ניסיון לדו קיום מסחרי: קניון חדש בקרני שומרון פתוח לישראלים ולפלשתינים

ראש מועצת כפר חבלה, נביל ג'דה: שום פלשתיני לא יעז להגיע לשם כעת

השבוע נפתח ביישוב קרני שומרון קניון ראשון מסוגו, שנועד לשרת גם את האוכלוסייה היהודית וגם את האוכלוסייה הפלשתינית באיזור.

את הקניון הקימה חברת קדומים 3000, בהשקעה של 6.5 מיליון דולר. הקניון כולל 7,000 מ"ר למסחר, ובעתיד מתוכננת להיבנות תחנת דלק בסמוך לו.

מיכה גריצמן, מנכ"ל הקניון, אמר ל"גלובס", כי הקניון ממוקם במרכז ציר התנועה שבין שכם לקלקיליה, איזור עם פוטנציאל של 200 אלף לקוחות.

לדבריו, "הקניון אמור לשרת גם אוכלוסיה פלשתינית, ובניגוד לקניונים אחרים בארץ, אנו איננו עורכים הפרדה בין יהודים וערבים. כולם ייכנסו, לאחר בדיקה בטחונית רגילה בשער, והדבר אושר ע"י כל גורמי הביטחון". גריצמן מציין, כי במקום מועסקים גם אנשי ביטחון ערבים, כדי להימנע מיצירת דימוי של "ערבים נגד יהודים".

לדבריו, "פלשתינים מגיעים לקניון, וישנם כאלה שאף מתעניינים באפשרות של השכרת שטחי מסחר. בקרוב יפעלו בקניון חברות סלולרי ישראליות ובנקים, שהפלשתינים נזקקים לשירותיהם". עם זאת, מודה גריצמן, כי כרגע תנועת הפלשתינים בקניון מועטה יחסית, בשל חששם, ואי הידיעה, כי הקניון פתוח גם בפניהם.

בנוגע לעיתוי הפתיחה, בתקופה בעייתית זו, אומר גריצמן, כי הבנייה באתר התנהלה במשך שנתיים ופרוץ האינתיפאדה גרם דווקא לזירוז הפתיחה.

פרט לאוכלוסייה הפלשתינית ישרת הקניון גם את האוכלוסיה היהודית המתגוררת באיזור. בשטחי המועצה האיזורית מתגוררים 20 אלף תושבים, והמקום קרוב גם לערים אחרות, ביניהן אריאל וכפר סבא.

לדבריו, "אנו חיים בחוסר ודאות בטחונית, אולם מאמינים, כי מה שנכון לימי שלום נכון גם לימי מלחמה. הקניון עונה על מחסור בשטחי מסחר בכל האיזור".

הפלשתינים, מתברר, מתרשמים פחות, ומביעים ספקות בקשר לאפשרות הגעתם לקניון. גם הם פתחו על רקע האירועים ביוזמה מסחרית משלהם, שוק חבלה.

בעקבות הסגר על העיר קלקיליה וסגירת השווקים בבידיה ובמסחה (בהם נהגו ישראלים רבים לקנות בשבתות), נפתח שוק חלופי בכפר חבלה, הנמצא מדרום לקלקיליה בסמוך לקו הירוק, וגובל ביישוב מתן.

ראש מועצת הכפר, נביל ג'דה, אומר, כי הכפר נהיה "בידיה השנייה". מאז פרוץ האינתיפאדה נפתחו בו יותר מ-80 חנויות, בעיקר על ידי סוחרי קלקיליה ובידיה.

לשוק חבלה מגיעים, מלבד תושבי האיזור, גם ערביי ישראל (חבלה מצוי בקרבת יישובי המשולש), ואפילו יהודים מחפשי מציאות. שיא התנועה הישראלית בשוק נרשם בימי שבת, ומגיע למאות קונים.

לפני כשבועיים נחסם ציר הגישה לכפר בידי צה"ל, וכעת מצוי השוק בקשיים, והכפר משותק. תושבי המקום מקווים לימים טובים יותר.

בתגובה לפתיחת קניון השומרון אומר ג'דה, כי "שום פלשתיני לא יעז להגיע לשם כעת. איננו מרגישים בטוחים בקניון ישראלי, בדיוק כפי שהישראלים אינם מרגישים בטוחים אצלנו. מה שהיה אפשרי לפני כשנה, אינו אפשרי כעת".