תדיראן-קשר נבחרה לספק מערכות קשר ל-JSF, מטוס הקרב העתידי של ארה"ב

עשויה להשתלב באספקת ענק של 3,000 מטוסים, בפרויקט שהיקפו הכולל יעלה על 300 מיליארד דולר

חברת תדיראן קשר , נבחרה לפתח ולספק את מערכות הקשר של מטוסי הקרב העתידיים של ארה"ב - ה-JSF. כך נודע ל"גלובס".

ישראל נתקלה בקשיים בהצטרפות לפרויקט, עקב חשש אמריקני מפני דליפת הטכנולוגיות למדינות בלתי ידידותיות, כגון סין, וכן כתוצאה מהתנגדות מדינות אירופה לכך.

פרויקט זה הוא הגדול ביותר בכל הזמנים בתחום מטוסי הקרב; ייווצרו יותר מ-3,000 מטוסים, בהיקף שיעלה על 300 מיליארד דולר. המטוסים ייקלטו בארה"ב, בבריטניה ובמדינות ידידותיות לארה"ב, ביניהן גם ישראל.

קונצרן לוקהיד-מרטין האמריקני הוא שבחר בתדיראן-קשר לפתח את מערכות הקשר המתקדמות.

תדיראן-קשר כלל אינה עוסקת בפיתוח מערכות קשר למטוסים, אלא מתמקדת בפיתוח מערכות קשר לכוחות היבשה.

החברה החליטה שלא לפרסם את דבר הזכייה במכרז, שהיקפו צפוי להיות מהותי למכירותיה, המסתכמות בכ-200 מיליון דולר בשנה, אף שהיא נסחרת בבורסה בת"א.

פניית לוקהיד-מרטין היתה לחברת תדיראן-טלקום, החברה-הבת של תדיראן-קשר בעיר טלהאסי שבפלורידה. זאת, לאחר שהקונצרן נחשף לטכנולוגיה ייחודית שפותחה בחברה זו לאחרונה.

מקורות המקורבים לעסקה מסרו היום (ה') ל"גלובס": "מדובר בפרויקט פיתוח ייחודי, בתחום חדש לחברה, עם טכנולוגיה מתקדמת ביותר. אחת הסיבות העיקריות לבחירת תדיראן-קשר היא העובדה שהיא משקיעה ממקורותיה העצמיים סכום של כ-15 מיליון דולר בשנה למחקר ופיתוח. השקעה זו מניבה עתה פירות".

ישראל טרם הצטרפה רשמית לפרויקט ה-JSF. שיחות שערך השבוע בוושינגטון שר הביטחון, שאול מופז, לא הביאו לסיכום. מדינות באירופה, כגון נורבגיה, איימו, כי לא ירכשו את המטוסים האלה, אם ייכללו בהם מערכות ישראליות.

אחת החברות האמורה להשתלב בפרויקט היא אלביט מערכות, עם קסדות מתקדמות לטייסים, שנורבגיה מסרבת לקבל, לדבריה - עקב העימות עם הפלשתינים.

ישראל הודיעה לארה"ב, כי היא מעוניינת להיות שותפה משקיפה בפרויקט ולשלם תמורת ההצטרפות כ-200 מיליון דולר, לעומת תשלום של 2 מיליארד דולר המתחייב משותפות ברמה הגבוהה.

מנכ"ל תדיראן קשר, חזי חרמוני, סירב להתייחס לידיעה.