רישום כפול בכיוון ההפוך: און-טראק החלה אתמול להיסחר גם בנאסד"ק

נסחרת במקביל גם בנויר מרקט * מניות החברה, שנסחרות בנאסד"ק ברשימת ה-Small cap, נותרו אמש ללא שינוי במחזור זעום

הנפקות חדשות של חברות ישראליות בנאסד"ק לא נראו מזה חצי שנה וספק אם ייראו בעתיד הקרוב, אך למרות זאת ישנן חברות המוצאות דרכים עקיפות ופחות מסובכות על מנת להיכלל ברשימת החברות הנסחרות בוול סטריט. אחת הדרכים המוכרות יותר היא הרישום הכפול. חברה רושמת למסחר את מניותיה בבורסה נוספת מלבד הבורסה שבו ביצעה את ההנפקה הראשונית שלה, כאשר המטרה היא בעיקר להגדיל את חשיפת החברה לציבור המשקיעים הרחב ולנסות להעלות את רמת הסחירות במניה. הרישום הכפול, כשמו כן הוא, רישום בלבד, ללא הנפקת מניות חדשות וללא גיוס הון.

ביצוע רישום כפול הפך לשכיח בשנתיים האחרונות בקרב החברות הישראליות הנסחרות בנאסד"ק שרשמו את מניותיהן למסחר בבורסה בתל אביב. אצל החברות הישראליות הנסחרות במדינות אירופה השונות לא נרשמה מגמה זהה, אך סנונית ראשונה ניתן היה לראות אתמול. חברת און-טראק, הנסחרת מזה 3 שנים בבורסת הנוייר מרקט תחת הסימול OT5 NM, החלה אתמול להיסחר בנאסד"ק (ברשימת ה-Small cap) תחת הסימול OTIV. ביום המסחר הראשון נסגרה מניית און-טראק ללא שינוי על מחיר של 8.5 דולר, מחיר המשקף לחברה שווי שוק של כ-14 מיליון דולר. המחזור במניה הסתכם ב-4200 מניות בלבד. בבורסת הנוייר מרקט נסחרת המניה על פי מחיר של 7.35 אירו כאשר בשיא נסחרה לפי מחיר של 325 אירו, מחיר ששיקף לחברה שווי שוק של כ-380 מיליון דולר.

על מנת לעמוד בתנאי הרישום לבורסת ה-Small cap, הדורשים מחיר מניה מינימלי של 4 דולרים, ביצעה און-טראק בחודש יוני האחרון ספליט הפוך (איחוד מניות) ואיחדה כל עשר מניות למניה אחת. פועל יוצא של איחוד המניות הוא מחיר מניה גבוה יותר אך מספר מניות סחירות נמוך יותר, נתון אשר עלול להגביל את האפשרות של גידול במחזורי המסחר של המניה.

און-טראק הודיעה על כוונתה לבצע רישום כפול לפני כחצי שנה והתשקיף אותו הגישה לרשות לני"ע האמריקנית לקראת הרישום הוא למעשה תשקיף מדף. מבחינת החברה, מדובר בעיתוי לא רע של רישום מניותיה בנאסד"ק. כזכור, בסוף חודש ספטמבר הודיעה הדויטשה בורס, מפעילת הבורסה הגרמנית, על כוונתה לסגור עד סוף השנה הנוכחית את בורסת הנוייר מרקט ולהעביר את המסחר בכ-260 החברות שעדיין רשומות בה לנישות מסחר חדשות. נזכיר כי בנוייר מרקט נסחרות כיום שמונה חברות ישראליות שגייסו בשוק כ-344 מיליון דולר.

מהתשקיף עולה כי הרישום הכפול של המניות מאפשר לבעלי המניות של און-טראק למכור חלק מאחזקותיהם בחברה (כ-700 אלף מניות) בתמורה כוללת של כ-5.9 מיליון דולר, מבלי להיתקל במגבלות שמציבה הנהלת הנאסד"ק לגבי מכירת מניות ישנות מיד לאחר הנפקה, או במקרה של און-טראק, רישום כפול.

על בעלי המניות העיקריים של החברה נמנים עודד בשן, מייסד, מנכ"ל ונשיא, המחזיק כ-15% מהון המניות של החברה ויוכל למכור עד 95,368 מניות ולרדת לאחזקה של 10.8%. רוני גלבוע, סגן נשיא, מחזיק כיום בכ-7.8% מהון המניות ויוכל למכור עד 103,060 מניות ולרדת לאחזקה של כ-1.8%. משה אדוק, גם הוא סגן נשיא, מחזיק בכ-3.1% מההון ויוכל למכור עד 24,248 מניות ולרדת לאחזקה של כ-1.7%. נחמיה איתי, סגן נשיא נוסף, מחזיק כיום בכ-4.8%, יוכל למכור עד 54,255 מניות ולרדת לאחזקה של כ-1.6% מההון. בעלי מניות נוספים בחברה הם גיא שפרן, סמנכ"ל הכספים, המחזיק בכ-3% מההון אך אינו נכלל ברשימת בעלי המניות המוכרים ואוהד בשן, מנכ"ל החברה הבת, און- טראק אמריקה ואחיו של עודד בשן, המחזיק כיום בכ-3.6% מהון המניות ויוכל למכור עד 18,221 מניות ולרדת לאחזקה של כ-2.6%.

