מיזם "צינור הגז הערבי" המשותף לארבע מדינות ערביות יוצא לדרך - ללא ישראל

ביטאון מכון הנפט מוסר, כי נחתם הסכם בקהיר, על-פיו יוקמו גופים לניהול המיזם בביירות ובדמשק

"צינור הגז הערבי" יוצא לדרך, וללא ישראל, כפי שתוכנן תחילה. במיזם שותפות מצרים, סוריה, ירדן ולבנון. הן חתמו על ההסכם בקהיר לפני מספר ימים. סוכם, כי יוקמו שני גופים שינהלו את עסקי הגז הטבעי.

כך מוסר הביטאון החודשי של המכון הישראלי לנפט ולאנרגיה. לפני מספר שנים, כאשר עדיין התנהלו שיחות שלום באיזור, דובר על כך שגם ישראל תהיה שותפה בפרויקט וצינור הגז יעבור גם דרכה.

שני הגופים שהוקמו יפעלו מביירות ומדמשק. אחד הגופים, "ארגון הגז הערבי", יתאם את עבודות הנחת הצינור במדינות השונות ויפקח על איכות הגז, יקבע את התעריפים ויבחן את האפשרות להרחבת צינור הגז בעתיד. הגוף השני - "החברה הערבית להובלת גז ולשיווקו" - תפקח על המימון, ההקמה והתחזוקה של הצינור.

ההשקעה הכוללת בפרויקט מוערכת ב-930 מיליון דולר: 230 מיליון דולר יושקעו בצינור מצרים-ירדן (הצינור שאמור היה לעבור דרך ישראל), 300 מיליון בצינור ירדן-סוריה ו-400 מיליון דולר בצינור סוריה-לבנון.

למרות אי-שיתופה של ישראל, עדיין קיימת אופציה שישראל ומצרים יחתמו בקרוב על הסכם לרכישת גז טבעי.

קיימת גם אפשרות שישראל תרכוש גז מהשדות מול חופי עזה, שבאחריות הרשות הפלשתינית, וכפי שפורסם בעבר, אף קיימת אפשרות להסכם משולש בין חברת החשמל ובין הקבוצה המצרית לאספקת גז, המיוצגת על-ידי יוסי מימן, ובין הרשות הפלשתינית, המיוצגת על-ידי בריטיש גז.

הנחת הצינור בין מצרים לירדן, שיזרים גז מאל-עריש לעקבה, תושלם באפריל, ואילו הזרמת הגז המצרי לירדן צפויה להתחיל במאי. מירדן יונח צינור שיזרים את הגז מסוריה, ומשם ללבנון.

ייצוא הגז לסוריה וללבנון יחל ב-2006-2005. סוריה מתכננת להניח צינור נוסף, שיזרים חלק מהגז לדמשק ומשם לנמל בניאס שבים התיכון. סוריה מנהלת שיחות עם קפריסין, תורכיה ובולגריה להארכת נתיב הצינור למדינות אלו.

בשטח ירדן, אורך הצינור יהיה 370 ק"מ. אורך הצינור היבשתי במצרים יהיה 250 ק"מ. הוא יזרים את הגז מאל-עריש לטאבה ומשם יונח צינור תת-ימי באורך של 250 ק"מ, שיחצה את מפרץ אילת עד לנמל עקבה.

הנחת הצינור היבשתי תושלם בחודש הבא, והגז המצרי יסופק לתחנת הכוח של עקבה.