הסטרט-אפ הישראלי דיסקרטיקס יספק פתרונות אבטחה לאריקסון

היקף העיסקה מוערך בכמה מיליוני דולרים * את דיסקרטיקס הקימו יוצאי DSPC ומושקעים בה קבוצת שרם-פודים-קלנר ויורוקום

חברת הסטארט אפ הישראלית דיסקרטיקס (DISSCRETIX) חתמה על עסקה עם ענקית הסלולר השבדית אריקסון, במסגרתה תספק דיסקרטיקס פתרון אבטחת מידע שישולב בטלפונים הסלולרים של אריקסון מדור 2.5 ו-3, כבר במהלך 2002. כך נודע ל"גלובס". עוד נודע, כי היקף העסקה מוערך בכמה מיליוני דולרים בשלב הראשון. ההכנסות מהעסקה צפויות להתחיל להגיע במהלך 2002.

חשיבות העסקה עבור דיסקרטיקס טמונה לא רק בפוטנציאל ההכנסות שלה, אלא בעיקר בפתיחת הדלתות המשמעותית שהיא צפויה לספק לדיסקרטיקס. יצרניות תשתית הסלולר נוהגות להסתכל על מהלכיה של אריקסון וללכת בעקבותיה. כתוצאה מכך צופים בענף, שהעסקה הנוכחית תקל במידה רבה על סגירת עסקות נוספות בין דיסקרטיקס לבין ענקיות סלולר אחרות. עוד נודע, כי במהלך 2002 אמורה דיסקרטיקס לחתום על שתי עסקות נוספות עם חברות דומות.

במסגרת ההסכם הנוכחי ישולב המוצר של דיסקרטיקס (ה-CryptoCell), כבר בסוף 2002 בקווי המוצר של אריקסון. המוצר יאפשר לראשונה שימוש בטלפונים סלולרים במגוון שירותים הדורשים רמה גבוהה של אבטחת מידע, בהם מסחר אלקטרוני, הורדה מאובטחת של קבצי מוזיקה ווידאו מהאינטרנט, חיבור לרשת הארגונית באמצעות רשת פרטית (VPN) וכו'.

נזכיר, כי המסחר האלקטרוני מהווה את המקור לרוב ההכנסות המגיעות כיום מהאינטרנט. מדובר בעיקר ב-B2B אבל גם ב-B2C. לאור התקפות הטרור בארה"ב ב-11 בספטמבר קיימת כיום בארה"ב הערכה, כי אמריקנים רבים יעדיפו לבצע את קניות חג המולד הקרוב, מעל גבי האינטרנט.

ולמרות זאת, עולם האינטרנט הסלולרי יישאר גם השנה מחוץ לחגיגה. על אף התקוות הגדולות שנתלו באינטרנט הסלולרי, וההשקעות הרבות שכבר הושקעו בו, לעת עתה נראה שהוא ממשיך להיחשב אמנם לבעל פוטנציאל רב, אבל עתידו לא ברור.

עד כה, נהגו לתלות את האשם לעיכובים בפריצת האינטרנט הסלולרי, בקצב החיבור הנמוך ובממשק המשתמש המסורבל. בקיצור, הטלפון הסלולרי הקיים אינו נוח לשימושי אינטרנט. דור הטלפונים החדש, שהוצג לאחרונה בשילוב עם רשתות נתונים מדור 2.5 שכבר מופעלות במדינות רבות, אמור לפתור בעיה זו.

אלא שכל זה עוד לא פותר את הבעיה המרכזית המרחפת מעל פריצת המסחר האלקטרוני בסלולר, הנותרת לעת עתה בעינה: רמה נמוכה מדי של אבטחת מידע. בעוד שרמת האבטחה במחשבים אישיים הופכת סבירה יותר ויותר, ומאפשרת קיום מסחר אלקטרוני בעיקר בין עסקים, הרי שמסחר על גבי רשתות סלולר נחשב עדיין לפגיע מאוד בפני פריצות ודליפות נתונים. התוצאה היא, שהמשתמשים הפרטיים והמוסדיים (בנקים, חברות כרטיסי אשראי וכו') נרתעים כיום מפני שימוש במסחר אלקטרוני על גבי רשתות סלולר.

חולשה זו של רשתות הסלולר נובעת מהעובדה שכוח החישוב של מכשירי הסלולר נמוך מידי, בגלל הצורך לשמור על אורך פעולת הסוללה. בעיה זו לא קיימת במחשבים אישיים למשל, משום שמעבדי הפנטיום מספקים עוצמת חישוב גבוהה.

כדי לפתור את בעיית אבטחת המידע בטלפונים סלולרים פיתחה דיסקרטיקס את מוצר ה-CryptoCell, המאפשר בין השאר מסחר אלקטרוני על גבי רשתות סלולר. הפתרון מבוסס על טכנולוגיה המותקנת בתוך שבב סיליקון. הטכנולוגיה ניתנת לשילוב בתוך שבבי הטלפון הסלולרי והיא מאפשרת שימוש בטלפון כארנק אלקטרוני, כאמצעי לחיבור לרשת הארגונית וכו'.

