עתירה לבג"ץ: לבטל את החלטת לימור לבנת להפסקת פעילות הטלוויזיה החינוכית

טוענים: החלטה קיצונית וחפוזה; קיים חשש לניגוד עניינים אצל צבי האוזר שבחן את מצבה

ועד העובדים של הטלוויזיה החינוכית, חברת-הכנסת קולט אביטל, מועצת העיתונות, אגודת העיתונאים, אמ"י והסתדרות העובדים עתרו היום (ד') לבג"ץ לבטל את החלטתה של שרת החינוך, לימור לבנת, להפסיק את פעילות הטלוויזיה החינוכית בחודש מארס 2003.

העותרים טוענים, כי החלטתה של לבנת התקבלה בלי שהוסמכה לכך על-ידי הממשלה ומבלי שבחנה את כל החלופות, וכי מדובר בהחלטה קיצונית, שתביא לפיטוריהם של כ-500 עובדי הטלוויזיה החינוכית.

לטענתם, לבנת אימצה את המלצות ועדת האוזר (שבדקה את מעמדה של הטלוויזיה החינוכית) באותו יום שבו הוגשו ההמלצות, בלי שהספיקה לשקול בכובד ראש את הדו"ח ואת ההמלצות.

העותרים טוענים עוד, כי למרות התנגדות של חברי כנסת רבים, שטענו כי החלטתה אינה מקובלת עליהם ושהיא חפוזה ופוליטית, המשיכה לבנת לפעול ליישום הדו"ח. כך לדוגמה, לדבריהם, היא הודיעה כי אין בכוונתה להאריך את הזיכיון של הטלוויזיה החינוכית בערוץ 2, ומינתה את יאיר שטרן, לשעבר מנהל ערוץ 1, ואת נעמי שחורי, לשעבר בכירה ברשות השנייה, לחברי צוות לביצוע הרפורמה.

לטענתם, החלטת לבנת היא חריגה מסמכות, כיוון שהמנדט של הוועדה היה מוגבל לבחינת המבנה והמעמד המשפטי של הטלוויזיה החינוכית, ובמקום לעגן את המעמד של הטלוויזיה החינוכית בחוק, פועלת לבנת ליישום מהפכה רדיקלית בניגוד להחלטות ממשלה.

העותרים טוענים עוד, כי אין היגיון כלכלי בהמלצת ועדת האוזר, וכי הוועדה שחיפשה יעילות כלכלית, השיגה את ההיפך, ויישום ההחלטה משמעותו השבתת אולפנים בשווי 50 מיליון שקל, שהסיכוי להשכירם נמוך.

לטענת העותרים, קיים חשש לניגוד עניינים אצל חבר בכיר בוועדה - עו"ד צבי האוזר, שמייצג אולפן הפקות פרטי, מפיקי ערוצים עצמאיים ובעל מניות ויועץ משפטי בחברת חדשות ישראל. לטענתם, יש לגביו חשש לניגוד עניינים בין פעולתו כחבר בכיר בוועדה לבין אינטרסים של חלק מלקוחותיו.

העותרים מבקשים מבג"ץ לבטל את החלטת לבנת ולהוציא צו ביניים המקפיא את המצב הקיים, כך שלא תנקוט צעדים ליישום החלטתה, לרבות פיטורי עובדים וביטול תקציבים. (בג"ץ 7201/02).