עלייתו ונפילתו של גולן ציפל

איך מונה "דובר ראש עיריית ראשל"צ לשעבר" ליועץ לביטחון של מושל ניו-ג'רזי, ואיך נאלץ לפרוש

עלייתו המטאורית של הישראלי גולן ציפל, בן 33, שהיה דובר ראש עיריית ראשל"צ, למשרת היועץ לביטחון לאומי של מושל מדינת ניו-ג'רזי, במשכורת של 110 אלף דולר בשנה, הסתיימה בימים אלה בנפילת ריסוק. הוא נאלץ לפרוש ממשרתו לאחר סערה פוליטית, בעקבות פרסומים בעיתונים מקומיים שהטילו ספק בכשירותו לתפקיד.

לפי ידיעה שהופיעה אתמול (ג') בעיתון "סטאר לדג'ר", המופיע בניו-ארק, ניו-ג'רזי, אשרת העבודה של ציפל מחייבת אותו למצוא מייד מקום עבודה חדש, או לעזוב את ארה"ב. מדינת ניו-ג'רזי תהיה חייבת לממן את טיסתו לישראל, אם לא יצליח למצוא עבודה במגזר הפרטי.

לא ברור, מה בדיוק הניע את מושל ניו-ג'רזי, ג'יימס מקגריווי, ידיד נאמן של ישראל, לבחור בציפל, איש יחסי ציבור, כיועצו לביטחון לאומי. לפי גרסה בעיתון "דה-רקורד", המתפרסם בהאקנסאק שליד העיר ניויורק, ביקר מקגריווי בראשון-לציון לפני שלוש שנים, כשהיה עדיין ראש עיר בניו-ג'רזי. ציפל היה אז דוברו של ראש עיריית ראשל"צ. מקגריווי אמר אחר-כך, כי "התרשם מיד מהאינטליגנציה של ציפל ומהבנתו בנושאים ביטחוניים".

ציפל, שבאמצע שנות ה-90 עבד כדובר בקונסוליה הישראלית בניו-יורק, שב לארה"ב בסוף 2001, כשהוא מצויד באשרת עבודה זמנית שיזם בעבורו, לפי בקשת מקגריווי, הקבלן היהודי צ'ארלס קושנר, התורם הגדול ביותר למושל. תחילה עבד ציפל כפקיד יחסי ציבור במשרדו של קושנר, וכתב מסרים לעיתונות.

אחר-כך שכר מנגנון המפלגה הדמוקרטית במדינת ניו-ג'רזי את ציפל כמתאם לענייני בוחרים יהודים במטה הבחירות של מקגריווי. מייד לאחר שנכנס לתפקידו, ב-15 בינואר השנה, מינה מקגריווי את ציפל ליועצו לענייני ביטחון לאומי.

המינוי היה שנוי במחלוקת כמעט מהרגע הראשון. העיתון "דה-רקורד" כתב בפברואר, כי נראה ש"היועץ המיוחד לביטחון לאומי" נעדר כישורים לתפקיד. במקביל הודיעו גורמים ביטחוניים בממשל הפדרלי, שעימם היה ציפל אמור לנהל קשרי עבודה, כי לא יחלקו עמו שום מידע מודיעיני, בהיותו אזרח ישראלי.

רשת עיתוני "גאנט" בניו-ג'רזי הצטרפה ל"חגיגה" עם מאמר שהעלה שאלות לגבי מטלות תפקידו של ציפל כיועץ לביטחון לאומי, ומה בדיוק הוא עושה כדי להצדיק את משכורתו. המאמר תקע חצים ברזומה של ציפל, שמשרד המושל הפיץ כדי לאשש את טענתו, שציפל הוא "מומחה לטרור בעל כישורים מיוחדים".

במקביל מתחו מחוקקים ביקורת על המושל, שמינה לתפקיד כה רגיש אזרח זר, שלא עבר בדיקות רקע ביטחוניות, כפי שמתחייב מהתפקיד.

ציפל "הפך לגורם מביך למושל החדש, ומטרה נוחה לאופוזיציה הרפובליקנית בטרנטון (בירת ניו-ג'רזי)", כתב "דה-רקורד".

המחלוקת החריפה עד כדי כך, שסנטור רפובליקני בסנט של ניו-ג'רזי איים לחסום את כל המינויים הפוליטיים של המושל הדמוקרטי החדש, שטעונים אישור של הסנט, אם לא יתייצב ציפל לעדות לפני ועדה של הסנט. במארס ביטל את מקגריווי את משרת היועץ לביטחון לאומי, ומינה את ציפל ל"יועץ מיוחד" באותה משכורת. הביקורת לא פסקה, ומעטה הסודיות שאפף את התפקיד - לא הוסר.

מקגריווי המשיך לתמוך בציפל, אך כשהמושל יצא באחרונה לחופשה, שיכנעו מקורביו את ציפל, שהגיעה העת לשים קץ לקריירה הביטחונית שלו.

ציפל הבין שהפך מעמסה על הממשל, והחליט להתפטר. בהודעה שפירסם באמצעות משרד המושל אמר ציפל, כי החליט להתפטר "כדי לבדוק הצעות עבודה במגזר הפרטי". הוא הוסיף: "אני מודה למושל על תמיכתו ועל ההזדמנות שניתנה לי לעבוד בשביל ניו-ג'רזי".