תע"א תמכור לצבא הודו מל"טים ב-400 מיליון דולר במספר שנים

מל"טים ישראליים מופעלים בגבול הודו-פקיסטן; מגעים להשבחת מל"טים של מדינות אירופיות

מערכת הביטחון של הודו גיבשה תוכנית רב-שנתית להצטיידות במטוסים ללא טייס מתוצרת התעשייה האווירית. היקף תוכנית ההצטיידות במל"טים של תע"א מגיע ל-400 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". הודו תצטייד במל"טים מדגם "הרון" - מל"ט ארוך טווח, המסוגל לשהות באוויר משך כיומיים (50 שעות).

הודו כבר החלה בקליטת המל"טים, והם הוכנסו לשימוש בגבול הודו-פקיסטן. על פי פרסומים בהודו, ההצטיידות מיועדת לכל זרועות מערכת הביטחון ההודיות - חיל האוויר, הצבא, חיל הים והכוחות המיוחדים.

גורמים בתע"א מסרו ל"גלובס" כי מתקיימים מגעים מתקדמים עם כמה מדינות באירופה שרכשו ממנה מל"טים בדבר השבחתם בטכנולוגיה מתקדמת. במסגרת ההשבחה מדובר בהוספת מכ"ם המכונה SAR, שיוצר הדמיה של תמונות דומות לאלה של צילומי אוויר אמיתיים. המכ"ם משתמש בטכנולוגיה של רמת הפרדה גבוהה, והוא מסוגל לסרוק שטח נרחב ולאסוף את הנתונים המוחזרים בקטעים השונים לתמונה מלאה, המועברת לצוות המפעיל את המל"ט, הספינה או המטוס.

המגעים מתנהלים עם שווייץ, שרכשה מל"טי "ריינג'ר" ב-200 מיליון דולר; עם צרפת, שהצטיידה במל"טי "האנטר" ב-28 מיליון דולר, וכן עם בלגיה ופינלנד, שרכשו גם הן מטוסים מדגם זה.

תע"א מציעה להשביח את המטוסים באמצעות שלושה מפעלים שבבעלותה: מפעל מל"ט, המייצר אותם, מפעל תמ"מ, המייצר אמצעי ראיית-לילה, וחברת אלתא, המייצרת את ה-SAR.

מגעים מתנהלים גם עם קונצרן EADS - איחוד של תעשיות בטחוניות אירופיות בנושא שילוב המכ"ם הישראלי במל"ט החדש "איגל", העשוי להיות מסופק למדינות שונות באירופה, ובראשן שבדיה.

תע"א מגדירה את שילוב המכ"ם כקפיצת מדרגה טכנולוגית. הטכנולוגיות מהדורות הקודמות החלו בצילום רגיל והתקדמו לאינפרה-אדום, ואילו ה-SAR יאפשר למל"ט לפעול במזג אוויר קשה ומעל לעננים.

ה-SAR ניתן להפעלה גם מספינות. הרמטכ"ל, רא"ל שאול מופז, גילה השבוע כי מערכות של חברת אלתא סייעו ללכידת הספינה "קארין איי", שהובילה נשק לרשות הפלשתינית.

אלתא טוענת שמאז שנת 1995 היא מכרה מערכות SAR בכ-300 מיליון דולר, וכי עד שנת 2004 יימכרו מערכות כאלה בהיקף של כ-700 מיליון דולר נוספים.

המכירות יתבצעו, בין השאר, במסגרת הסכם שעליו חתמה אלתא עם לוקהיד-מרטין, יצרן מטוסי האף-16, לפיו ישולבו המערכות במטוסי אף- 16 שיימכרו בעתיד. נראה שלא ניתן יהיה לשלבם במטוסים המסופקים למדינות "בעייתיות" מבחינת ישראל, כגון איחוד האמירויות במפרץ הפרסי, שרוכש מטוסי אף-16.