דוברת ושרם: סופה של ידידות מופלאה

עד סוף השבוע דנו השניים באפשרות להסכם במב"י שיקבע מי ימכור את חלקו בדוברת-שרם * דוברת: "שטויות, זה קשקוש"

רעידת אדמה במגזר העסקי בישראל. אהרון דוברת ויצחק שרם, השותפים שבנו תוך פחות מעשור אימפריית עסקים בקנה מידה מקומי, עומדים בפני פרידה. כך נודע ל"גלובס". על פי ההערכות, פועלים השניים להפרדת עסקיהם באופן בו ימכור דוברת את חלקו בקבוצה, לשרם או לגורם אחר. דוברת, כך נודע, עשוי להצטרף לאיש העסקים אלפרד אקירוב בחברת ההשקעות אלרוב.

אהרון דוברת מסר היום בתגובה: "שטויות. זה קשקוש. היו לנו חילוקי דיעות, אבל לא שכרנו משרדי עורכי דין ואין בינינו מגעים לפרידה". אלפרד אקירוב הכחיש אף הוא את הידיעה, למרות שלדבריו סעד ארוחת צהריים עם דוברת ביום רביעי שעבר: "אנחנו נפגשים כל שבוע".

אחזקותיהם העיקריות של דוברת ושרם הן בחברת דוברת-שרם ושות', הפועלת במגזר הפיננסי של ניהול השקעות וקרנות הון סיכון (כ-%20 כל אחד), ובאורדן, הפועלת בתחומי התעשייה והנדל"ן, באמצעות שליטה בחברת פועלים השקעות. אורדן נשלטת על ידי חברה פרטית, דוברת-שרם תעשיות, שגם בה חולקים השניים %40 מהמניות. בנוסף יש בידי כל אחד מהם אחזקות בחברות שונות הפועלות במסגרת הקבוצה.

דוברת-שרם ושות', המחזיקה בשתי חברות ציבוריות (לידר ודוברת-שרם ניהול השקעות), נסחרת לפי שווי של 30 מיליון דולר. אורדן נסחרת לפי שווי של 36 מיליון דולר, הנמוך בהרבה מההון העצמי העומד לרשותה. שווי הקבוצה לצורכי מכירה, סביר להניח, יוערך בהרבה יותר.

לצורך המגעים להפרדת עסקיהם, שכרו דוברת ושרם את משרדי עוה"ד היקרים בעיר - יגאל ארנון (דוברת) ורם כספי (שרם).

עד סוף השבוע שעבר, כך נודע ל"גלובס", עמדה על הפרק התמחרות בין השניים, באמצעות הסכם במב"י (BUY ME BUY YOU) לפיה ירכוש מגיש ההצעה הגבוהה יותר את מניות חברו. ככל הנראה, ירדה אפשרות זו מהפרק והתסריט בעל הסיכויים הגבוהים ביותר היא שדוברת ימכור את אחזקותיו. אם יחליט להצטרף לאלרוב, הוא עשוי לרכוש את אחזקותיו של איל הפיננסים ג'ורג' סורוס, המחזיק רבע ממניות אלרוב וככל הידוע מעוניין למוכרן. שווי השוק של המניות כ-50 מיליון שקל.

ככל הידוע, כבר זמן רב שוררת מתיחות בין דוברת לשרם, ותעיד על כך העובדה שדוברת שהה לאחרונה בטיול בחו"ל במשך חודשיים וחצי, התקופה במהלכה נוהל מו"מ למכירתה של אחת האחזקות החשובות ביותר של דוברת-שרם, טלדטה (בה משמש דוברת יו"ר דירקטוריון).

הרקע למתיחות הוא ככל הנראה צורת ניהול העסקים בדוברת-שרם, שבשלוש השנים האחרונות מופקדת בעיקר בידיו של שרם, "האדריכל" הפיננסי. בידו מסייע אביגדור קלנר, המפקח על זרוע התעשייה בקבוצה, שהפכה לנדבך עיקרי בפעילותה.

בראיון שהעניק לאחרונה דוברת ל"ידיעות אחרונות" הסתננה מדבריו מורת רוח לגבי סגנון ניהול המערב "להטוטים פיננסיים" עם "משכורות מנופחות", אלמנטים הנחשבים לסימני היכר מובהקים של הנהלת דוברת-שרם.

