איציק שרם שובר שתיקה: "כדי לשרוד בשוק צריך לשנוא סיכון, לא להיות 'גרידי', וגם קצת כישרון"

כמעט שלא היה מהלך פיננסי משמעותי בשוק ההון בשנים האחרונות, אשר שמו של יצחק שרם לא נקשר בו. נדמה שמאז שעזב עם אהרון דוברת את כלל והקים איתו בית השקעות פרטי, הפך שרם למותג פיננסי בפני עצמו. בראיון בלעדי הוא מסביר ששוק ההון הומצא כדי לנצל הזדמנויות, מבטיח שההשקעות בהיי-טק עוד יפתיעו לטובה, ומתמודד עם כמה החלטות השקעה פחות מוצלחות של קבוצת שרם-פודים-קלנר. זאת ב-YES, למשל

אם שוק ההון המקומי משול לביצה, הרי שנסיך הביצה הוא יצחק (איציק) שרם. דומה שאין מהלך פיננסי, קטן או גדול, הנרקם כאן מבלי שתהיה בו חתימת ידו של שרם כיועץ, חתם, בנקאי או משקיע.

כמות הפרסומים שנקשרו בשמו של שרם בשנים האחרונות, ואשר הפכו אותו למעין מותג פיננסי, עשויים לזרוע טעות באשר ל"ערכו". שרם מחזיק מניות בשווי של פחות מ-20 מיליון דולר בלבד. מצד שני, החיים בבורסה של תל-אביב היו הרבה פחות מעניינים ללא העשייה הפיננסית הענפה שהוא מחולל.

השנה החולפת לא הטיבה עם עסקיו של מי שמזוהה בעיקר עם ניצול הזדמנויות בשוק עולה. הרפרטואר המגוון של קבוצת שרם-פודים-קלנר, בה משמש שרם כיו"ר הדירקטוריון - הנפקות, פיצולים, הקצאות וכמובן, קנייה ומכירה של מניות - כמעט ושבת מפעילות, כשאת מקומו תופסים הפסדים כבדים. גם הפיננסייר המהולל נאלץ לטעום מנחת זרועה של המפולת בשוקי המניות והטכנולוגיה.

ולמרות שכבר בתחילת השנה הקודמת הגדיר שרם את 2001 כ"שנה אבודה", סביר להניח כי אף הוא לא צפה את היקף הנזקים: האחזקה המרכזית של קבוצת שרם-פודים-קלנר, פולאר השקעות (לשעבר פועלים השקעות), רשמה הפסד של כמעט 100 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר. הפסד, שחלחל בחלקו גם לקומות העליונות של פירמידת החברות שבראשה עומד שרם, לצדם של יאיר פודים ואביגדור קלנר.

שלושת החודשים האחרונים של השנה, ניתן להבין מדבריו של שרם, לא היו מזהירים במיוחד אף הם: "אני מניח שברבעון הרביעי, ההפסדים שידווחו על-ידי חברות ההשקעה יהיו גדולים אף יותר. מי שלא ינכה את הספרים ברבעון הזה עושה טעות. היום זה בון טון להפחית השקעות, וכל אחד רוצה לשמור קצת 'קניפלך' לשנה הבאה. את 2001 ישתדלו לשכוח, 2002 תהיה הרבה יותר חיובית".

לא נסחפתם עם ההשקעות במיזמי טכנולוגיה?

"אם תבחן כמה השקעות טכנולוגיה מימשנו בשנים קודמות וכמה מזה השקענו חזרה, תמצא שמדובר בסכום מזערי. כשהנאסד"ק יתאושש והאפשרות ל'אקזיט' בשווקים תחזור, אנחנו עשויים לגלות שגם הרבה מההפרשות שביצענו היו מבוססות על מחירי שוק מדוכא, וכי לחלק גדול מההשקעות יש ערך גבוה בהרבה מהרשום בספרים".

