שיגור הלווין הישראלי "עמוס 2" עלול להידחות לתחילת 2004 בשל קשיים של אריאן בפיתוח המשגר "אריאן-5"

ה"אריאן-5" הראשון התפוצץ בשיגור הבכורה שלו, ובדצמבר 2002 אירעה התרסקות נוספת של משגר כזה

קונצרן אריאן-ספייס הצרפתי, הודיע לתעשייה האווירית, המובילה את השותפות בחברת ח.ל.ל, מפעילת לוויין התקשורת "עמוס", כי שיגור הלוויין "עמוס 2" יידחה מחודש אוגוסט השנה לשנת 2004. שיגור הלוויין הזה כבר נדחה מספר פעמים.

ל"גלובס" נודע, כי הסיבה לדחייה הנוכחית היא קשיים של אריאן-ספייס (ששיגרה לחלל גם את ה"עמוס-1" בשנת 1996 באמצעות המשגר "אריאן-4" - ד.מ.) בפיתוח המשגר החדש "אריאן-5". גם הדחייה הקודמת נגרמה כתוצאה מתקלות במשגר, המסוגל להעלות לחלל שני לוויינים בעת ובעונה אחת. יצויין כי ה"אריאן-5" הראשון התפוצץ בשיגור הבכורה שלו, ובדצמבר 2002 אירעה התרסקות נוספת של משגר כזה.

עתה נגרמו אי סדרים בתוכנית עקב החלטת אריאן-ספייס להוציא מהשירות את המשגרים "אריאן-4", והתקלות במשגרים החדשים שיבשו את לוח הזמנים בפרוייקט כולו. ח.ל.ל, ששותפים בה התעשייה האווירית, יורוקום, מר שירותים והחברה הכללית לשירותי לוויין של מאיר עמית וז'אן פרידמן, הודיעה על הדחייה לבורסה בת"א ולרשם החברות. היא טענה שהיא והתעשייה האווירית הבהירו לקונצרן הצרפתי שהדחייה אינה מקובלת עליהן.

החברות הוסיפו, כי הן מצפות שהלוויין הישראלי השני בסדרה ישוגר לחלל בהקדם, כפי שתוכנן במקור. ח.ל.ל דרשה מתע"א למצות מול אריאן את כל ההליכים - המסחריים והמשפטיים - בניסיון למנוע את דחיית השיגור. בהודעתן לתעשייה האווירית, נימק אריאן-ספייס את הדחייה "במתן קדימות ללוויין אחר".

פרוייקט "עמוס" ידע תקלות חוזרות ונשנות מאז תחילתו. בשנה שעברה נתקלה ח.ל.ל בקשיי מימון עקב זאת שהלקוח העיקרי שלה - חברת הלוויין יס, לא עמדה בתנאי התשלום שבהסכם, לתשלום של 2.4 מיליון שקל עבור קבלת שירותים מהלוויין.

"עמוס 2" אמור לשמש כתחנת ממסר לטובת מתן שירותי תקשורת, על ידי קליטת מידע המשוגר לעברו ושידורו חזרה לכדור הארץ, לצרכי טלוויזיה, העברת מידע ואינטרנט. משך תקופת שירות הלוויין מתוכננת ל-11 שנים, והוא יהיה מצויד בשלוש אלומות שיהיו מכוונות למזרח-התיכון, למזרח-אירופה ולחוף המזרחי של ארה"ב.

גם מבקר המדינה מתח ביקורת על ניהול פרוייקט "עמוס" מתחילתו. הוא קבע, כי תוכנית העמוס נכשלה כלכלית. לדבריו הכישלון היה יכול וצריך היה להיות צפוי מראש. בבדיקת הכדאיות של התוכנית, לא נלקח בחשבון מידע שהיה מצוי בשוק על עוצמתן של יצרניות לוויינים בארה"ב ואירופה, וכן לא נבחנה ההנחה שלא היתה תקפה, שלתע"א יתרון משמעותי בתחום הלוויינים המסחריים.

הפרויקט גרם לתעשייה האווירית הפסד של עשרות מיליוני דולר, שיגדלו להערכתה ב-50%, עד לשנת 2007. המבקר הוסיף: "על אף ההפסדים שנצברו ושצפויים, עדיין לא פועלת תע"א ליצירת שיתוף פעולה עם יצרני לוויינים גדולים בעולם, כדי לבסס את קו המוצר. תוכניתה של התעשייה האווירית לספק 10 לווייני עמוס להונג-קונג נכשלה, לאחר שבוטל חוזה למכירת 2 הלוויינים הראשונים בכ-180 מיליון דולר, עקב אי יכולת הלקוח לגייס את המימון.