טחנת הקמח שטיבל, המעסיקה 103 עובדים, מאיימת להפסיק פעילותה

הסיבה: אי-עדכון מחירי הקמח; העובדים מועסקים בבאר שבע, נתניה וחיפה

טחנת הקמח שטיבל, המעסיקה 103 עובדים בבאר שבע, נתניה וחיפה, תפסיק את פעילותה החל ממחר (ג'), בעקבות אי-עדכון מחירי הקמח. כך נודע ל"גלובס". הטחנה, בבעלות פרטית של משפחת תורג'מן, מייצרת ומשווקת קמח ליצרניות המזון אוסם, עלית, תלמה, מאפיות אנג'ל ומאפיית אורנים.

גם טחנות הקמח "המפרץ" ו"מן" בחיפה, המעסיקות 62 עובדים, סוגרות את קווי הייצור.

מנכ"ל טחנת הקמח שטיבל, ברוך תורג'מן, אמר היום ל"גלובס", כי החליט לסגור את שערי הטחנה ולהפסיק לחלוטין את תהליך ייצור ושיווק הקמח, בעקבות סחבת מתמשכת בת חודשים רבים של אי-עדכון צו מחירי הקמח.

לדבריו, תמשיך הטחנה להעסיק בשבוע הקרוב את 103 עובדיה: 35 עובדים בבאר-שבע, 38 עובדים בחיפה ו-30 עובדים בנתניה, בעבודות פנים שונות בטחנה, ולאחר מכן, ייאלץ לפטרם.

לטענתו, העסקת העובדים במשך שבוע ימים תיעשה מתוך תקווה שהמפקחת על המחירים במשרד התמ"ס תחתום על התייקרות של לפחות 20% במחירי הקמח. "אם לא יתייקרו מחירי הקמח בשבוע הקרוב, כל עובדי הטחנה יפוטרו סופית. אין לנו היכולת להמשיך ולפעול במצב הנוכחי. מצד אחד, נקלענו למצב של פיחות והתייקרות החיטה, ומצד שני, לא מאפשרים לנו לייקר את הקמח".

יעקב אדרי, מבעלי טחנות הקמח המפרץ ומן בחיפה, אמר ל"גלובס", כי הופסקה פעילות הייצור והשיווק של הטחנות. "על כל טון קמח שאני מוכר אני מוסיף 200 שקל מכיסי. אין באפשרותי להמשיך ולסבסד את מחירי הלחם ולכן החלטנו להפסיק את ייצור ושיווק הקמח".

באשר לעובדי הטחנות, אמר אדרי, כי בכוונתו להוציאם לחופשה מאולצת. עוד אמר, כי גם טחנת הקמח "הטחנות הגדולות של ישראל" בחיפה, שנבנתה על-ידי הברון רוטשילד ב-1924, צפויה להפסיק את פעילותה בקרוב.

מחירי הקמח מצויים בפיקוח של המפקחת על המחירים במשרד התמ"ס, צביה דורי. מחירי הקמח נקבעים על-פי נוסחה, המתבססת על מחירי חיטה בבורסת החיטה בקנזס והוצאות ייצור. מאז נובמבר 2000 לא חל עדכון בצו מחירי הקמח. בישראל פועלות 18 טחנות קמח, כולן בבעלות פרטית, המעסיקות כ-800 עובדים.

לדברי מנהל איגוד טחנות הקמח בהתאחדות התעשייינים, מאיר בראל, מצבן של טחנות הקמח הורע במהלך השנים וכמה מהן נסגרו. "טחנות הקמח מדשדשות כיום עם רווחיות השואפת לאפס". עוד אמר, כי פניות חוזרות ונשנות לתמ"ס בנושא זה לא נענו עד היום. "בתמ"ס חוששים שהתייקרות הקמח תשפיע על המדד הכללי. אי אפשר שענף הקמח ישמור על המדד של מדינת ישראל".

משרד התמ"ס מסר בתגובה, כי שרת התמ"ס, דליה איציק, תקיים השבוע דיון בנושא מחירי הקמח.