שרם, 54, טוען כי דווקא בשנה קשה כל כך, באה לידי ביטוי תפיסת הניהול שגיבש במשך יותר משלושים שנות פעילות בשוק ההון: "ראשית, אני לא מאמין בקפיצות בחיים, אלא בגידול איטי ומבוקר. כמו שלא ידעתי להרוויח מיליארד שקל כשהכול השתולל, אני לא מפסיד מיליארד כשהכול נופל. זה אולי נשמע מצחיק, אבל אני שונא סיכון. יש עסקים שמחקו בשנה האחרונה רווחים שנצברו חמש שנים לאחור, אצלנו נמחקה בקושי חצי שנה.

"שנית, לא אעשה עסקה שבה אם טעיתי, אני צריך ללכת הביתה. לקבל מכה או להישרט כן, אבל לא למות. במדינה בה אפשר לצפות מקסימום לטווח של מחר, הקו המנחה של הקבוצה הוא לא להיות במינוף פיננסי גבוה. בשרם-פודים-קלנר אין חובות, למעט המשכנתא על המשרדים שאנחנו יושבים בהם.

"שלישית, אני מאמין בלקחת את האנשים הכי טובים שיעבדו איתך, תוך פרגון מלא בהטבות שאתה נותן להם. כוח-אדם נמדד בתקופות רעות. בטובות כל חץ פוגע. ההצלחה הגדולה ביותר של הקבוצה עד היום היתה שהיא הביאה את המנהלים הטובים ביותר על תקן של שותפים, ברמה חברית ועסקית, כמעט ללא עזיבות".

ולמרות דבריו של שרם, צנחו מניות שרם-פודים-קלנר בעשרות אחוזים אשתקד, והן נסחרות כיום במחיר המשקף לחברה שווי של כ-70 מיליון דולר, בדומה למחיר שבו מכר, לפני כשלוש שנים, אהרון דוברת את חלקו בקבוצה.

הבורסה משקרת ביחס לערך החברה?

"אין מושג כזה 'ערך ריאלי' של מניות. הערך נקבע בכל נקודת זמן על-פי היצע וביקוש. מובן שאם השוק ימשיך לעלות בעקבות הורדת הריבית, גם המניות שלנו יעלו".

גל העליות של סוף השנה היה כשמן בעצמותיו של שרם, הפורח בתקופות של גיאות. את החודש האחרון של 2001 ניצלו בשרם-פודים-קלנר לסדרת מהלכים פיננסיים, משולבים בגיוסי הון גדולים, שבאמצעותם הגדילה הקבוצה את שליטתה באחזקותיה העיקריות, לידר ופולאר השקעות. המשך המומנטום החיובי בשוק, מקווה שרם, יחזיר את ההשקעה, שבוצעה במחירים נוחים. מקטרגיו של שרם מסרבים להתרשם מהמהלך האחרון, כמו גם מסופרלטיבים שהוצמדו לו על-ידי מנהלי הקבוצה כ"קיצור מוטת השליטה" או "הצפת ערך למשקיעים". כבר יותר מעשר שנים, הם טוענים, מוכר שרם את אותה הסחורה לגופים המוסדיים, ומי שנהנה בסופו של דבר מתוספת הערך הם בעיקר הוא ומקורביו.

שרם מצדו, מפנה את תשומת הלב לרווחיות הגדלה שהציגה שרם-פודים-קלנר בשנים האחרונות, ואשר הגיעה לשיאה ב-2000: "אם תסתכל אחורה, תראה שהרבה מהתדמית שלנו כספקולנטים בשוק ההון חסרת יסוד. כשאתה בונה את העסק נכון ומשקיע בתקופות הנכונות, התוצאות נראות על-פני זמן".

