"מדינת ישראל אינה ערוכה לטפל באסון ימי כדוגמת אסון המיכלית פרסטיז', שאירע
מול חופי ספרד ופורטוגל", אומר ראש אגף ים וחופים במשרד לאיכות הסביבה, רני
עמיר.
לאורך חופי הים התיכון, מסתבר, אין מספיק ציוד באמצעותו ניתן להילחם באסון
דומה, אם יתרחש חלילה, וגם אין מספיק כוח אדם מיומן שיהיה מסוגל לטפל בו. לדעת
עמיר, אומנם תופעת היעדר הציוד המתאים מאפיינת את רוב מדינות העולם, אך אין
מנוס מלהצטייד לפחות בציוד שיאפשר תגובה מהירה, שעשויה למנוע את החרפת הבעיה.
"המפתח לטיפול הולם בקטסטרופה מסוג זה, הוא מהירות תגובה", אומר עמיר, "דבר
שמחייב פריסה טובה בהרבה של הכוחות לאורך החוף, והצטיידות הכוללת כלי שיט שיאפשרו
להגיע למקום במהירות, אמצעי עצירה פיזיים, אמצעי אגירה של נוזלים, כלי שאיבה,
וחשוב לא פחות - כוח אדם מיומן, שיודע כיצד להגיב. אגף ים וחופים אומנם מאמן
מתנדבים, אך יש צורך בתוספת כוח אדם קבוע שידע להתמודד ברגע אסון".
כאשר מזוט או כל דלק כבד אחר נשפכים לים, הם הופכים מיד לצרה צרורה. בשל תכונותיו
הפיזיות והכימיות, הדלק מתפשט במהירות, וסופג לתוכו את מי הים, עד שכעבור מספר
ימים נפחו גדל פי חמישה. עם הזמן, הופך המזוט לזפת שחורה ומעיקה, ולכן למהירות
התגובה יש משמעות כה חשובה.
כאשר הכתם מגיע לחוף, הוא סופח אליו חול, סלעים ואבנים, שהופכים את הניקוי
למסובך הרבה ביותר. הדלק מחסל אזורי דיג, ופוגע בכל בעלי החיים המתגוררים על
החוף. בין היתר נפגעים סרטנים, צבי ים ועוד. הדלק מחסל אזורי הטלה ורבייה,
ובכך הוא פוגע ביכולת ההשתקמות של הטבע. הפגיעה ביונקים הימיים אומנם קטנה
יותר, אך עופות ים עלולים לטבוע, אחרי בואם במגע עם דלק או זפת.
"דרושה חקיקה בנושא"
לאורך חופי הים התיכון קיימים שני אתרים בלבד, בהם מאוכסן ציוד שמאפשר להילחם
בכתמי שמן ודלק - במספנות ישראל ובנמל אשדוד. זאת, בשעה שברור לכל שכדי לענות
על הצרכים, יש צורך בתוספת נקודות אחסון ובתוספת ציוד, בעלות כוללת של 2.5
מיליון דולר, שיאפשרו להגיע למקום במהירות.
המצב במפרץ אילת טוב יותר, בעיקר בשל גודל המפרץ ובשל האמצעים העומדים לרשות
אגף ים וחופים. אלו כוללים גם ספינה מיוחדת, שנקנתה לפני כשנה במחיר של כמיליון
דולר. שיתוף הפעולה עם הירדנים מעורר תקווה שבמקרה דומה, התגובה תוכל להיות
מהירה.
"הכשל המקומי אינו נובע רק מהיעדר ציוד, אלא גם מהעדר חקיקה מתאימה בנושא",
מדגיש עמיר, "בעולם הספנות קיימות שתי אמנות המספקות כיסוי ביטוחי של מאות
מיליוני דולרים, לנזקי זיהום מדלק. בשל היעדר חקיקה מתאימה בנושא, ישראל אינה
חתומה על האמנות. לכן, במקרה אסון, תצטרך לשאת במחיר לבדה. משרד התחבורה ומינהל
הספנות והנמלים הגישו הצעת חוק לאישור האמנות, אך זו תקועה בוועדת הכלכלה של
הכנסת".
בשנים האחרונות אירעו בחופי הארץ שני מקרים של דליפת דלקים. ביום כיפור של
שנת 2000 פרקה מיכלית 15 טון מזוט ישר למימי מפרץ אילת, ושנתיים קודם לכן אירע
מקרה דומה במפרץ חיפה. הכמות הלא גדולה של הדלק והתגובה המהירה, מנעו אסון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.