יוזמה בצל המיתון - פרויקט חונכות מט"י ייערך בכל הארץ

אנשי עסקים ותיקים וגמלאי השירות הציבורי יסייעו לעסקים צעירים ולעסקים בקשיים להתמודד עם המצב ועם הרשויות

תא"ל (מיל) צבי שור, לשעבר מנכ"ל התאחדות תעשייני היהלומים והיועץ הכספי לרמטכ"ל, יעמוד בראש פרויקט חדש, שיזמה הרשות לעסקים קטנים ובינוניים. במסגרת הפרויקט, יתנדבו אנשי עסקים ותיקים ובעלי ניסיון עסקי ללוות עסקים בקשיים ובעלי עסקים הנמצאים בראשית דרכם העסקית העצמאית. הפרויקט יתקיים במסגרת המט"ים, ויסייע ליזמים במידת האפשר, להתגבר על הקשיים ולהתמודד עם הרשויות.

לדברי שור, מתבסס הפרויקט על ניסיון מוצלח שנעשה במט"י ירושלים, שם גויסו פנסיונרים עם עבר עסקי, כדי לעזור למפעלים במצוקה. השידוך נעשה בעקבות המצב הכלכלי, המונע מבעלי עסקים טריים או כאלו השרויים בקשיים לשכור מומחים, מחוסר תקציב. "רבים מהפנסיונרים בקרב אנשי העסקים הם מומחים גדולים בתחומם. יש להם זמן פנוי ולא תמיד תעסוקה מלאה ומעניינת. ג'וב כזה יכול בהחלט לענות על צרכיהם כמו גם על אלו של הנעזרים בהם", אומר שור.

אורי שרף, מנכ"ל מט"י ירושלים, אומר כי הפרויקט תורם בחלק מהמקרים להצלת עסקים. במקרים הקשים יותר תורמים המתנדבים את חלקם לסגירה מסודרת ואחראית של הפעילות העסקית. "לגיל אין משמעות", אומר שרף. "הדבר החשוב הוא, האם אותו גמלאי יכול ורוצה לתרום מניסיונו לעסקים בקשיים וליזמים חדשים חסרי ידע וניסיון".

מזה שנה וחצי פועלים במסגרת מט"י ירושלים 15 מתנדבים - אנשי עסקים בדימוס, בהם מנהלי מפעלים, בנקאים, רואי חשבון, כלכלנים ומנהלי חברות - כדי לתרום מזמנם ומנסיונם לעשרות בעלי עסקים, המצויים בקשיים כלכליים. רכז כוח המשימה בירושלים הוא אריאל גינזבורג, לשעבר מנכ"ל מפעלי הברום. בין החונכים הפעילים אפשר למצוא את גד מרקס, שהיה בתפקיד בכיר בבנק ישראל; שי צור, העוסק ביעוץ שיווקי; משה פלד, שהקים וניהל את מפעל רוקר אינטרנשיונל לאלקטרוניקה צבאית; יוסי ליברמן, לשעבר מנהל מחוז ירושלים בבנק דיסקונט; שלמה שהרבני, איש כספים ממשרד השיכון; שמואל בוגלר, קצין משטרה בדימוס ולשעבר בעל עסק ורבים אחרים.

שרף מציין כי 100 בעלי עסקים ירושלמים נעזרו במתנדבים, שאליהם יצטרפו בקרוב גם עורכי דין מתנדבים, המתואמים עם לשכת עורכי הדין בירושלים, וכן עובדים סוציאלים, שיסייעו למשפחות במידת הצורך. הפעילות מתבצעת בשיתוף עם ג'וינט ישראל, אש"ל - האגודה לתכנון ופיתוח שירותים למען הזקן בישראל והרשות לעסקים קטנים ובינוניים.

שרף מציין, כי המתנדבים בודקים האם ניתן לסייע להמשך פעילות העסק, תוך בדיקות נושא המכירות, חיסכון בהוצאות וכו'. בעלי העסקים זוכים גם להדרכה בנושאים רלוונטיים, דוגמת התקשורת עם הבנק ובעלי החוב.

תחילת פעילות המתנדבים הייתה קשורה למצבים, שבהם פרויקט החונכות של התמ"ס אינו מתאים, "אך כשהחמיר המצב, החלטנו להסיט את כל תשומת הלב לעסקים בקשיים", מציין שרף.

יו"ר הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, גדעון שגיא, שיזם את הפרויקט, המופעל בהצלחה מזה שנים ארוכות בארה"ב, אומר כי בעקבות הצלחת הפרויקט בירושלים, הוחלט להרחיבו ל-26 המט"ים בארץ. שגיא, המדבר על היענות חיובית מצד המגזר העסקי להתנדב לפרויקט, מקווה שהרשות תגייס בשנה הראשונה כ-1,000 מתנדבים.

על פי התוכנית, ישולבו בכל מט"י כ-30 מתנדבים, שיופנו בהתאם לקשיי המפעל או העסק הספציפי. "בכל מט"י יפעל ראש צוות מתנדבים, שירכז מומחים בתחום התעשייה, המסחר והשרותים", אומר שור, שכבר החל לגייס לפרויקט מנהלים, אנשי אקדמיה, אנשי מקצוע ובכירים במשק, שיסייעו לעסקים הקטנים.