חייל הרוג ושלושה פצועים בפיגוע התאבדות של מכונית תופת בצומת גוש קטיף

שוטרים פלשתינאים ירו על חיילי צה"ל ואיפשרו לעוזריו של המחבל להימלט לשטחי הרשות

חייל צה"ל נהרג ושלושה נפצעו, בפיגוע התאבדות שנעשה הבוקר סמוך לצומת גוש קטיף, כאשר מכונית תופת התפוצצה סמוך לאוטובוס שהסיע תלמידים לבית הספר האיזורי בגוש קטיף. החייל הוא סמ"ר אלכסיי לייקוב, בן 18 מירושלים.

בדרך נס לא נפגעו פיזית התלמידים. כמה מהם סבלו מהלם מהפיגוע שהתרחש בסמוך אליהם, והם טופלו מאוחר יותר ע"י צוות פסיכולוגים.

המחבל המתאבד נהרג במקום. שלושת הפצועים, שאחד מהם הוא תושב כפר דרום והשניים האחרים, חיילי צה"ל, הועברו לטיפול בבית החולים סורוקה בבאר-שבע. מצבו של אחד מהם הוגדר קשה, ומצבם של שני הפצועים האחרים הוגדר קל עד בינוני.

הפיגוע אירע סמוך לשעה 8 בבוקר, ליד צומת גוש קטיף. רכב ובו מחבל שזהותו כבר ידועה, נסע מול שיירת כלי רכב ישראלים, שכללה שני ג'יפים צבאיים ואוטובוס שהוביל 40 ילדים בגילאי בית ספר מכפר דרום, לתלמוד התורה בהתנחלות עצמונה.

המחבל ניסה להיצמד אל האוטובוס על מנת לפוצץ אותו. אולם, בגלל כלי הרכב הצבאיים המלווים את האוטובוס, הוא לא הצליח להיצמד לאוטובוס. הוא פגע בג'יפ הצבאי שהיה לפני האוטובוס. עם הפגיעה התפוצצה מכונית התופת.

האוטובוס עצמו נפגע באורח קל. האוטובוס הוסע מן המקום והילדים הועברו בכלי רכב אחרים אל תלמוד התורה בעצמונה, שם הם טופלו בידי אנשי הרווחה, במגמה להחזירם במהירות ללימודים באורח סדיר.

למחבל המתאבד היו, ככל הנראה, שלושה סייענים, שתפקידם היה לבדוק מתי השיירה נעה, ולתת לו את האות לנוע מתחנת הקמח הסמוכה לעבר השיירה. חיילי צה"ל, שהבחינו בהם, פתחו אחריהם במירדף. שוטרים פלשתינים שהבחינו במתרחש פתחו בירי לעבר חיילי צה"ל, ודרשו מהם להפסיק את המירדף.

בין הצדדים התפתח עימות חריף ונוצר חשש מהיתדרדרות. רק הוראה שניתנה במכשירי הקשר לחיילי צה"ל להפסיק את המירדף ולשים קץ לעימות, הביאה לרגיעה. בינתיים, הצליחו משתפי הפעולה עם המחבל להימלט לתוך הרשות הפלשתינית.

כוחות צה"ל, לרבות אלוף פיקוד הדרום, האלוף יום-טוב סמיה, שהגיעו למקום הפיגוע, הכריזו על המקום כשטח צבאי סגור וסרקו את האיזור מחשש למטען נפץ נוסף. לאחר מכן, פוצצו חבלני משטרה בפיצוץ מבוקר חפץ שהועף ממכונית התופת וכן את מכונית התופת עצמה.

אנשי בטחון ומשטרה פלשתיניים הגיעו אף הם למקום הפיגוע, והחלו לתאם את המשך פעילות החקירה עם כוחות הבטחון הישראליים.

שר הבטחון, יצחק מרדכי, שביקר באיזור זמן קצר לאחר הפיגוע, גילה, כי זהות המחבל ידועה לרשות הפלשתינית, ושישראל מצפה לנקיטת צעדים תקיפים כנגד הטירור ותשתיתו. הוא הזהיר, שפיגועים מסוג זה עלולים למוטט את תהליך השלום.

גורמים מדיניים בירושלים מתחו ביקורת קשה על הרשות הפלשתינית, וטענו שהיא אינה נלחמת בתשתית הטירור כמתחייב. לטענת אותם גורמים, העובדה שמכונית התופת הוכנה בשטח הנתון לשליטת הרשות הפלשתינית, מלמדת שלא מתנהלת מלחמה יסודית כנגד תשתית הטירור.

ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלשתיני, אמין אל-הינדי, שהגיע למקום הפיגוע, אמר לעיתונאים במקום, כי הפיגוע נועד לסכל את הסכם וושינגטון. לדבריו, מתנגדי השלום מנסים להפגין באופן זה את כוחם. הוא ציין, כי אנשי המנגנון שלו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם כוחות הבטחון הישראליים.

גופותיהם של ההרוג הישראלי והמחבל המתאבד הועברו למכון לרפואה משפטית באבו-כביר, בניסיון לקבוע את סוג חומר הנפץ בפיגוע. ההערכות, הן שמדובר במטען ששקל עשרות קילוגרמים, ורק בדרך נס נמנע אסון כבד יותר.