אושרה תוכנית חניון הבימה בתל אביב: עד 1,500 מקומות חנייה תת-קרקעיים

עיריית ת"א בוחנת לגייס את סכום ההשקעה, 68 מיליון שקל, על-ידי הנפקת אג"ח מוניציפלי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א אישרה אתמול (ב') להפקדה תוכנית לחניון ציבורי תת-קרקעי וכיכר, שתיקרא "כיכר הבימה והתזמורת הפילהרמונית", במתחם תיאטרון הבימה והיכל התרבות.

תוכנית המתחם משתרעת על פני 44 דונם שבבעלות עיריית ת"א, היוזמת של התוכנית. התוכנית כוללת פיתוח כיכר ציבורית, שתשמש כשטח ציבורי פתוח, ורחבת כניסה למוסדות התרבות ולגן יעקב, וכן פיתוח סביבת הולכי רגל ורוכבי אופניים.

התוכנית מבטלת למעשה את החניון העל-קרקעי המצוי כיום בתחומי הכיכר, ויוצרת כיכר כשטח ציבורי פתוח. לצוות התכנון שותפים אדריכל אבנר שהין, שערך את התוכנית, אדריכלית ליטל סמוק-פביאן, מתכננת הנוף, משרד תומר הנדסה בע"מ, האחראי על תכנון התנועה, והאמן דני קרוון, שאחראי על התכנון הסביבתי.

במקום החניון הקיים, הכולל 260 מקומות חניה, מציעה התוכנית בניית חניון תת-קרקעי בן שבע קומות, בשטח כולל של 66 אלף מ"ר, שיספק 1,500-1,200 מקומות חניה. מתוך 66 אלף המ"ר, יוקצו 5,500 מ"ר לשטחי שירות תת-קרקעיים, ועוד כ-3,500 מ"ר שישמשו לאולמות מוסיקה וקונגרסים, כפעילות משלימה להיכל התרבות.

כמו כן, מציעה התוכנית תוספת שטחים לבניין תיאטרון הבימה, בשטח של 2,800 מ"ר: תוספת קומה שתשמש את הנהלת התיאטרון, ומשרדים ואולמות חזרה. בנוסף, ייבנו 1,000 מ"ר שישמשו כאכסדרת כניסה ("פואיה") לתיאטרון הבימה במפלס הכיכר. על פי בדיקות שערכו מתכנני התוכנית, במקום קיים כיום מחסור של אלפי מקומות חניה.

ההשקעה בפרויקט מוערכת ב-68 מיליון שקל. בעיריית ת"א ובחברת אחוזת החוף, שבחנו במשותף את הפרויקט, מתכוונים לגייס את המימון באמצעות איגרות חוב פרויקטליות מהציבור. בשנה שעברה אישר לראשונה משרד האוצר מימון פרויקט עירוני באמצעות אגרות חוב מוניציפליות. עיריית ת"א תוכל לשעבד תקבולים עתידיים מהחניון לטובת האג"ח, כשהנכס עצמו ישמש כרשת ביטחון עבור המשקיעים.

מהנדס עיריית ת"א, דני קייזר, מסר ל"גלובס", כי מדובר באישור של פרויקט חשוב ביותר, שעיקר השינוי הוא בתצורה של הכיכר, שתהפוך מחניה פרוביזורית לא מסודרת, אשר פוגעת בסביבה - לחניון תת-קרקעי מסודר, שייצור כיכר עירונית מושקעת. לדבריו, הוא רואה לנגד עיניו השוואה בין הכיכר הזו לכיכר לינקולן בניו-יורק, שמשני צדדיה אולמות תרבות ובמרכזה כיכר עירונית מפוארת.

בנוסף, החליטה הוועדה לאשר להפקדה את תוכנית מתחם אולמי רסיטל, המצויה בזרוע הצפונית של מרכז העסקים הראשי של ת"א. התוכנית מהווה חלק מתוך מכלול תוכניות בשלבים שונים, ביניהם - מתחם עזריאלי, אגד, ידיעות אחרונות, תנובה-שירותי בריאות כללית, בית קרדן, בית גזית ועוד.

המתחם ממוקם בין תחנת רכבת ארלוזורוב ותחנת השלום, נתיבי איילון במזרח ודרך נמיר במערב, בצמידות לקו הרכבת הקלה (הקו האדום). המתחם כולו יכלול כתריסר מבנים בגובה של כ-40 קומות, המיועדים לתעסוקה, תוך אפשרות של שילוב מגורים ומלונאות.

תוכנית אולמי רסיטל מאפשרת הקמת מבנה בגובה 20 קומות בשטח כולל של 16,240 מ"ר שטחים עיקריים המיועדים לתעסוקה, מסחר וכן שטח מצומצם למגורים ו/או מלונאות.