הבלשניקוב שלה

סדרת המינויים הפוליטיים אצל דליה איציק, נמשכת; אבי בלשניקוב, הופך גם לסמנכ"ל מינהל ומשאבי אנוש

לפני מספר חודשים עזב משה טומשובר את תפקידו כסמנכ"ל מינהל ומשאבי אנוש במשרד התמ"ס. הלך הביתה - ובמשרד הוציאו מכרז פנימי לתפקיד, כמקובל במשרדים ממשלתיים. לא פחות מעשרה אנשים ניגשו למשרד (יש אומרים 14), אבל איש לא נמצא ראוי. מה עשתה שרת התמ"ס, דליה איציק? מינתה לתפקיד את הרל"ש שלה, יד ימינה כבר כמה שנים, אבי בלשניקוב.

איציק מממשת בכך את הפנטזיה של כל שר: שהעוזר הפוליטי יהיה גם מנהל כוח האדם במשרד הממשלתי, בו זמנית. חגיגת המינויים הפוליטיים הופכת במקרה זה למסע תענוגות בלתי מוגבל. מה שמדהים יותר הוא שנציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, שאמור לעמוד בפרץ, עוזר לה בזה.

צריך לדעת: מדובר באחד מתפקידי המפתח בכל משרד ממשלתי. האיש הזה קובע מי יבוא, מי ילך, כמה יקבל. משרד התמ"ס פרוס על פני כל הארץ, והג'ובים בו מרובים. הלהט של איציק לשים את האנשים שלה, גדול גם הוא.

נציבות שירות המדינה אישרה את המינוי כזמני בלבד, ומודעת המכרז החיצוני לתפקיד אמורה לצאת לעיתונות כבר מחר (ו') בבוקר או באמצע שבוע הבא לכל המאוחר. לכאורה, אם המינוי מוגדר זמני, הוא משקף סוג של אחריות: תפקיד סמנכ"ל, ועוד כזה שקשור במינהל, אמרכלות ומשאבי אנוש, אי אפשר להשאיר לא מאוייש הרבה זמן. אם לא נמצא האדם המתאים בתוך המשרד - לפחות עד שיימצא כזה מחוץ למשרד, נשים שם מישהו מלא מרץ ונכונות כמו בלשניקוב, שמוכן לשאת בנטל של סמנכ"ל מינהל ומשאבי אנוש לצד רל"שותו.

אבל כמה ריחות לא טובים עולים מהמינוי. ראשית, בלשניקוב הוא סוג של איש פוליטי. הקריירה שלו רצופה בתארי עוזר שאחריהם מופיעים שמות של פוליטיקאים: אברהם שוחט, אביגדור קהלני, מאיר שטרית ודליה איציק, במשרד לאיכות הסביבה ובתמ"ס. האם נכון לתת לאיש פוליטי, עוזר של שרים, למלא פונקציה מקצועית במשרד ממשלתי?

ייתכן שבלשניקוב יחליט לגשת למכרז החיצוני. בעיקרון אין מניעה: מכרזים כאלה פתוחים לכל דיכפין שעומד בתנאים ובדרישות המינימליים להציג את עצמו. האם זה נכון שאיש סמי-פוליטי יקבל תפקיד מקצועי לטווח ארוך? מה יקרה כאשר איציק תעזוב את התמ"ס, דבר שצפוי לקרות בסוף ימיה של הממשלה? בלשניקוב ילך איתה ויפתח את תפקיד הסמנכ"ל למיכרז חדש, או שיישאר שם וייפרד לשלום מתפקיד העוזר לשרים? למה יש פה ריח של מינוי פוליטי?

שאלה מהותית מטרידה אף יותר. מי שנכנס היום למשרד התמ"ס (או מנסה לבקר באתר האינטרנט שלו), לא יכול להתעלם מהיחסים העכורים בין העובדים, באמצעות הוועד הנמרץ, לבין השרה. הם כועסים שהם לא שותפים להחלטות, מרגישים ממודרים ומתקוממים נגד הרעיון להקים רשות לסחר הוגן. כבר חודשים רבים הם שובתים, צועקים ומאיימים - ואף אחד (כמעט) לא שם.

אבל עכשיו יהיה מי שיעבוד מולם: אבי בלשניקוב, עוזר השרה, יד ימינה ואיש אמונה. הוא זה שעכשיו אמור לצאת למסדרון אל העובדים ולנהל איתם דיונים ומו"מ על הטענות שלהם. השאלה היא איפה תתמקם נאמנותו של בלשניקוב: בצד הנאמן לאיציק ולתפקידו כרל"ש שלה, או בצד הנאמן לתפקיד החדש, של סמנכ"ל מינהל ומשאבי אנוש?

דובר נציבות שירות המדינה מסר בתגובה: "הנציב אישר את המהלך בגלל המצב המאוד בעייתי בו שרוי מינהל משאבי אנוש בתמ"ס. ראשי המשרד הוכיחו לנציב, כי המצב עומד בפני קריסה. לכן נעתר הנציב לבקשת השרה, והסכים להטיל על בלשניקוב גם את המטלה של משאבי האנוש. מדובר בהסדר זמני בלבד, וההודעה על המכרז החיצוני תצא השבוע או בתחילת השבוע הבא".