מנהל התפעול בזוגלובק ו-30 עובדים נוספים הושעו בעקבות פרשת החלפת האריזות

מחר תחליט רשות המזון, לאחר עריכת שימוע לנציגי החברה, האם להסיר ממוצרי זוגלובק את תו האיכות

הנהלת זוגלובק החליטה להשעות מתפקידו את מנהל התפעול, ו-30 עובדים נוספים, החשודים במעורבות בפרשת החלפת האריזות, שנחשפה ב"ידיעות אחרונות". כך מסר ל"גלובס" מנכ"ל החברה, ראובן משכית.

ממשרד הבריאות נמסר ל"גלובס", כי רשות המזון תערוך מחר (ה') בבוקר שימוע לנציגי זוגלובק, שלאחריו תחליט האם להסיר את תו האיכות GMP ממוצרי החברה.

השימוע ייערך לאחר מסירת הדו"ח המלא מהחקירה לבדיקת עמידה בנהלים, שערכה הרשות במפעלי הבשר של החברה בשלומי ובנהריה. החקירה נערכה בעקבות המידע, לפיו מאות טונות של בשר נארזו מחדש במשחטת זוגלובק בשלומי, תוך שינוי תאריך התפוגה. ההחלפות נעשו כדי להאריך את חייו של בשר, שפג תוקפו על פי התאריך המקורי.

ראש רשות המזון, ד"ר בריאן קזין, מסר ל"גלובס", שינוי תאריך תפוגה מעל מוצרים חייב בקבלת אישור מרשות המזון, וזוגלובק לא הגישה פנייה כזו. לדברי קזין, הנהלת החברה טוענת, כי לא ידעה על הפרשה, ומאחר שכך, היא לוקה בעמידה בנהלי בקרת האיכות המחייבים.

קזין הדגיש, כי לא נמצאה כל סיבה לחשוד, שקיימת סכנה בריאותית במוצרי זוגלובק. עם זאת, מרשתות השיווק נמסר היום (ד'), כי ניכרת ירידה בשיעור של 20% במכירות מוצרי זוגלובק, וכן נרשמה תופעה של החזרת סחורה, אם כי בהיקפים נמוכים.

גורמים בענף מעריכים כי הפגיעה בזוגלובק לא תהיה אנושה, ועלולה להסתכם ברידה של 15% במכירות, בגלל חוזקו של המותג ומעמדה האיתן של זוגלובק ברשתות השיווק. זוגלובק, המשקיעה מדי שנה 7 מיליון דולר בפרסום, הפסיקה לאלתר את הפעילות הפרסומית בה היא נוקטת על בסיס תחזוקתי קבוע.

על פי הערכות בענף מתפלג שוק מעדני הבשר כדלקמן: זוגלובק 50%, הוד לבן 18%, טירת צבי 15%, ו-יחיעם 12%.

השאלה המרכזית כאן היא, האם מעורבים בפרשה דרגים גבוהים בחברה. במידה וההנהלה הבכירה ידעה על החלפת האריזות, לא תספיק הנוסחה המקובלת במצבי משבר מסוג זה, שהיא ניקוי אורוות והתנצלות בפני הציבור.

במקרה כזה, עלולה מכירת החברה להיות צעד הכרחי, ובענף המזון לא חסרים גורמים שמעוניינים לרכוש את זוגלובק, גם על רקע הסכסוך המתמשך בין בעלי המניות בחברה.

מאחר ואוסם, נסטלה ותנובה מחזיקות בנתחים משמעותיים בשוק הבשר, באמצעות חברות פעילות שרכשו בתחום, הוד לבן וטיב טירת צבי בהתאמה, אחד הגורמים שעבורו עשויה זוגלובק להיות הזדמנות אסרטגית הוא חברת שטראוס.

משכית דוחה את ההערכות בדבר מכירה אפשרית בעתיד של החברה. לדבריו, הוא מינה חברת חקירות, מרדכי רחמים, שאמורה למסור את ממצאיה לראשי החברה, ובמידה ויידרש, להעביר את הממצאים לחקירה משטרתית.

לדברי משכית, "אני רוצה לבדוק את הדברים וליצור שקיפות מלאה, לשים הכל על השולחן". בנוסף, פנתה זוגלובק לראש השירותים הווטרינריים, בבקשה לתגבר את הפיקוח.

(ראו הרחבה ב"גלובס הערב", "נתח שוק", עמוד 68).