"עד היום, בכל שנה התרחש לנו נס"

גם בשנה שחונה כ-2001, נהנתה שרם-פודים-קלנר מרווח של עשרות מיליוני שקלים, שהניב לה מימוש מזהיר של קרן ההון סיכון פיטנגו (לשעבר פולריס) במניות חברת הציוד הרפואי קרד גרד, הנסחרת בבורסה של שוויץ. את ההרואיות שבמכירה, שקיזזה חלק ניכר מהפסדי השנה החולפת בקבוצה, העצימה נפילה של יותר מ-50% במניות קרד גרד מאז.

לכל הפחות, מדובר בנס.

שרם: "מניות קרד גרד היו חסומות ולכן אי-אפשר 'להאשים' אותי בעיתוי המכירה. בכל מקרה, השיקול היה לממש רווחים ברגע שניתן ולא להפוך את פולריס מקרן הון סיכון לקרן מניות. זו טעות נפוצה של מנהלים בשוק. תפקידם הוא לממש, לא לשחק במניות.

"אם תבדוק לאחור, תגלה שבכל שנה עד היום התרחש לנו נס, גדול או קטן: פעם זה קרד גרד, פעם מדינול ופעם בזק. אנחנו לא עסק שמייצר מזגנים, אלא כזה המשלב בין עשייה ריאלית לפעילות בשוק ההון. אין כיום חברה שלא מושפעת ממיתון, ריבית או שערי מטבע, וזו לא בושה לנצל את שוק ההון לטובת החברה.

"כבר בשנות ה-80, מהלכים בשוק ההון הצילו את קונצרן כלל, כשדוברת ואני עמדנו בראשו. בגלל החזות התעשייתית של כלל, היה ניסיון להצניע את המהלכים ההם. לא התביישתי אז לנצל מצבים בשוק, וגם היום אני לא מתבייש".

"אני נטול אגו לחלוטין"

דרכו של שרם במגזר העסקי מתחילה באמצע שנות ה-70, כאשר אהרון דוברת, המנכ"ל הכול-יכול של קונצרן כלל, שלף אותו ממחלקת ניירות ערך בבנק דיסקונט, כדי שינהל את חברת הברוקרים בטוחה. היא עוברת דרך הפיכתה של בטוחה לחברה הגדולה והמצליחה בשוק ההון ומינויו של שרם כמשנה למנכ"ל כלל.

ב-1991 עזבו דוברת ושרם את כלל לטובת הקמת בית השקעות משלהם, במה שנתפס כרעידת אדמה בקרב קהיליית העסקים. בעקבותיהם הגיעו לדוברת-שרם הטובים שבמנהלי כלל, ובראשם אביגדור קלנר, מנכ"ל אזורים, ויאיר פודים, מנכ"ל כלל מנפיקים.

תוך זמן קצר התברר כי החיבור בין דוברת לשרם הוא נוסחה מנצחת, גם ללא הגב של כלל. דוברת הביא קשרים, ניסיון וסמכות, שרם את היכולת לזהות הזדמנויות ויצירתיות בתפירת עסקות פיננסיות מורכבות. דוהרת על גלי הגאות בשוק המניות של תחילת שנות ה-90 הצליחה דוברת-שרם לגייס מאות מיליוני שקלים להשקעות בשוקי ההון והטכנולוגיה.

שרם: "כשעזבנו את כלל, חשבנו להיות מעין בוטיק יוקרתי לבנקאות השקעות, אבל ההתפתחות היתה מהירה בהרבה ממה שחשבנו. ידענו לקרוא את המגמות בשוק וכבר ב-1993 השקענו בהון סיכון באמצעות קרן פולריס".

מפולת המניות שתחילתה ב-1994 הסבה לדוברת ושרם אי-אילו נפילות, למשל שותפות ב"טלגרף", עיתון כלכלי שהונפק בבורסה האמריקנית ונסגר כעבור זמן קצר בשל הפסדיו הכבדים. עם זאת, גם בתקופת השפל, המשיכו השניים לגייס הון לצורך יצירת תשתית להתרחבות עתידית.