און-טראק הונפקה בראשונה בנוייר מרקט באוגוסט 1999 והיתה לחברה הישראלית השנייה שנסחרה בנוייר מרקט. במסגרת ההנפקה גייסה החברה 39 מיליון דולר לפי מחיר של 8.5 אירו למניה. כיום, כאמור, נסחרת המניה בבורסה הגרמנית על פי מחיר של 7.35 אירו, 14% מתחת למחיר ההנפקה ו-98% מתחת למחיר השיא שנקבע בחודש פברואר 2000.

און-טראק, שנוסדה בשנת 1990 ופועלת מראש פינה, מפתחת טכנולוגיה המאפשרת הפעלת כרטיס חכם וארנק אלקטרוני ללא מגע. הכרטיסים של החברה פועלים ללא מגע ומכילים שבב מיקרופרוססור שיכול לתקשר עם קורא חכם שנמצא בסביבתו הקרובה ואינו דורש מהמשתמש להכניס את הכרטיס למכשיר קריאה או לגהץ אותו. הכרטיסים, המופעלים בעיקר במגרשי חנייה, תחנות דלק, תחנות רכבת ואוטובוסים, מתנהגים למעשה כמו מחשבים מיניאטוריים ויכולים לבצע תוכניות קצרות וחישובים.

באחרונה תיקנה החברה לאחור את דו"חותיה הכספיים לשנים 2001-1999 ומיינה מחדש את הכנסותיה. בשנת 1999 רשמה החברה הכנסות של כ-4.4 מיליון דולר והפסד של כ-3.1 מיליון דולר. בשנת 2000 גדלו הכנסות החברה פי 3, לרמה של כ-13.1 מיליון דולר, אך גם הגידול המרשים הזה בהכנסות לא עזר לחברה לעבור לרווחיות והיא רשמה הפסד של כ-8.3 מיליון דולר. בשנת 2001 רשמה החברה הכנסות של כ-19.9 מיליון דולר והפסד נקי של כ-11.7 מיליון דולר.

במחצית הראשונה של השנה הנוכחית הסתכמו הכנסות החברה בכ-9.7 מיליון דולר לעומת כ-8.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד הנקי במחצית הראשונה של השנה עמד על כ-2.6 מיליון דולר לעומת הפסד של 5.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בקופת החברה עומדים, נכון לסוף הרבעון השני, מזומנים בסכום של כ-2.7 מיליון דולר וההון העצמי של החברה מסתכם בכ-12.2 מיליון דולר.

במהלך שלוש השנים שעברו מאז ההנפקה, רכשה החברה שלוש חברות. הראשונה היא חברת סיטי-סמארט מהונג קונג והשנייה היא סופט-צ'יפ הישראלית. בתחילת שנת 2000 רכשה און-טראק שתי חברות גרמניות, אותן איחדה במהלך הזמן לחברה אחת. מדובר בחברות אינטרקארד קארטנסיסטם, שעסקה באינטגרציה של מערכות כרטיסים חכמים וחברת אינטרקארד סיסטם אלקטרוניק שהתמחתה בפיתוח ובייצור של חומרה לכרטיסים חכמים. כאמור, און-טראק איחדה את שתיהן לחברה אחת תחת השם אינטרקארד גרופ. עוד עולה ממסמך הרישום של און-טראק כי לחברה יש 223 עובדים, 82 מתוכם בישראל. מתוך סך כל העובדים, 20 מועסקים במכירות ובשיווק, 51 במו"פ, 86 בתפעול, 12 בתמיכת לקוחות ו-54 בהנהלה.

עוד מציינת החברה בתשקיף כי הסכום המצרפי ששולם על ידי החברה בשנת 2001 לקבוצה של מנהלים בכירים עמד על 635 אלף דולר. לדירקטורים שאינם מנהלים בחברה שילמה און-טראק בשנת 2001 סכום מצרפי של 27,800 דולר. בנוסף, משלמת החברה החל משנת 1996 סכומים לחברת HolyTech, חברה הנמצאת בבעלותן של ורדה בשן, אישתו של עודד בשן, ואורה גלבוע, אישתו של רוני גלבוע, בעבור שירותי ניהול. בשנת 2001 עמד הסכום ששולם על 157,401 דולר ובמחצית הראשונה של השנה עמד הסכום על 55,098 דולר.