חובות מדרשת רופין: 75 מיליון שקל - כפליים משווי הנדל"ן שמציעה למכירה

אסיפת הנושים החליטה להמשיך בהקפאת ההליכים שלושה חודשים נוספים

חובות מדרשת רופין גבוהים משסברו תחילה, ומגיעים לכ-75 מיליון שקל - כך התברר באסיפת הנושים שנערכה ביום ה' האחרון בת"א.

הקונים-בכוח, בראשם רוני קריסטל והחברה לנכסים ובניין, מציעים לרכוש את הנדל"ן של המדרשה, 420 דונם, בכ-35 מיליון שקל, שהם פחות ממחצית החוב הכולל. בנסיבות אלה לא ברור אם העיסקה למכירת הנדל"ן תצא בכלל לפועל.

אסיפת הנושים החליטה ברוב קולות להמשיך בהקפאת ההליכים 3 חודשים נוספים, ובתקופה זו ימשיכו הנאמנים, רו"ח שלמה זיו וחן ברדיצ'ב, לנהל מו"מ עם 4 קונים בכוח, ובהם רוני קריסטל והחברה לנכסים ובניין.

עם זאת, עדיין לא ברור האם הצעה להמשך הקפאת ההליכים ל-3 חודשים קיבלה את הרוב הדרוש של 75% ממספר המשתתפים באסיפה ושל 75% מסך החובות. ההצבעה נערכה בקלפי, ועדיין אין מניין סופי של הקולות.

המתנגדים העיקריים להמשך הקפאת ההליכים הם הבנקים, ובראשם בנק איגוד ובנק מסד, שהמדרשה חייבת להם מיליוני שקלים. לעומת זאת, תמכו בהצעה הספקים והסטודנטים.

הסטודנטים נושים במדרשה 22 מיליון שקל. הם דורשים לקבל חזרה שכר הלימוד ששילמו ולא קיבלו בעדו תמורה, לדבריהם. שורה ארוכה של ספקים, בהם ספקי מזון וציוד, נושים במדרשה מיליוני שקלים. קבוצת נושים אחרת היא העובדים. במקרה של המדרשה, להבדיל מעסקים אחרים שהסתבכו, הבנקים הם נושים קטנים יחסית.

זיו וברדיצ'ב, שמונו לנאמני המדרשה על ידי בית המשפט המחוזי בת"א, מגבשים את הצעת ההסדר הבאה: המדרשה יושבת על 535 דונם. שטח זה יפוצל לשניים - 115 דונם יועמדו לרשות עמותה אקדמאית שתוקם ותנהל את הלימודים, והיתרה, 420 דונם, עליהם ישנם מעונות סטודנטים וכיתות לימוד - תימכר לקונה, אם יימצא כזה. העמותה תשכור מהקונה את המעונות וכיתות הלימוד.

השטח הבנוי הכולל של המדרשה כיום הוא 20 אלף מ"ר. העיסקה כדאית לקונה רק אם ייבנו 80 אלף מ"ר נוספים, כפי שמתירה לו תב"ע מאושרת. כדאיות העיסקה כולה מותנית בשאלה האם בי"ס להנדסאים במדרשה ימשיך לפעול. בי"ס זה צורך חלק גדול משירות כיתות הלימוד והמעונות.