בספטמבר 1996, עם רכישת השליטה בחברת פועלים השקעות מידי בנק הפועלים, חלה עליית מדרגה בהיקף עסקיהם. דווקא כשהם בשיא הצלחתם, חולשים על אחת מחברות האחזקה הגדולות במשק ולאחר שגרפו עשרות מיליוני שקלים לכיסם (אגב עסקות בעלי עניין שנויות במחלוקת), הגיעה השותפות לקצה. ככל הידוע, על רקע הדומיננטיות הגוברת של שרם, שהיתה לצנינים בעיניו של דוברת.

בסוף 1998 מכר דוברת את חלקו בדוברת-שרם, תמורת כ-50 מיליון שקל. לרכישת מניותיו הצטרפו גם פודים וקלנר, שהפכו לשותפים החדשים של שרם. בהמשך הצטרפו משקיעים נוספים לשרם-פודים-קלנר (שמה החדש של החברה): רובין צימרמן, מיכאל שטראוס ואבנר כהן (אחיה של חברת הכנסת לשעבר גאולה כהן). שרם טוען שגרעין השליטה הנוכחי בקבוצה יציב, חסין זעזועים.

מדוע שסיפור דוברת לא יחזור על עצמו?

"קודם כול, מפני שאנחנו שלושה חברים אמיתיים. שנית, כל אחד מאיתנו עסוק בתחומים שהוא טוב בהם. אין חפיפה ואף אחד לא נכנס בין הרגליים של השני. אנחנו מכירים אחד את השני מעל עשרים שנה בכובעים כאלה ואחרים, ואין בינינו תחרות. זו גם אותה קבוצת גיל. עם דוברת פער הדורות כנראה עשה את שלו, למרות שלמדתי ממנו הרבה".

היה פה עניין של אגו?

"אני נטול אגו לחלוטין."

1.26 מיליון שקל

לחודש השנתיים הראשונות שלאחר הפרידה מדוברת היו הטובות בתולדות שרם-פודים-קלנר. הבשלת השקעות במיזמי טכנולוגיה, מימוש השקעה בבזק וסדרת הנפקות בחברות הבנות, הניבו רווחי עתק ובנו את תדמיתו של שרם כמי שיודע למכור בזמן, ללא סנטימנטים.

אחת ההשקעות המוצלחות שמימשה שרם-פודים-קלנר בתקופה זו, היתה בחברת הציוד הרפואי מדינול, שיסד ד"ר קובי ריכטר, ואשר עומדת כיום במרכז מאבק משפטי מתוקשר בין בעלי המניות הגדולים - ריכטר וענק הפרמצבטיקה האמריקני בוסטון סיינטיפיק.

גם למכירת מניות מדינול בידי קבוצת שרם (שוב, באמצעות קרן פולריס-פיטנגו) קדם מאבק כוחות מול ריכטר, שביקש לסלק את שותפיו במחיר נמוך משווייה הכלכלי של החברה המשגשגת.

למה מכרת?

"הייתי צריך לשאול את עצמי באותו זמן האם אני מוכן לקנות ב-32 מיליון דולר, שזה מה שהציעו לי במדינול, את המניות שהחזקתי. התשובה היתה חד משמעית לא. העדפתי לקחת את הכסף הביתה. בעסקים אין סנטימנטים, אם אתה לא מוכן לקנות, אתה מוכר".

מדינול מוערכת כיום בסכומים גבוהים פי כמה. טעית?

"מי שחושב שאכלנו אותה, שייתן לי טעות כזו פעם בחמש שנים ואני מסודר. במדינול הרווחנו כ-40 מיליון דולר, על השקעה של 300 אלף דולר בלבד".

הרווחים הגדולים שרשמה שרם-פודים-קלנר ב-1999 ו-2000 באו לידי ביטוי יוצא-דופן בשכרם של בעלי השליטה בחברה. שרם, פודים וקלנר, המתוגמלים גם באמצעות בונוס הנגזר מרווחי החברות (לפני מס), חילקו ביניהם אשתקד שכר בעלות של כ-30 מיליון שקל. שרם עצמו הפך לבעל השכר הגבוה במשק, עם כ-15 מיליון שקל - 1.26 מיליון לחודש!