למעשה, דיסקרטיקס פיתחה מעבד מתמטי ייחודי, המבוסס על טכנולוגית שבב סיליקון. אחד הקשיים היותר בעייתיים בהתקנת מעבדים בטלפונים סלולרים נובעים מכך שהטלפון קטן מדי ושצריכת ההספק שלו חייבת להיות נמוכה. הטכנולוגיה של דיסקרטיקס מספקת מענה לבעיות אלה. היא פותחה בצורה המתאימה לשימוש בטלפונים סלולרים, בהם קיימות דרישות מחמירות בכל הנוגע לחסכון בהספק, מיעוט רכיבים אלקטרונים ומחיר נמוך ככל האפשר.

יתרונות הטכנולוגיה נעוצים בכך שראשית, היא מאפשרת האצה משמעותית של פעולות החישוב הרבות הנדרשות לצורך הצפנת המידע, ושיגורו על גבי האינטרנט בצורה מאובטחת. שנית, הטכנולוגיה ניתנת להתקנה בטלפונים הסלולרים הקיימים כיום, בלי צורך להתקין רכיבים נוספים בטלפון, הדורשים עוד הספק ומקום.

יתרון נוסף טמון בעובדה שהטכנולוגיה של דיסקרטיקס פותרת את דילמת כוח החישוב מול ההספק (בנושא אבטחת מידע), על ידי הקניית יכולות אבטחת מידע לטלפון הסלולרי, הגבוהות גם מאלו של מחשב אישי. ה-CryptoCell לא רק מקנה לטלפון הסלולרי עוצמת חישוב גבוהה מזו של מעבדי הפנטיום, בכל הקשור לפעולות המתמטיות הנדרשות בעת הצפנת מידע, אלא גם מאפשר הגנה המותקנת בחומרה מפני וירוסים וניסיונות תקיפה המגיעים ממחשבים אישיים, ממחשבי כף יד או מטלפונים סלולריים.

בנוסף לטכנולוגית שבב הסיליקון, תספק דיסקרטיקס לאריקסון יישומים משלימים שירוצו על גבי הטלפון ויאפשרו גישה מאובטחת לרשת הארגונית, באמצעות VPN.

נזכיר, כי שוק ה-VPN נמצא כיום בתחילת דרכו והוא טומן פוטנציאל הכנסות רב לחברות הפועלות בו, ובראשן צ'קפוינט, הנחשבת למובילת השוק. המוצר של דיסקרטיקס מאפשר להרחיב את מעגל משתמשי הקצה ב-VPN ולכלול בו גם את בעלי מחשבי כף יד וטלפונים סלולרים שנחשבו עד היום "מחוץ לתחום" בגלל אי יכולתם לספק פתרון הולם לחיבור ל-VPN.

לדברי גורמים בענף הסלולר, דיסקרטיקס מתכוונת לפעול להפיכת הפתרון שפיתחה, לסטנדרט בתחום אבטחת מידע בטלפונים סלולרים, במכשירי בלוטות', ובכרטיסים חכמים. מכשירים אלה דורשים רמה גבוהה של אבטחת מידע, אבל מוגבלים בגודל, במחיר, ובצריכת ההספק שלהם.

אותם גורמים צופים שאם הכול ילך כשורה, בחגיגת הקניות המקוונות שייערכו לקראת חג המולד הבא, ישתתפו גם טלפונים סלולרים של אריקסון, הנושאים בתוכם את הטכנולוגיה של דיסקרטיקס.

חברת דיסקרטיקס הממוקמת בנתניה, נוסדה לפני כשנה על ידי גל סלומון מנכ"ל החברה, לימור אלבז, ודיוויד דיטשר, יוצאי DSPC של דווידי גילה, שעסקה בפיתוח שבבי סיליקון לטלפונים סלולריים ונמכרה לאינטל בתמורה לכ-1.6 מיליארד דולר. דיסקרטיקס מעסיקה יותר מ-30 עובדים, רובם מהנדסים, מתמטיקאים ומומחי אבטחת מידע. בסבב הגיוס הראשון של החברה היא גייסה כמה מיליוני דולרים. עם בעלי המניות של החברה נמנות קרן SFK של יצחק שרם וחברת יורוקום.

דיסקרטיקס סירבה להגיב לכתבה.

BLUETOOTH = מלך ויקינגי

פירוש השם BLUETOOTH אינו "שן כחולה" כפי שנוטים לחשוב. בלותות' היה מלך ויקינגי במאה ה-11 לספירה שאיחד את הממלכה הויקינגית, כך שתכלול גם את הארצות שכיום הן דנמרק, שבדיה ונורבגיה. בשוק הסלולר מקווים, שכפי שהמלך בלותות' איחד את הממלכה הויקינגית, כך גם טכנולוגית הבלותות' תפעל על גבי רשתות הפועלות בטכנולוגיות שונות (TDMA ,GSM ו-CDMA,) ובכך תאפשר "איחוד" עולם הסלולר.