פשרה: אדריכל יעקב גיל יקבל 40,000 שקל על השמטת שמו מספר אדריכלות

בית המשפט המחוזי בת"א נתן תוקף של פסק דין להסדר פשרה שהושג בין האדריכל יעקב גיל מת"א ובין מחבר הספר "המאבק של האדריכלות הישראלית במאה ה-20", אבא אלחנני מת"א. בהסדר הפשרה השתתפו גם משרד הביטחון, בעלי זכות היוצרים ומו"ל הספר, וכן אדריכל יוסף סיון מת"א, משרד יסקי ושות' אדריכלים וכן האדריכל אברהם יסקי.

הסדר הפשרה הושג באמצעות הליך של גישור שהתנהל בפני השופט בדימוס אורי שטרוזמן.

בתביעה שהגיש גיל לבית המשפט בחודש ינואר 1999, הוא טען, כי הוא היה אחראי לתכנונם של מספר רב של מבנים חשובים ומוכרים ברחבי הארץ, וכי בעבר היה בעל מניות ומנהל ביסקי ושות' אדריכלים.

לטענתו, בספר המקיף היחיד שיצא לאור על האדריכלות הישראלית, השמיטו הנתבעים את שמו כאחד ממתכנני הבניינים המופיעים בספר, וביניהם בית י.ב.מ ובית אירופה בת"א ובית עורק ברמת-גן.

הנתבעים הגישו הודעה לצד ג', בסך 150 אלף שקל, נגד האדריכלים סיון ויסקי. הם טענו, כי הצדדים השלישיים נמנו עם אלה שמסרו למחבר הספר, אבא אלחנני, נתונים אודות זהותם של חלק מהמתכננים אשר בנייניהם פורסמו בספר, וכי שמו של יעקב גיל הושמט ממידע זה.

בהסכם הפשרה בין הצדדים הביעו המשיבים את צערם על הטעות שנפלה בספר, שהתבטאה בהשמטת שמו של גיל כשותף לתכנון של מספר מבנים המוזכרים בספר. אלחנני התנצל בפני גיל על עוגמת הנפש שנגרמה לו בשל כך.

בהסכם נקבע, כי כל אחד מהנתבעים - אלחנני ומשרד הביטחון - ישלמו לגיל 15 אלף שקל, וכי הצדדים השלישיים - סיון ויסקי ביחד ולחוד - ישלמו לו סכום של 10,000 שקל. בנוסף, משרד הביטחון יתקן את השיבושים שנפלו בספר. (ת.א 1092/99).