לא הגזמת?

"שכר הבסיס שלי נמוך יחסית (כמיליון וחצי שקל לשנה, ש' ש') והיתרה מותנית ברווחי שרם-פודים-קלנר, כך שהשנה תהיה ירידה של מעל 90% בשכרי. זה עדיף בעיניי על מנהלים שממשיכים לקבל משכורות עתק גם בשנים רעות ומכבידים על קופת החברה. לדעתי, גם המשקיעים מעדיפים ששכר המנהל יהיה מושתת על הצלחה".

מי שבוודאי מעדיפים את הסכמי ההעסקה הנדיבים בשרם-פודים-קלנר הם גלריה מפוארת של מנהלים המאכלסת את משרדי הקבוצה, הממוקמים במגדל המשרדים "פלטינום" בתל-אביב, הכוללת פיגורות כד"ר שוקי גלייטמן, שאול קוברינסקי, מאיר יעקובסון, יצחק גת, והרכש האחרון, רימון בן-שאול.

"ההנחיה תבוא מיורוקום ובזק"

התשתית הניהולית והפיננסית שממנה נהנית הקבוצה, גרמה לקשירת שמה בכמעט כל עסקה גדולה שנעשתה לאחרונה במשק: אי.די.בי, כור, אמפל וכמובן בזק, שהשקעה בניירות הערך שלה הניבה בשנים קודמות רווחים של מאות מיליוני שקלים לפולאר.

יש סיכוי שתחזרו לבזק?

"בפעם הקודמת בה השקענו בבזק, התכוונו להשתלב בתהליך ההפרטה. כשזה לא קרה והמחירים עלו לרמה שבה אני כבר לא מוכן לקנות, החלטנו למכור. בזק כיום היא לא אופציה מבחינתנו, בטח שלא כגורם מוביל. זו השקעה שגדולה עלינו, כי המערכת הבנקאית כבר לא נותנת מימון כבעבר".

תחום ההשקעות בתקשורת נחשב בשנים קודמות לאחד המוצלחים בפולאר השקעות, המנוהלת בידי אביגדור קלנר, והוא כולל, מלבד בזק, אחזקה במניות הזכיינית הסלולרית פרטנר, בה הוחזרה השקעת הבעלים בתוך זמן קצר, עם הנפקת החברה בבורסה האמריקנית. מול שתי הצלחות אלה, יש לפולאר אחזקה הרת-אסון במניות חברת הלוויין YES, שבה השקיעה נכון להיום כ-130 מיליון שקל. לא מדובר בהשקעה מוצלחת במיוחד.

"ההשקעה ב-YES בהחלט יושבת לנו על הראש. היו לחברה שתי תקופות בחייה הקצרים: בתקופה הראשונה ניהול לא מקצועי גרם להפסדים גדולים, שהרחיקו את נקודת האיזון. אבל אם מתעלמים מהשגיאות שנעשו בהתחלה, הרי שהתוצאות מעודדות מבחינת החדירה והנאמנות.

"פולאר השקיעה במיזמים ארוכי-טווח, כמו פרויקט הטלפוניה אמיטל בהונגריה או פרטנר, שהיו השקעות מוצלחות במיוחד. YES היא השקעה פחות מוצלחת, אבל בסוף היא תהיה השקעה טובה. הכול עניין של עיתוי, ויש מקומות שבהם לוקח יותר זמן לקבל את התמורה. כמובן שכאן זה ייקח יותר זמן, בגלל אותה שנה של טעויות".

תפחיתו את ערכה בדוחות?

"לא נראה לי שנמחוק ב-YES, אבל ההנחיה תבוא בכל מקרה מבעלי המניות הגדולים, יורוקום ובזק".

