52 שנים של משפחת חכמי

הפניקס הוקמה ב-1949 בידי דוד חכמי, ומאז נוהלה בידי שניים: המייסד ובנו, יוסי חכמי. היא בעלת 18% משוק הביטוח ונחשבת לחברה מקצועית ברמה גבוהה. מצד שני, היו לה גם ימים לא מוצלחים

מכירת השליטה בחברת הפניקס ליעקב שחר וישראל קז, היא אירוע גדול ולא שיגרתי בענף הביטוח המקומי. העיסקה הגדולה האחרונה בענף נעשתה לפני כחמש שנים, כאשר ג'נרלי רכשה חבילת מניות במגדל, שהקנתה לה את השליטה, לפי שווי חברה של 650 מיליון דולר.

בשנים האחרונות נעשו עוד מספר עיסקאות של רכישה ומיזוג בענף, אך אף אחת מהן לא מתקרבת למימדים של עיסקת הפניקס: הראל רכשה את השליטה בציון, ביטוח ישיר רכשה את אישי-ישיר, כללביטוח קנתה את עילית.

הפניקס היא לא רק אחת מחברות הביטוח הוותיקות בארץ, בעלת ותק של 52 שנה, אלא נחשבת גם בחברה מקצועית וברמה גבוהה. היא נוסדה בידי דוד חכמי המנוח, שהיה מראשי ענף הביטוח ואף עמד כמה פעמים בראש מוסדות בענף.

לאחר פטירתו, עברה השליטה לבנו יוסף ולבתו ניצה קנפר, המחזיקים כיום יחד ב-58% מן המניות. קנפר, המתגוררת זה שנים בלונדון ומכהנת כדירקטורית, אינה מעורבת בניהול השוטף של החברה, ונתנה ייפוי כוח לאחיה לפעול בשמה. גם חכמי אינו מעורב ביום-יום השוטף, אך שום החלטה חשובה אינה מתקבלת ללא בדיקתו ואישורו.

בעל המניות הגדול השלישי הוא שלמה אליהו, בעל השליטה בחברת הביטוח הנושאת את שמו, שותף בגרעין השליטה בבנק איגוד ובעל ענין בבנק לאומי ובבנק אדנים. אליהו קנה בבורסה, בהדרגה, חבילות של מניות, והגיע ל-38%.

בעבר ניסה אליהו להיות שותף להכרעות בחברה, על-ידי צירוף נציגיו לדירקטוריון, אך נדחה, וחכמי הצביע על סעיף בתקנון הקובע, שבעלי 51% בחברה זכאים למנות את כל הדירקטורים. אליהו הסתפק, לכן, בקבלת דיבידנדים. בשנה האחרונה ניהל מו"מ למכירת מניותיו לשחר וקז, אך המו"מ לא עלה יפה לפי שעה.

עד היום לא ניתן הסבר מפורט ומשכנע לשאלה, מדוע החליטו חכמי וקנפר למכור את השליטה בחברה. חכמי טרוד אולי יותר בתחביביו (ובראשם אוסף האמנות הגדול שלו) יותר מאשר בחברה, שאיננה עומדת בראש מעייניו. לפי גירסה אחרת, הוא רוצה לקחת את התמורה מהמכירה ולהיכנס לעסקי היי-טק או קרנות הון סיכון. מדי פעם אמר חכמי שבעצם אינו רוצה למכור, והדבר הביא לעליות וירידות במו"מ הממושך על העיסקה.

הפניקס, יחד עם החברה-הבת הדר, היא בעלת 18% משוק הביטוח בישראל. היא פעילה בכל ענפי הביטוח, ובין היתר היתה חברה חדשנית בתחומי ביטוחי החיים והבריאות. בינואר-ספטמבר היו לקבוצה (הפניקס עם הדר) הכנסות של 1.71 מיליארד ברוטו ממכירות ביטוחי חיים, בפוליסות ישנות וחדשות, והרווח בענף הגיע ל-128 מיליון שקל.

פרמיות ודמים בביטוח אלמנטרי הגיעו באותה תקופה ל-1.68 מיליארד שקל, והרווח בענף עמד על 58 מיליון שקל. הרווח הנקי של הפניקס הגיע בינואר-ספטמבר ל-71 מיליון שקל. נתוני שתי החברות נמסרים במרוכז, מאחר שהן עומדות להתמזג.

לא כל עסקי הפניקס בשנים האחרונות היו מוצלחים. זכורה פרשת חוזי המוד-רי של לה-נסיונל, שהסבו לחברה ולקבוצה הפסדי ענק. הפניקס והדר "בלעו" הפסדים אלו בהדרגה, ולפני כשנה סיימו לנקות את השולחן. להפניקס יש חברת ביטוח קטנה באנגליה, בשם סיטי פייר, שהפסידה בינואר-ספטמבר 10.1 מיליון שקל, ועומדת להימכר.

לעומת זאת, עסקי החברה-הבת עטרה, המתרכזת באחזקות של סוכנויות ביטוח, עולים יפה, והחברה הרוויחה בינואר-ספטמבר 2.6 מיליון שקל. מצד שני, הפניקס לא פיתחה עד היום, בניגוד למגדל וכלל ביטוח, את הפעילות הפיננסית שלה, אולי מפני שהבעלים לא רצו לקבל החלטות ערב מכירה.

הפניקס היא לא רק חברת ביטוח. היא בעלת 33% במהדרים, 33% בחברת גרירת הרכב שגריר, והיא גם בעלת מיתחם בצפון ת"א, שעליו עומד כיום סמינר הקיבוצים, והוא מיועד לבניית 400 דירות יוקרה. בבעלות החברה גם מגרש ברוטשילד 1 בת"א, שעליו תבנה בקרוב מגדל משרדים בן 28-26 קומות. בבעלות החברה גם מגרשים במרכז ת"א.

בשנתיים האחרונות קנתה החברה 14 קומות בבית המשרדים "בית הוורד" בגבעתיים, בהשקעה של 45 מיליון דולר. הדר כבר עברה למשרדים החדשים, והפניקס תעבור אליהם בשנה הקרובה. המעבר מהמשרדים הוותיקים ברחוב לבונטין, שבהם ישבה משפחת חכמי במשך עשרות שנים, למשרדים החדשים בגבעתים, ייעשה ככל הנראה בד בבד עם העברת הבעלות.