ביהמ"ש: ערבות בנקאית מספיקה לקבלת היתר בנייה - אם האגרות וההיטלים שנויים במחלוקת

בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע קבע בפסק דין, כי על הוועדה לתכנון ובנייה לתת היתר בנייה כנגד הפקדת ערבות בנקאית במקרים שבהם נושא האגרות וההיטלים שנוי במחלוקת.

את פסק הדין כתב השופט ניל הנדל לעתירה, שהגישה רשות הנמלים והרכבות באמצעות עוה"ד יצחק מיוחס, אלכס כץ וליאב ברק. מדובר בפרויקט נמל היובל, אותו מפעילה רשות הנמלים והרכבות, שעניינו הרחבת נמל אשדוד ופיתוחו.

רשות הנמלים הגישה בקשות לקבלת שני היתרי בנייה. התנאים שנקבעו לאישור קוימו, ובעקבות כך קיבלה הרשות שתי הודעות חיוב, המתייחסות לבקשותיה בסכום של 2.5 מיליון שקל, סכום הנובע מאגרות בנייה והיטלי פיתוח.

עוד התברר, כי עיריית אשדוד הודיעה, כי הסכום האמור איננו סופי ובכוונתה לדרוש סכומי כסף נוספים שיגיעו עד 75 מיליון שקל לפחות. לטענת העירייה, הסכום מהווה כ-3% בלבד מהעלות הכוללת של פרויקט הנמל, המוערך ב-2 מיליארד שקלים.

רשות הנמלים טענה, שיש לחייבה עבור אגרות הבנייה בלבד ב-30 אלף שקל. מאחר שכל עבודות התשתית מבוצעות על-ידה, טענה הרשות, כי אין לחייבה בשל היטלי הפיתוח. עם זאת הציעה הרשות להפקיד התחייבות עצמית או ערבויות אחרות תחת החיוב האמור.

הצעה זו נדחתה על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באשדוד, לאחר שקבעה כי היא איננה עולה בקנה אחד עם החוק. על כך עתרה הרשות לבית המשפט לעניינים מינהליים. העותרת ציינה בעתירה, כי היא מוכנה להפקיד ערבות בנקאית אם תתקבל עמדתה העקרונית.

הנדל קובע בפסק הדין, כי מלאכת הפרשנות של החוק בעניין איננה קלה, שכן החוק אומר, כי אין לעכב את מתן ההיתר אם שולמו כל האגרות וההיטלים או ניתנו הערבויות המתאימות להבטחת תשלום כאמור בכפוף להוראות כל דין.

עם זאת, לאחר שבחן את הצעת החוק ואת דברי ח"כ בן-מאיר, שהציע אותה, קיבל הנדל את העתירה. הנדל קבע, כי יש לראות את הפקדת הערבות הבנקאית כערבות מתאימה על-פי החוק. ערבות זו תעמוד בתוקף עד למתן פסק דין או פסק דין חלקי בדיון המשפטי שבין הצדדים. הדיון מתקיים בבית משפט השלום בבאר-שבע. על הוועדה הוטלו 12 אלף שקלים הוצאות משפט. (עת"מ 269/01).