פשיטת הרגל התורנית: KPNQuest

המיזם ההולנדי-אמריקני, בעל רשת הסיב האופטי הארוכה ביותר באירופה, החזיק מעמד פחות משנתיים; הון המשקיעים שנמחק בפרק זמן זה: כ-42 מיליארד דולר

חברת הטלקום ההולנדית KPNQuest עתרה ביום שישי לפשיטת רגל, אחרי שכשלה בנסיונה לגייס למימון פעילותה השוטפת מול החובות הכבדים שצברה והידלדלות הכנסותיה של החברה הלוהטת לשעבר.

קריסתה של החברה הזו, שמפעילה את רשת הסיב האופטי הגדולה ביותר באירופה, היא אחד הכשלונות הדרמטיים ביותר של מה שניתן לכנות חברות הטלקום האלטרנטיביות.

החברות הללו השקיעו הון כדי להיבנות על הביקושים הגוברים לתקשורת נתונים בשיאה של בועת הטלקום והטכנולוגיה בשוקי המניות, אבל חינן בעיני המשקיעים סר כאשר התברר שאין ביקושים לשירותים שלהן.

ייתכן שכמה ממתחרותיה של KPNQuest ירוויחו מפשיטת הרגל שלה. משקיפים בענף הטלקום מעריכים שקריסתה תשחרר עסקים בשווי 500 מיליון אירו, שעליהם יוכלו חברות אחרות להשתלט. ואכן, מניות של חברות אחרות, כמו Colt וכייבל אנד וויירלס, טיפסו ביום שישי ב-6.5% וב-4.6% בהתאמה.

KPNQuest היא מיזם משותף ל-KPN ההולנדית (40%) ולקווסט (QSFT) האמריקנית (47%) שנוסד ב-1999. החברה דיווחה ביום שישי שבכוונתה למכור כמה מעסקיה, אולם לא פירטה מיהם הקונים האפשריים.

לדברי מקורות מהימנים, החברה האמריקנית T&AT עשויה להיות מעוניינת, והיו דיווחים על כך שהיא מוכנה לשלם 200 מיליון דולר תמורת כל KPNQuest, ששווי השוק שלה צנח מיותר מ-43 מיליארד אירו לכ-78 מיליון אירו בתוך פחות משנתיים.

לדעת אנליסטים, קשה מאוד לשערך את שווי נכסי החברה, אבל ייתכן שיהיו קונים שיסכימו לשלם עשירית מעלויות ההקמה של הרשת שלה, כלומר 250-200 מיליון אירו.

אבל המכירה האפשרית מסתבכת בשל הצורך לחסל או למכור בנפרד כמה חטיבות של החברה, בעוד חברות בנות אחרות, כמו הפעילויות במרכז אירופה, איטליה ופורטוגל, החליטו שלא לבקש חסות של בית משפט לפשיטות רגל והחברה הבת הפינית החליטה אפילו להמשיך לפעול באופן עצמאי.

KPNQuest מעסיקה כ-2,000 עובדים. מניותיה הושעו ממסחר החל ב-6 בחודש, ועד אז הן ימשיכו להיסחר ולהיכלל במדד AEX של מניות הבלו צ'יפ ההולנדיות בבורסת יורונקסט באמסטרדם. המניה נסחרה ב-31 סנט אירופיים כאשר החברה דיווחה על פשיטת הרגל. האג"ח שלה נסחרו ב-2% מהשווי הנקוב שלהן.

רק לפני שלושה חודשים הבטיחה החברה למשקיעיה שיש לה די והותר מזומנים כדי לשרוד, ולפני שבועיים חזרה ואישרה שאין לה כוונה לעתור להגנת בית המשפט מפני נושיה.