BRM מצמצמת את הקרן האחרונה שלה מ-253 מיליון דולר ל-150 מ' ד'

השינוי נעשה בהתאם לחלק היחסי של כל משקיע בקרן. לאחר השינוי, היקף הנכסים הכולל ש-BRM תנהל מסתכם בכ-250 מליון דולר

ההודעה מהיום (ד') של קרן ההון סיכון BRM קפיטל, על הקטנת הקרן שהיא מנהלת מ-253 מיליון ל-150 מיליון דולר, יכולה להתקבל בהבנה כאשר בוחנים שורה של מהלכים דומים, שבוצעו בחודשים האחרונים בכמה קרנות בינלאומיות גדולות. מדובר, עם זאת, בפעם הראשונה בה קרן ישראלית מודיעה על Re-Sizing, שמשמעותו הקטנת ההתחייבויות מצד המשקיעים בקרן.

במסיבת העיתונאים שערכה היום BRM, ציינו המנכ"לים המשותפים ניר ברקת ומנשה עזרא, כי השינוי נעשה בהתאם לחלק היחסי של כל אחד מהמשקיעים בקרן, וכי אין מדובר בשינוי שנעשה עקב לחץ מצד המשקיעים. "שלושה מבין 48 המשקיעים בקרן פנו אלינו בבקשה לצמצם את היקף הקרן", אמר עזרא. "קיבלנו את ברכת המשקיעים והלקוחות שלנו, והם מעריכים את המהלך הזה. "היו לנו יותר מזומן מאשר הזדמנויות", הוסיף ברקת, והמשקיעים שלנו אמרו לנו שהם יזכרו את הצעד שביצענו לטובה, כאשר נגייס את הקרן הבאה שלנו".

ב-BRM ציינו היום כי הירידה בוואלואציות של חברות הסטארט-אפ, בנוסף ל"קיטון במספר החברות הראויות להשקעה", מביא להקטנת בהיקף ההון הנדרש להשקעות חדשות. לדברי עזרא, הסכום של 90 מיליון דולר, שייוותר בידי הקרן לאחר מהלך הצמצום, צפוי להספיק להשקעות בשמונה חברות חדשות. "חברות צריכות היום פחות כסף", הוא ציין. "בעבר חשבנו שחברה צריכה סכום של למעלה מ-10 מיליון דולר, אבל היום אנחנו מאמינים שסכום של 8-6 מיליון דולר צריך להספיק. לרוב חברות הפורטפוליו שלנו יש מספיק כסף בקופה והן לא יצטרכו השקעות נוספות בעתיד הקרוב".

כאמור, מהלכי Re-Sizing הפכו לעניין שכיח למדי בתעשיית ההון סיכון בחודשים האחרונים. כך, בסוף יוני השנה הודיעה וולדן אינטרנשיונל, קבוצת קרנות בינלאומית הכוללת בין השאר את וולדן ישראל, על כוונתה להחזיר סכום של 250 מיליון דולר למשקיעים באחת הקרנות שהיא מנהלת, שקטנה בכך מהיקף של מיליארד דולר ל-750 מיליון דולר.

קדמו לוולדן אינטרנשיונל מהלכים דומים שבוצעו בקרנות מובילות אחרות, ביניהן אקסל, NEA, בנצ'מרק אירופה, צ'ארלס ריבר, קליינר פרקינס ואחרות. על פי הוול סטריט ז'ורנל, בסך הכל הוחזר למשקיעים ב-12 קרנות הון סיכון אמריקניות סכום של קרוב ל-4 מיליארד דולר מאז תחילת השנה.

אותם גורמים, שמניעים את אותם תהליכים בתעשיית ההון סיכון העולמית, רלוונטיים גם לתעשייה המקומית, כמובן. "רק חמור לא משנה את דעתו", התייחס עזרא לצעד שנקטה BRM. לדבריו, מדובר במהלך שנבע מתוך "ניתוח מעמיק של השוק וראייה עסקית כוללת, במטרה להביא להתייעלות והתאמה של הקרן לשינויים שחלו בשוק ההיי-טק".

עזרא סירב להתייחס לאפשרות שהועלתה בפניו, לפיה קרנות ישראליות אחרות עשויות לבצע מהלכים דומים בעתיד הקרוב. "אנחנו לא יכולים לדבר על השוק בכללותו אלא רק על עצמנו. לכל קרן יש את המודל העסקי שלה, את האסטרטגיה שלה ואת הכסף הפנוי שלה". בהתייחסו לתעשייה המקומית, ציין עזרא את חשיבותם של שיתופי פעולה בין קרנות הון סיכון ישראליות בימים אלה, וכן שקרנות נוטות כיום שלא לעבוד לבד.

באשר ל-BRM, ציין עזרא כי אין בכוונת הקרן להפחית את גובה דמי הניהול שגובה חברת הניהול - אפשרות שהועלתה בעבר - וכי הם ימשיכו לעמוד על שיעור של 2.5%. עוד אמר עזרא כי בניגוד לתכנון, הקרן לא צפויה לגייס אליה שותף נוסף.

BRM הוקמה ב-1988 כחברה המפתחת תוכנות אבטחה. בהמשך היא החלה להשקיע בחברות צעירות, שהבולטת ביניהן היא צ'קפוינט. מימוש השקעותיה בחברה הביא לקופתה של BRM סכום המוערך בכמה מאות מיליוני דולרים. בין החברות בהן השקיעה הקרן נמצאות גם בקווב, פרוסייט, איוונטרה וסכמה, אותה ציין עזרא כ"חברה שממוצבת עם טכנולוגיה יוצאת מן הכלל ושצומחת בקצב יוצא מן הכלל". עם זאת, אמר עזרא, לקרן אין כוונות לבצע אקזיטים במהלך 2002.

על המשקיעים ב-BRM נמנים כור, האחרים עופר, בזק, יבמ, NTT דאטה ומשקיעים פרטיים. המשקיעים הגדולים בקרן הם האחים ניר ואלי ברקת.