זכייני ערוץ 2 יוצאים נגד ההמלצה לכפות עליהם רכישת זמן השידור או תכני החינוכית

זכייני ערוץ 2 תומכים באי-הארכת הזיכיון של החינוכית בערוצים המסחריים, אך מתנגדים לרכישת התכנים או זמן השידור במחיר קבוע מראש

ההמלצה לסגור את הטלוויזיה החינוכית היא בשורה משמחת עבור זכייניות ערוץ 2, ששידורי הטלוויזיה החינוכית בערוץ 2 היו עצם בגרונן במשך שנים. לפי דו"ח ועדת האוזר, שפורסם בסוף השבוע, הזיכיון של החינוכית בערוצים המסחריים לא יוארך החל מאפריל 2003. עם זאת, הדו"ח כולל עצם חדשה: נקבע כי הזכיינים יוכלו לרכוש את רצועת הזמן של החינוכית בערוץ בעלות של 4% מהכנסותיהן בשנת 2001, שיועברו לתקציב של"ח (השירות להעשרה חינוכית חזותית) - גוף חדש שהוועדה ממליצה להקים. לחלופין, הזכיינים ירכשו את הרצועה באמצעות רכש תוכניות - שוב דרך של"ח - בהיקף של 5% מהכנסותיהם.

מדובר בסכומים גבוהים במיוחד. היקף ההכנסות של הזכיינים עמד בשנת 2001 על כ-200 מיליון דולר (ביחד), וגזירת 5%-4% מסכום זה מביאה לשל"ח הכנסה נאה ביותר.

מנכ"ל טלעד, עוזי פלד, תרכוש את רצועת השידור או תוכניות?

"אם יהיו חומרים טובים - נפעל לפי כללי השוק. לכפות עלינו לקנות - בשום פנים ואופן לא. הרעיון שנרכוש חומרים שמתאימים לנו הוא נכון, אבל ללא כפייה של מחיר. לקבוע מכסה של רכישה בהיקף של 5% או כל מתכונת אחרת הוא, בלשון עדינה, בניגוד לרוח הנכונה שמפעמת מדו"ח הוועדה. הגיע הזמן שהטלווויזיה החינוכית תפסיק להיות ממשלתית. מאחר שבחרו בחלופה שבחרו, ולא בהצמדת החינוכית לרשות השידור, למשל, אני מניח שהם יודעים שאי-אפשר בעולם הכלכלי המודרני לקבוע מחיר מראש.

"מתן דריסת רגל לטלוויזיה החינוכית בערוצים המסחריים היתה טעות. יש לבטלה, אך לא צריך לשכפל את הטעות. בכל מקרה, ייקח זמן עד שיתארגנו לסגירת החינוכית ולפיטורים כואבים של אנשים.

"הדו"ח מציג מסקנות אמיצות, וברוח נכונה. אין הרבה מדינות בעולם שיש להן טלוויזיה ממשלתית (בניגוד לציבורית - א.ק), שעושה תוכנית פוליטית ("ערב חדש") שבה מתראיינים פוליטיקאים וראשי המדינה. הדעת לא סובלת מצב כזה".

גם נשיא קשת, אורי שנער, אומר כי המלצות הוועדה מאוד אמיצות. "מישהו קם באיחור של 15 שנה וצעק שהמלך עירום. אני לא מכיר מדינה מערבית שבה גוף ממשלתי - החינוכית היא יחידת סמך במשרד החינוך - שמשדר בערוץ 1, בערוץ 2, בערוץ 10, בכבלים (בערוץ 23 - א.ק9, ניזון ממסי המדינה, ובנוסף מוכר תשדירי שירות, חסות, וממומן מפרסומות. ברור שנוצר כאן קונגלומרט שהתפשט כמו אמבה. ברור שהיה צריך לעצור את בן הכלאיים הנורא בערוץ 2 ובערוץ 10, וטוב שזה יקרה בעתיד הנראה לעין".

האם תרכוש את זמן השידור שהתפנה עכשיו?

"יש פה דבר מוזר, הדבר פוגע בשוק החופשי. במקום לרכוש ממפיק פרטי, עלי לרכוש מהמדינה. זה נשמע תמוה, בלשון המעטה, וזה דבר שלא ייעשה בשוק משוכלל".

גורמים בוועדה בראשות עו"ד צבי האוזר מסרה בתגובה: "אנחנו בטוחים שזכייני ערוץ 2 יידעו למקסם את זמן השידור ולהשיג פרסומות בהיקף גבוה בהרבה מזה שהשיגה החינוכית".

החינוכית מחזיקה ב-7% מזמן השידור בערוץ 2 ובערוץ 10. בערוץ 2 מדובר באוסף חסר-היגיון פנימי של שעות שידור: בימי חול היא משדרת בערוץ בשעות -14:00 15:00, ואחר כך ב-18:00-17:30; בימי ו' היא משדרת ב-12:30-10:00, ושוב ב-18:30-17:30; ובשבת, היא משדרת בשעות 12:30-11:00. בסך הכל, יש לחינוכית 12.5 שעות שידור שבועיות בערוץ 2. בערוץ 10 יש לחינוכית 6 שעות שידור שבועיות (16:00-17:00 בימי חול, ו-15:00-14:00 בשבת).