון הוקם בדן דיזיין סנטר בהשקעה של מאות אלפי דולרים ונסגר בשל חוסר כדאיות כלכלית בסוף 98'. ואילו הסניף השני שנפתח בבאר שבע, נסגר בינואר 2000.

מנכ"ל ענק הווידאו, דרור לירן, אומר כי בחברה תכננו לפתוח חנויות גדולות בקונספט משולב מזה זמן.

"גלובס": אינכם חוששים מנסיון העבר הכושל שנחלה "היפו"?

לירן: "רשת היפו נסגרה מכמה סיבות: ראשית, החנות היתה מחולקת לשלוש מחלקות נפרדות, עם קופות נפרדות, ואילו אנחנו פותחים קופה משותפת לכל מחלקות החנות. שנית, הבחירה במיקום, בדן דיזיין סנטר (מול קניון איילון) היתה בעייתית. מעבר לכך, החנות תציע סרטים להשכרה ולא רק למכירה, כמו ב"היפו".

מדוע בחרתם לפתוח את הסניף הראשון דווקא בחיפה, ולא בתל אביב?

"אנחנו פותחים קודם בחיפה, פשוט מפני שעוד לא מצאנו מיקום מתאים בתל אביב. הסניף בחיפה ייפתח במרכז הכרמל, שם יש אוכלוסייה איכותית אליה אנחנו מכוונים".

האם אתה סבור שזהו זמן מתאים להתרחבות, לאור מבחר הסרטים שמציעים הכבלים והלוויין?

"אנחנו מגובים על ידי חברות הסרטים האמריקניות, שבשל חוקי התזמון הנוקשים שהן מכתיבות, סרטי קולנוע מגיעים לספריות הווידאו חצי שנה אחרי שיצאו לאקרנים, ולשירותי הצפייה הביתית בתשלום ("הום סינמה") רק אחרי שנה. מכאן שיש לנו יתרון זמן על הטלוויזיה. כיום גם מספר מכשירי ה-DVD נמצא בעלייה מתמדת, והיקף פעילות ה-DVD בסניפים מהווה כ-42%, אחת הסיבות לכך היא שאנחנו יכולים להביא מחו"ל סרטי DVD שעדיין מוקרנים בישראל בבתי הקולנוע, וכך ההיצע שלנו 'טרי' כל הזמן".

לירן אומר כי אינו חש מאויים על ידי הטלוויזיה הרב-ערוצית. לדבריו, הוא משוכנע כי הפעילות של ערוצי הלוויין (שבימים אלה עלו בקמפיין בן 4 סרטונים, שאחד מהם מדגיש את מספר הסרטים המשודרים בהם), לא תפגע בשוק, אלא רק תגדיל אותו. הוא אפילו מוכן לומר שהשדרוג בגודל וברמת השירות של ספריות הווידאו בארץ, כולל הספריות הפרטיות הקטנות, נעשה הודות לכניסתה של רשת בלוקבסטר, המתחרה.

קמפיין מול קמפיין במקרה או שלא, במקביל לעליית קמפיין ערוץ הסרטים של yes, עלתה ענק הווידאו בקמפיין טלוויזיוני משלה. הקמפיין, בהשקעה של 110 אלף דולר, באמצעות משרד הפרסום גולן, מפרסם מבצע שעורכת החברה פוסט-פסח. לירן מכחיש כל קשר לעיתוי עליית הקמפיין של יס, ואומר, שהתזמון קשור ליום ההולדת של החברה, שחל החודש, כמו גם לצורך בדירבון הלקוחות לאחר תקופת הפסח הסואנת.

הוא מציין באי נוחות מסויימת, שהמצב הבטחוני רק הועיל לעסקים, ושבחודשים האחרונים נרשם גידול דרמטי בפעילות הרשת.

ענק הוידאו הוקמה ב-1989, היא מונה 28 סניפים בפריסה ארצית ו-55 וידאומטים. 60% מהחברה נמצא בבעלות פורום פילם, ו-40% בידי ידיעות תקשורת.

מנכ"ל בלוקבסטר, אילן גבעון, אינו נשמע מודאג מפתיחת הרשת החדשה של ענק הווידאו. גבעון: "הסניף שלנו בחולון יותר גדול מחנות ה'מגה' שלהם שתיפתח בחיפה, וכך גם הסניפים ברעננה ובראשון לציון".

גבעון מגיב בשאננות למידע אודות ענק הווידאו, ומציין שאין להתרשם מהמספרים: אמנם לבלוקבסטר רק 13 חנויות, אולם רוב הסניפים ברשת גדולים מאלו של המתחרה ומחזיקים, לדבריו, ביותר עותקי סרטים.

עירניים ומודעים את יחסו לפעילות של ערוצי הלוויין והכבלים הוא מעדיף לתאר במילים "עירנייםומודעים". "אנחנו מתכוננים לשינוי בשוק הטלוויזיה. במסגרת זו חתמנו על הסכםעם הספקים, לפיו נקבל פי שניים עותקים מכל סרט ונחלוק עימם ברווחים. הוזלנו את מחיר הסרטים ל-15 שקל, כדי להתאים אותו למחיר המשוער של הסרטים בערוצים בתשלום לפי צפייה (Pay per View), והארכנו את תקופת ההשכרה של סרטים ישנים יותר".

גבעון אומר, כי חדירת ה-DVD לשוק הגדילה את נפח הפעילות ברשת, שצמחה ב-29% השנה, (לעומת 15% בשנה הקודמת). לדבריו, כיום מהווים הסרטים בפורמט זה כ-55% מפעילות הרשת.

בלוקבסטר החלה לפעול בישראל ב-95', והיא נמצאת בבעלות של 99% בידי ליאון קופלר. הרשת מונה 13 חנויות ו-170 וידאומטים. מחזור המכירות של החברה, לפי גבעון, של 65 מיליון שקל (38 מיליון בסניפים ו-27 מיליון באמצעות הווידאומטים).