תחנת-הכוח בעזה החלה לפעול; עד סוף השנה צפויה לספק 140 מגוואט חשמל

רצועת עזה סובלת ממחסור קשה בחשמל; חברת החשמל סיפקה לפלשתינים כמות נמוכה מהנדרש

תחנת הכוח הפלשתינית בעזה החלה בפעילותה המסחרית בשבת האחרונה. בשלב זה מופעלת יחידת ייצור ראשונה של תחנת הכוח - מבין ארבע הנבנות במיזם. יחידה זו מייצרת 19.5 מגוואט חשמל. כושר הייצור שלה מגיע אומנם ל-24 מגוואט, אולם המקימים נתקלו בבעיה הקשורה לצינון הטורבינות, והיחידה פועלת רק חלקית.

לדברי שר האנרגיה והמשאבים הטבעיים הפלשתיניים, ד"ר עבד א-רחמן חמד, בחודש הבא תוכנס לעבודה נסיונית יחידת ייצור שנייה של התחנה. הניסיון יימשך כשלושה שבועות. לאחר מכן, תחובר גם היחידה השנייה לרשת החשמל בעזה, ואז יגיע כושר ייצור החשמל של התחנה ל-48 מגוואט.

חמד מקווה, כי עד סוף שנה זו תופעל התחנה בשלמותה, והיא תוכל לייצר כ-140 מגוואט חשמל.

עד להפעלת התחנה רכשה הרשות הפלשתינית את החשמל לרצועת עזה מחברת החשמל הישראלית. בניית התחנה היא אחד הפרויקטים הראשיים של הרשות הפלשתינית. עם השותפות בהקמתה נמנות קבוצות איי.בי.בי השוודית ואנרון האמריקנית.

חמד ציין, כי קריסתה של אנרון לא השפיעה לרעה על הקמת התחנה. התחנה היתה אמורה להתחיל לפעול כבר לפני שנתיים. אולם בעיות ועיכובים בהגעת חומרי הגלם והציוד מהנמלים בישראל, וכן חששם של מומחים זרים להישאר באתר הבנייה, עיכבו את המשך העבודות.

ברצועת עזה קיים מחסור תמידי בחשמל הגורם לניתוקי חשמל חוזרים ונשנים. זאת בעיקר משום שקיים פער של 26 מגוואט בממוצע, בין הצריכה המקומית הפלשתינית לבין הכמות שחברת החשמל מספקת לרצועה. אספקת החשמל לעזה נתקלת בקשיים עקב בעיות תשתית להולכת החשמל לרצועה.

הרשות הפלשתינית מקווה, כי הפעלתה של התחנה תפתור את בעיית המחסור בחשמל.