הביפר מת, מורשתו, חיה

המכשיר הקטן, ששירת אותנו בנאמנות בעידן הטרום-סלולרי נעלם; את התשתית אפשר לנצל בהווה ובעתיד

בטרם הפך הטלפון הסלולרי לסמל הסטטוס של שנות ה-90, שלטה הזימונית, או בשמה הפופולרי יותר, הביפר, בחייהם של אנשי העסקים, ולא רק אצלם - בני-עשרה, רופאים - כל מי שנדרש לקיים עימו קשר מיידי.

האביזרים הקטנים והאלקטרונים הללו, שצפצפו או רטטו בעת שמספר הטלפון המשויך אליהם חויג, נראים כיום ככאלו שעומדים ללכת בדרך כל מכשיר שמזמן איבד את היתרון שלמענו יועד. מוטורולה, היצרנית הגדולה בעולם של מכשירי הזימון, הודיעה כי תפסיק לייצר את המכשירים שפעלו ברשת הדו-כיוונית, רפלקס (Reflex), שאותה פיתחה.

יש עדיין תנועה בעסקי הזימוניות, בכל זאת. חברות כדוגמת SkyTel, יחידה של וולרדקום, עדיין נהנית מהכנסות לא-רעות ממכירת המכשירים והשירותים לרופאים ולטיפוסים מקושרים אחרים, שהקשר הטלפוני עימם אינו יכול להתבצע בצורה טלפונית. אולם הקישור הדו-כיווני של השנים האחרונות היה חייב להתאפיין בערך מוסף, ואיפשר גלישה באינטרנט ושליחת וקבלת הודעות דואר אלקטרוני. RIM) Research In Motion) מייצרת מכשירים דמויי-ביפרים המאפשרים את הגישה לאינטרנט, כמו גם קיום קשר רציף באמצעות שירותי מסרים מיידיים, המוצעים בידי יאהו ואמריקה און-ליין.

מוטורולה, לעומת זאת, צפויה לשים את יהבה על פיתוח מכשירים העושים שימוש ברשתות הסלולריות הקיימות. החברה הינה יצרנית הטלפונים הסלולריים השניה בגודלה בעולם, ומקווה לעבור את הראשונה ברשימה, נוקיה הפינית.

הזימוניות היו בזמנן עסק מכניס מאוד למוטורולה. יותר מ-80% מהשוק נשלט על-ידה ובשלב מסויים אף תרמו ל-2 מיליארד דולר בשורה העליונה שלה. אולם בעת שמחיריהם של הטלפונים הסלולריים צנחו, כך צנחה גם הפופולריות של הזימוניות. לאחר שנמכרו כ-2 מיליון יחידות של זימוניות מאז 1997, נראה שכיום הן אינן מהוות את התמריץ הכלכלי ליצרניתם.

בכל זאת, לאחר שיתפוגגו המכשירים עצמם, יישארו מאחורה הרשתות ששימשו להעברת ההודעות. רשתות אלו קיימות ברוב הערים הגדולות בארצות הברית, ועדיין יציבות מספיק בכדי לאפשר שליחת, וקבלת הודעות קצרות. שימוש מעניין לרשתות רפלקס צפוי להיות הצעת שירותים מבוססי מיקום באמצעותן.

Locate Networks, חברה מקירקלנד, וושינגטון, פיתחה מערכת המאפשר למכשיר בגודלו של הביפר הממוצע לעקוב אחר מיקומו באמצעות קישור למערכות GPS. כל אחד העוקב אחר אדם, רכב או משלוח יוכל לשלוח הודעה על-גבי רשת רפלקס ולקבל תשובה המכילה את מיקומו המעודכן.

חברות אחרות, כדוגמת Glenayre, נעזרות ברשת של רפלקס בכדי להעביר הודעות אל וממכשירי ActiveLink שלהן, תוסף למכשירי כף היד של הנדספרינג. אפילו ספקית האינטרנט השניה בגודלה במדינה, ארת'לינק, מספקת שירות ה"דוחף" הודעות אי-מייל למנוייה על-גבי רשת רפלקס, אולם לאחרונה החלה להציע שירות דומה באמצעות מכשיריה של RIM.

בעוד הביפרים מאבדים את תהילתם אל מול הטלפונים הסלולריים, הרשתות ימשיכו להוות משאב חשוב שישמש לשידור מידע גם בשנים הבאות.