העיתונאי בן-ציון ציטרין: לבטל חובת הסודיות על זהות מועמדים לשפיטה

פנה לשר המשפטים לפיד * "פירסום מראש של מועמדות של פלוני או אלמוני לתפקיד שיפוטי בידי נשיא בית המשפט העליון, אינו פוגע עוד בצנעת הפרט של המועמד"

העיתונאי, בן-ציון ציטרין, פנה לשר המשפטים יוסף (טומי) לפיד, בבקשה לבטל את חובת הסודיות, החלה על זהות המועמדים לשפיטה, לפני פירסום שמם ברשומות.

ציטרין עתר בזמנו לבג"ץ בעניין זה, ובעקבות עתירה זו ועתירתו של העיתונאי יואב יצחק, נקבע כי שמות המועמדים יפורסמו ברשומות 21 יום לפני ישיבת הוועדה שבה תידון מועמדותם.

ציטרין טוען, באמצעות עו"ד חיים שטגנר, כי פורסם באחרונה על קיומן של פגישות בין שופטי בית המשפט העליון, לגבי המועמדים האפשריים לבית המשפט העליון. בין היתר פורסם על כך שנשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, קידם את מועמדותה של פרופ' נילי כהן, בעוד שופטת בית המשפט העליון, דורית בייניש, התנגדה למועמדות.

לטענת ציטרין, מתברר כי חובת הסודיות שנקבעה בכללים אין בה עוד כל ממש, זאת בשעה ששופטי בית המשפט העליון, ובכללם הנשיא, אינם רואים כל ממש וכל חשיבות בסודיות הדיונים, שעה שהם רואים לקדם ענייניהם של מועמדים אלה או אחרים קודם שפורסמה מועמדותם לכך.

לדבריו, בפסק הדין של בג"ץ בזמנו, נקבע כי חובת הסודיות הקיימת בכללי השפיטה, נועדה למנוע מצב בו מועמד בעל רמה אישית ומקצועית גבוהה יימנע מהצגת מועמדות לשופט, מחשש שעם הצעת מועמדות לבחירה תהפוף צינעת הפרט שלו לנחלת הכלל. באותו פסק דין נקבע, כי חשיפה מראש של שמות המועמדים המוצעים, תפגע בתיפקודה של פעולת הוועדה - בחירת טובי המועמדים האפשריים.

בפועל, טוען ציטרין, פירסום מראש של מועמדות של פלוני או אלמוני לתפקיד שיפוטי בידי נשיא בית המשפט העליון, קודם בחירתו כשופט בפועל, כאשר שמו לא פורסם ברשומות, כמועמד לבחירה לתפקיד שיפוטי ומועמדות זו הוסרה מעל סדר היום, אינו פוגע עוד בצנעת הפרט של המועמד.