"הערכנו שכור ראתה את הגרוע מכל"

שרם מצהיר כי אינו מעוניין כיום בבזק, אך השתלבות בגרעין השליטה של אי.די.בי, כור או אמפל, שבהן חשק, לא יצאה לפועל מסיבות כאלה ואחרות. דווקא דוברת הוותיק (70), שותפו משכבר הימים, חזר לאחרונה בסערה לשוק ההון, עם השקעה (ביחד עם משפחות עופר) במניות אי.סי.איי, שהגיבו בעליות חדות.

מה אתה אומר על ההשקעה של דוברת?

שרם מפרגן: "ההתאוששות באי.סי.איי מוכיחה את הכדאיות שהיתה בהצעה שלנו להשקיע באג"ח של כור. הערכנו שכור ראתה את הגרוע מכל, ולרגע קל לא חששנו להחזר הקרן על האג"ח. לצערי זה לא צלח".

ואי.סי.איי?

"להשקיע באי.סי.איי מעולם לא שקלנו, ולכן גם מעולם לא סירבנו להשקיע בה. יש לנו מספיק מניות אי.סי.איי, והשקעה בסדר גודל כזה דרשה מעורבות ניהולית גדולה מאוד".

נמתחה ביקורת על המחיר שבו הכניסה הנהלת כור את דוברת-עופר.

"אני חושב שאילו הייתי במקום יונתן קולבר, הייתי מקבל את אותה החלטה. 50 מיליון דולר (ההשקעה של דוברת-עופר) הם כסף חדש, נקי וטוב שנכנס לחברה. שנית, זה בוצע במחיר השוק בזמן שבו נוהל המשא-ומתן, ושלישית, שלמה דוברת (בנו של אהרון דוברת ושותף בעסקיו, ש' ש') הוא מנהל בחסד עליון ותהיה לו תרומה חיובית לאי.סי.איי, אם יקדיש את הזמן הדרוש לכך. מי ששילם את מחיר הדילול זו כור, ואילו הציבור נהנה. עובדה שבמבחן התוצאה זו היתה החלטה נכונה".

דוברת ושרם כנראה כבר אינם קרובים כבעבר, אך שוק ההון המקומי, כבר אמרנו, משול לביצה קטנה, ובעסקים כמו בעסקים. שרם מזכיר כי שרם-פודים-קלנר מושקעת כיום בקרן כרמל של משפחת דוברת, אשר ביצעה את ההשקעה באי.סי.איי...

יש השקעה שאתה מצטער שפספסת?

"באופן כללי, אני לא מצטער על מה שאני לא עושה".

איזו השקעה מתאימה לכם כיום?

"אם אתה מנתח את איטונג, שאת השליטה בה רכשנו לאחרונה, זה מתאים. חברה שנרכשה במחיר טוב, מתחת להון העצמי, שיש לה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת ושיש הצדקה ללוות כנגדה. זה לא אומר שהמוכר (אזורים) עשה עסק רע".

"אני לא מתלונן"

איזה תכונות צריך הברוקר שרוצה להיות איציק שרם הבא?

"בשביל לשרוד בשוק הזה לאורך זמן צריך להיות שונא סיכון, לא להיות 'גרידי' - למכור לפני הזמן, לא לחכות לרגע האחרון - ואולי גם קצת כישרון".

איפה אתה רואה את הקבוצה שלך בעוד כמה שנים?

"כל מי שחושב כאן בצורה 'אסטרטגית' לא יכול להצליח, כי הדברים משתנים מיום ליום. צריך שכל יום יעבור בסדר, כי אתה אף פעם לא יודע מאיפה תקבל את הזובור - אינתיפאדה או הנאסד"ק. ישראל מושפעת מהנעשה סביבה יותר מכל מדינה אחרת".

עושה רושם שגם ככה הסתדרת לא רע.

"אני לא מתלונן". ֲ