למרות שלא טמן את ידו בצלחת והוא מושך משכורת נאה של כמיליון שקל מידי שנה, נמנע דוברת אשתקד, בניגוד לשרם, ממכירה מנקרת עיניים של מניות שהחזיק בפועלים השקעות.

את המניות הללו קיבלו דוברת, שרם וקלנר תמורת אחזקותיהם הפרטיות בחברת הנדל"ן דוברת-שרם-קלנר, במה שנחשב לאחד הלהטוטים הפיננסיים הרווחים ביותר בתולדות שוק ההון. הסיבוב בפועלים השקעות הסתכם עבור שרם ברווח של 24 מיליון שקל. עבור דוברת, שנותר עם רוב המניות, ב-7 מיליון שקל בלבד.

הקשר בין השניים נוצר לפני יותר מ-20 שנה, בקונצרן כלל. שרם, שעבד ככלכלן בבנק דיסקונט, מצא חן בעיני המנכ"ל דוברת: "שמתי לב שבכל פעם שהיה דיון על כלל, אנשי דיסקונט היו מגיעים מוכנים בצורה יוצאת מן הכלל ושואלים את השאלות הכי נכונות והכי קשות", סיפר דוברת לימים. "התברר לי, שמי שמכין להם את הדו"חות הוא כלכלן צעיר, יצחק שרם. ביקשתי שישלחו אותו לכלל ואני אגדל אותו".

בהמשך הפך שרם ליד ימינו של דוברת בכלל ועמד בראש החטיבה הפיננסים (בטוחה), חברת הברוקרים הבולטת בבורסה של סוף שנות ה-80. כשפרש דוברת מניהול הקונצרן, בסוף 1990, הוא המליץ על המשנה למנכ"ל, שרם, ועל משה שטיינגרט כמי שלדעתו צריכים להחליף אותו בתפקיד. מי שנבחר היה דווקא דוד ויינשל, ושרם פרש מכלל והצטרף לדוברת, כדי להקים את קבוצת ההשקעות הפרטית המצליחה ביותר שידע שוק ההון מאז.

באפריל 91' החלה דוברת-שרם לפעול, בעיקר בתחומי ניהול ההשקעות והייעוץ הפיננסי. הקשרים הטובים של דוברת, האינסטינקטים החדים של שרם, ובעיקר הגאות בשוק ההון שהיתה אז רק בראשיתה, סייעו להתפתחותה המהירה של הקבוצה, בעיקר בעסקי שוק ההון.

דוברת ושרם ידעו לקרוא את המגמות ולהיכנס בזמן לפעילות אינטנסיבית בתחומי החיתום (לידר) וקרנות ההון-סיכון (פולריס), שהניבו להם בהמשך רווחים גדולים. יצא להם שם של בעלי מגע זהב, גם אם בדרך שגו לא פעם (בעיקר בהנפקתן של מספר חברות כושלות שהסבו עוגמת נפש רבה למשקיעים במניותיהן).

את "קפיצת המדרגה" לרכישת קונצרן משלהם, ביצעו בסוף 96' כשרכשו, במפתיע, מידי בנק הפועלים את מניות השליטה בחברת האחזקות פועלים השקעות תמורת 140 מיליון שקל. ההשקעה הזו הפכה את דוברת ושרם לבעלי עסקים גדולים בתחומי התעשייה והתקשורת, והיא מהווה "פלטפורמה" לעסקים נוספים אליהם הם מבקשים להיכנס, ובראשם חברת בזק, שפועלים השקעות רכשה לאחרונה מניות ואג"חים שלה במאות מיליוני שקלים.

על השותפות ביניהם סיפר שרם לפני פחות משנתיים: "הפרש הגילים בינינו יצר קשר של אב ובן. למדתי ממנו הרבה, איך לטפל באנשים, איך לא לאבד את הראש בתקופות משבר. הקשר המתמשך בינינו הוא תופעה נדירה בעולם העסקים. קשה לי להסביר למה, אפשר להגיד למה זוג נשוי חי טוב? אולי היכולת להבליג במקום שבתנאים אחרים היתה נגרמת מריבה או להסתכל על העיקר ולא על הטפל. או היכולת, כמו אצל זוג נשוי, להתגבר על חילוקי דעות אישיים, ויש קטעי משבר כאלה". כנראה שלא עוד.