מורת רוח במגזר הערבי מתוצאות המכרז לתחנת רדיו בערבית: "לא רצו שערבים ינהלו את העסק"

במכרז זכתה קבוצה שבה שותפים בני ויהורם גאון וסמי שמעון * הקבוצה המפסידה: נחליט מה לעשות לאחר התייעצות עם היועצים המשפטיים

גורמים במגזר הערבי מביעים מורת רוח גדולה מתוצאות המכרז להפעלת תחנת רדיו בערבית, שבו זכתה אתמול (א') קבוצת רדיו א-שאמס (השמש), שבבעלות אשת העסקים אמאל כארם, בני ויהורם גאון, סמי שמעון וויזיד חאדיד.

לטענת אותם גורמים, במכרז לתחנה הערבית הותרה בעלות צולבת, בניגוד למכרזי רדיו אחרים. ג'אפר פארח מעמותת אעלאם, שליוותה את ההליך הארוך של הכנת המכרז בכנסת וברשות השנייה, טוען כי היו לחצים גדולים לשנות את כללי המכרז בכנסת, כדי לאפשר לקבוצות יהודיות להשתתף ולא לתת את התחנה לקבוצה ערבית בלבד. "התחושה היתה שרוצים קבוצות יהודיות במכרז בכל מחיר. לא רצו שערבים ינהלו את העסק", הוא אומר.

הרשות השנייה מסרה בתגובה, כי האחזקות בתחנות הן לפי חוק הרשות השנייה וכללים שהתקין שר התקשורת, רובי ריבלין, ערב המכרז. "המגמה היתה להרחיב את מעגל המתמודדים הפוטנציאליים שיכולים להשתתף במכרז, לאחר שמכרז קודם, שנערך בשנת 2000, בוטל לאחר שאף אחד לא ניגש. היתה מגמה ברורה לאפשר לכמה שיותר קבוצות לקחת חלק במכרז.

"עקרונית, הכיוון של הרשות היה דווקא להעדיף בהצעות שהוגשו זיקה לאיזור של ההנהלה ושל הבעלים. מה שהכריע את הכף היו חוות הדעת של היועצים התוכניים, שהיוו מרכיב מרכזי".

בהתאם לנורמה שנוצרה באחרונה לגבי מכרזי התקשורת, גם הפעם, הקבוצה שהפסידה במכרז, קבוצת רדיו 24, מבקשת לבדוק את הליכי המכרז. "הופתענו מאוד מהתוצאה", אמר באסם ג'אבר, שעמד בראש הקבוצה. "אנחנו מתכוונים לעמוד על זכותנו לבדוק את התהליך, ואז נחליט, לאחר שנתייעץ עם היועצים המשפטיים שלנו ממשרד פוקס-נאמן-הרצוג".

ג'אבר, מבכירי קול ישראל בערבית לשעבר ומו"ל העיתון "פנורמה", טוען כי לקבוצה היה חוסן כלכלי ורקע מקצועי המתאים לכל דרישות המכרז, כולל ניסיון אישי. "חשבתי שאני יכול לעשות את תחנת הרדיו בצורה מצוינת", הוא אומר.

בעלת המניות הגדולה בקבוצת רדיו א-שמס היא אמאל כארם (61%). כארם, שתהיה יו"ר הקבוצה, מחזיקה בכמה חברות שמפעילות ומנהלות מעונות לחינוך מיוחד. בעלי מניות נוספים בקבוצה הם גאון הפקות ותוכניות, מקבוצת בני גאון תקשורת (20%), סמי שמעון (16%) וויזיד חאדיד (3%). לקבוצה אמור להצטרף רובר אסרף, שיחזיק ב-10% מהקבוצה, על חשבון אחזקתה של כארם.

חאדיד יהיה מנהל התוכניות של הקבוצה, מנהל מערכת החדשות יהיה פאיז עבאס, לשעבר עיתונאי ב"ידיעות אחרונות", ומנהל מחלקת הספורט יהיה עזמי נאסר, שהיה מאמן אח"י נצרת ונבחרת פלשתין. קבוצת א-שמס מציגה את עצמה כקבוצה מעורבת יהודית-ערבית. "אין לקבוצה יומרות פוליטיות מעבר לזה, אלא ניסיון ליצור גשר", אומר בני גאון. יהורם גאון, בעלי גאון הפקות ותוכניות מקבוצת גאון, שהיא המשקיעה ישירות בקבוצת א-שמאס, אומר כי מדובר בקבוצה של ערבים ויהודים, שמבקשים לעשות רדיו מקצועי כפרויקט משותף, עם ערך מוסף, אך לא פחות מכך - כפרויקט עסקי ורווחי. "אנחנו מדברים על דו-קיום, אבל אף אחד לא חושד בנו שאנחנו פילנטרופים. אנחנו אנשי עסקים שרוצים להרוויח", אמר.

עבור קבוצת גאון, זהו ניצחון ראשון בתחום התקשורת, לאחר שהקבוצה כשלה במכרז על הפעלת ערוץ הרוסי הייעודי, ונסוגה ברגע האחרון מהמכרז על הפעלת הערוץ השלישי (לימים ערוץ 10). לאחר הנסיגה הטקטית מהערוץ השלישי, רכשה קבוצת גאון הפקות 11.5% ממניות זכיינית ערוץ 2, טלעד, והיא מחזיקה גם בחברת שילוט החוצות פוסטר מדיה.