ביהמ"ש איפשר לפתוח סניף מקדונלד'ס בלי הכשר בתחנה המרכזית בירושלים

סיכמו על סניף כשר * ביהמ"ש: חופש החוזים והעיסוק גובר על פגיעה מסוימת ברגשות הדת

בית משפט השלום בירושלים נעתר לבקשת חברת אלוניאל והורה למפעילי התחנה המרכזית בירושלים לאכוף את הסכם השכירות בין הצדדים, ולאפשר לתובעת להפעיל בתחנה המרכזית החדשה של אגד את מסעדת מקדונלד'ס, גם ללא תעודת כשרות. אלוניאל מפעילה את רשת חנויות מקדונלד'ס בארץ.

בכך נעתר היום (ב') שופט השלום יצחק מילנוב לבקשת מקדונלד'ס (התובעת) לאכיפת הסכם השכירות בינה לבין מנהלי התחנה המרכזית. מפסק הדין עולה, כי בחודש מארס 2000 נחתם הסכם שכירות בין חברת הניהול של התחנה המרכזית ירושלים למקדונלד'ס, שלפיו תפעיל מסעדה כשירה במקום, אבל בלי חובה להציג תעודת כשרות.

מקדונלד'ס טענה, כי הנתבעות - החברות אמות השקעות, תחנת אוטובוסים מרכזית ירושלים ונצב"א - מנעו את פתיחת המסעדה, בטענה כי מקדונלד'ס התחייבה שהמסעדה תהיה כשרה ובעלת תעודת כשרות.

מילנוב קבע, כי התובעת לא התחייבה שהמסעדה תופעל עם תעודת כשרות. כך עולה לדבריו, מהסכם השכירות המשתרע על 30 עמודים, ומכיל 26 פרקים. לא מופיעה בו מילה אחת על עניין הכשרות. בנוסף, מקדונלד'ס לא קיבלה בלעדיות בהפעלת המסעדה והנתבעות שמרו לעצמן אפשרות להכניס למתחם רשת כשירה נוספת.

מילנוב ציטט בפסק הדין את דבריו של מנכ"ל נצבא בשנים 2000-1994, שאמר, הנחתי, שסניף מקדונלד'ס בתחנה המרכזית החדשה בירושלים לא יהיה כשר, גם לא דרשנו בהסכם שהסניף יהיה כשר.

הוא הוסיף, כי מדובר בתחנה מרכזית המשרתת קהל מגוון של יהודים ושל לא יהודים. "בחברה מעורבת כמו שלנו, יש להעמיד כל מקרה ומקרה במבחן המידתיות שבפגיעה. על-פי מבחן זה ועל סמך הראיות שהוצגו... לא תיגרם פגיעה קשה באינטרס הציבורי". בעקבות זאת, קבע מילנוב, כי החופש - חופש החוזים וחופש העיסוק - גובר על פגיעה מסוימת ברגשות הדת.

מילנוב חייב את נצבא, בנוסף, בתשלום הוצאות משפט בסך 100 אלף שקל. עם זאת, בית המשפט עיכב את ביצוע פסק-הדין, לבקשת בא-כוח הנתבעות, רוני בר-און, למשך 45 ימים. אם יוגש ערעור, הוא יעוכב עד למתן פסק-הדין בעירעור. (ת.א 12507/01).