סאבוויי קובעת עובדות בשטח ברשות הפלשתינית

רשת המזון המהיר "סאבוויי" פתחה שני סניפים בשטחים, ומתכוונת להגיע ל-10 סניפים תוך שנתיים *

רשת סאבווי פורצת לשטחי האוטונומיה ומותירה מאחור את רשתות המזון המהיר האחרות, העשויות להוות תחרות פוטנציאלית. לרשת זכיין בשטחי הגדה, עדנאן באחור, והיא מנהלת מו"מ עם מועמד נוסף, שישמש נציגה ברצועת עזה.

יאיר תמיר, הזכיין הישראלי של הרשת, מכסה גם את השטחים. החלל הקיים באיזור מבחינת רשתות מזון מהיר, והביקוש למוצר, הביא להצלחה מיידית. באמצעות באחור, פתח תמיר מסעדה ראשונה באל-בירה, ליד שני בתי ספר. המסעדה נפתחה לפני כחודשיים וחצי, ולאור הביקוש, כבר נמצאת בשלבי הקמה המסעדה הנוספת בבית לחם. במקביל מתנהלת פעילות לפתיחת שני סניפים נוספים, בשכם ובבית חנינה.

הגדלת הפעילות בסניף הראשון הביאה להכשרת כח אדם נוסף לתיפעולו. הצוות נשלח למרכז העולמי של הרשת בקונטיקט, ארה"ב, ופועל בשטחים תחת פיקוח הנציג הישראלי. לצורך הפעילות בשטחים צורף לצוות הישראלי נציג ערבי נוצרי, תושב מזרח ירושלים.

תמיר ציין, כי תוכניותיו כזכיין כוללות שילוב מותגים משלימים למסעדות בשטחים, מרשתות אמריקניות בינלאומיות. המוצר הראשון שישולב בשטחים יהיה גלידות היוגורט האמריקניות, TCBY, קאונטרי בסט יוגורט מארקנסו. לרשת 4,200 חנויות פעילות, ומוצריה כבר משולבים בסניפי סאבווי בישראל.

בנוסף, מתכוון תמיר להכניס לרשת בישראל ובשטחים מוצרי אפיה, של אחת מרשתות העוגיות הפועלות בארה"ב. לדבריו, הוא מנהל מו"מ מתקדם עם רשת סינבון, במטרה לקבל זכיון לשווק את מוצריה בישראל ובשטחים. לרשת 1,600 חנויות בארה"ב, והיא מתמחה ביצור שבלולי עוגיות עם קינמון וסירופ.

המכירות בשטחים גבוהות מאלה שבסניפי הרשת בישראל. זאת, נוכח העדר תחרות מצד רשתות מזון דומות, ומיקום באיזורי אוכלוסיה מבוססת יחסית, שיכולה להשקיע בארוחות מוכנות. המחירים זהים למחירי הרשת בישראל, והביקוש גבוה במיוחד לארוחות חמות, הכוללות סטייקים, או כדורי בשר. אחוז מכירותיהן בשטחים גבוה בצורה ניכרת ממכירותיהן בישראל.

תמיר ציין, כי פילוח הציבור הפוקד את הסניף באל-בירה, מעלה רוב של לקוחות נוצרים בעלי יכולת כספית גבוהה יחסית, ורקע מערבי בולט.

ההשקעות לבניית הסניפים בשטחים ובישראל דומות, להוציא עלויות עבודת הבניה. ההשקעה בסניף ישראלי מסתכמת בכ-7,000 דולר. הבניה בשטחים זולה בכ-%25 וגם התיפעול זול יותר, כיוון שבשטחים אין חוק שכר מינימום. מצד שני, ציין תמיר, הוצאות ההובלה לשטחים גבוהות יותר.

סניפי הרשת בשטחים יהיו דומים בגודלם לאלה שבישראל, להוציא שני הסניפים הראשונים, הגדולים יותר, על רקע רמת ההתעניינות הגבוהה הקשורה בתחילת הפעילות. בשטחים מוכרת הרשת מוצרים הכוללים שילוב של בשר וגבינות, שאינם נמכרים בישראל מטעמי כשרות. "אנחנו רואים בשטחים שוק עם פוטנציאל לגידול, ואני מעריך, כי תוך שנתיים-שנתיים וחצי נוכל להגיע שם ל-10 סניפים", ציין טמיר.

יורם כץ, איש העסקים הישראלי, שיצר את החיבור בין באחור לתמיר, אמר כי בשלב זה נראה כי מרשתות המזון המהיר, בהן מעוניינים בשטחים, רק סאבווי מוכנה להיכנס לפעילות. לדבריו, פנו אליו אנשי עסקים, פלשתינים, שהב עו עניין לפתוח סניפים של רשתות בורגר ראנץ', ברגר קינג, מקדונלדס ודנקן דונאטס. "שיגרתי מכתבים מפורטים לזכיינים הישראלים של אותן חברות, וניסיתי לעניין אותן בפתיחת סניפים בשטחים, אולם איש מהם לא טרח לענו. כי אין להם עניין בכך, לפחות בשלב זה", אמר כץ.

עמרי פדן, זכיין מקדונלד'ס, אישר כי אינו מטפל בנושא השטחים, כיוון שהנושא "אינו בשל לטיפול". לדבריו, פתיחת סניפים בשטחים יכולה להיות בעייתית בשלב זה, כיוון שבשלב הסדר הקבע, מעמדם יכול להשתנות. זאת, בנוף לאי היציבות בשטחים ולסדרי העדיפויות שלו כזכיין, שבראשם התמקדות במיצוי הפוטנציאל של השוק הישראלי, על הלקוחות הערבים והיהודים שבו. « אורה קורן « סאבוויי קובעת עובדות בשטח ברשות הפלשתינית « רשת המזון המהיר "סאבוויי" פתחה שני סניפים בשטחים, ומתכוונת להגיע ל-10 סניפים תוך שנתיים *