ישי: לאפשר לקבלנים לפרוס 60% מתשלומי החובה לעיריות המשולמים לפני היתר הבנייה

אלדר מתנגד: הרשויות יאבדו את הסנקציה כנגד הקבלנים

שר הפנים, אלי ישי, מציע תיקון לחוק הרשויות המקומיות, שיאפשר לקבלנים לפרוס 60% מתשלומי החובה שהם משלמים לעיריות לפני מתן היתר בנייה. התיקון מוצע כהוראת שעה למשך שנתיים בלבד, במטרה להקל על הקבלנים ולאפשר להם להתמודד עם הקשיים בענף. עוד מבקש ישי סמכות שתאפשר לו לקבוע על אילו רשויות מקומיות לא יחול הצו.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, אומר בתגובה, שהוא מתנגד לתיקון מאחר ובאמצעותו יאבדו הרשויות המקומיות את הסנקציה המרכזית שלהם כנגד הקבלנים. לדעתו, באם התיקון יתקבל יתחמקו קבלנים רבים מתשלום, ואילו לרשות המקומית לא תהיה כל דרך לאכוף אותו עליהם. לדבריו, העובדה שהתשלום נגבה מראש בתמורה להיתר, מאלצת את הקבלנים לעמוד בו, ואינה מאפשרת להם להתחמק ממנו.

על פי חוק הרשויות המקומיות הקיים כיום, היתר הבנייה מותנה בתשלום כלל תשלומי החובה מראש. היתר זה כולל גם את תשלומי ההשבחה. על פי ההצעה החדשה, התשלום עבור 60% מהיטלי הבנייה יחולק ל-12 תשלומים שווים ורצופים, החל מחודש לאחר מתן ההיתר. תנאי נוסף הוא שהפרויקט כולל 6 דירות לפחות.

לדברי אלדר, באם התיקון יתקבל, ייגרם לרשויות נזק של מיליונים רבים, וזאת מאחר והממשלה אינה מספקת לרשויות המקומיות כלי אכיפה מספיקים. לדבריו, גם כלי האכיפה של אי מתן היתר איכלוס אינו יעיל מספיק, ולכן קיים חשש שהקבלנים יתחמקו מהתשלום.

יתר על כן: לדבריו, מאחר וההצמדה שמפעילות הרשויות המקומיות על חובות נמוכה מהמדד, דבר זה יעודד את הקבלנים להשהות את התשלומים עוד יותר, ובכך ייגרם לרשויות נזק עצום.