שומרים על שומר

פיני שומר, שפרש מתפקיד ראש אגף ארגון ומרחבים בהסתדרות, קיבל ג'וב חדש: מנכ"ל קרן הפנסיה של הפועלים החקלאיים

פיני שומר עבד בהסתדרות 25 שנה. הוא מילא שורה של תפקידים ארגוניים, והאחרון שבהם היה ראש אגף ארגון ומרחבים. במסגרת התפקיד היה שומר אחראי על 30 מרחבים, שהם הגופים האמורים לשלוט ב-70 מועצות פועלים בכל הארץ.

ואולם, בשנים האחרונות צומצמו הסמכויות של שומר וכך גם מעמדו בהסתדרות. חלק ניכר מהסמכויות של האגף הועברו לוועדה למינהל וכוח אדם, ושומר נוטרל למעשה מהשפעתו במערכת.

בהסתדרות אומרים, כי הדבר נעשה משתי סיבות: רצונה של הגיזברות לשלוט במערכת כוח האדם והשכר הפרוצות של מועצות הפועלים, וחולשתו של שומר מול חבורת ראשי המועצות ה"נבחרים", שלא מילאו אחר הנחיותיו.

במצב שנוצר, ביקש שומר לפרוש מתפקידו, ועל-פי ההערכה רצה עמיר פרץ אותו דבר. פרץ, שהקים את סיעת "עם אחד", רצה מאוד באיש משלו במערכת המרחבים, שנחשבת לבעלת חשיבות מיוחדת בעת בחירות. שומר היה ונשאר איש מפלגת העבודה, ואילו לפרץ היה מועמד משלו לתפקיד - חיים צוויג, יו"ר ארגון עובדי תעש שפרש באותו זמן מעבודתו ומתפקידו.

בלוח השחמט הזה היה הכל כמעט סגור, ושומר הגיע לסיכום על פרישה לפנסיה תקציבית מההסתדרות. לדבריו, "התוכנית היתה שימנו אותי לסמנכ"ל שירות התעסוקה, כאשר רענן כהן היה באותה עת שר העבודה".

מערכת הבחירות טרפה את קלפיו של שומר. רענן כהן איבד את משרד העבודה ושומר נותר ללא עבודה. ואולם, לא אלמן ישראל. בהסתדרות לא עוזבים חבר, ופתאום התברר, כי אחרי שלא התאים או לא רצו אותו בראשות אגף המרחבים - אפשר לסדר לו תפקיד אחר.

וכך, בחודש שעבר, כמה חודשים לאחר שפרש, נמצא לשומר סידור עבודה חדש: מנכ"ל קרן הפנסיה לפועלים החקלאיים. מדובר בקרן הפנסיה הנחשבת לבעייתית ביותר מבחינת היקף גרעונותיה. לכל המצוי בתחום ברור, שצריך לערוך שם תוכנית הבראה דחופה. אלא שבהסתדרות לא טרחו לחפש לתפקיד אדם בעל חיצוני ובעל כישורים ניהוליים מתאימים, וגם לא פירסמו מיכרז לתפקיד הקשה.

בתגובה אומר שומר, כי עקב ההתפתחויות הבלתי צפויות, הוא הסכים לקבל את תפקיד מנכ"ל הקרן שהוצע לו ע"י פרץ. לדבריו, הוא הקפיא את הפנסיה התקציבית שלו.

עוד ציין שומר, כי בהיותו בעל תואר ראשון במדעי המדינה ותואר שני בלימודי עבודה, ובעל ניסיון מוכח בתחמי פעילותו בהסתדרות, הוא רואה עצמו כמי שיכול בהחלט לנהל קרן פנסיה, למרות שעיסוקה של הקרן הוא פיננסי בעיקרו. "בכוונתי לבצע תוכנית הבראה בקרן ולהכין תוכניות שיווק לקרן", אמר שומר.