אריאן מאיימת בדחייה רביעית של שיגור לוויין התקשורת עמוס 2

דחתה מועד שיגור הלוויין לתחילת 2004 * ספקית שירותי הלוויין ח.ל.ל, שרכשה את עמוס 2 תמורת 130 מיליון דולר, הודיעה כי הדחייה אינה מקובלת עליה

דחייה נוספת, רביעית במספר, צפויה במועד השיגור של הלוויין עמוס 2. כך עולה מהודעת ח.ל.ל, שהתקשרה עם התעשייה האווירית בהסכם לרכישת הלוויין תמורת 130 מיליון דולר ומתעתדת לספק באמצעותו שירותי תקשורת.

ח.ל.ל מדווחת, כי קיבלה הודעה מתע"א, לפיה הודיע לה הגוף שאמור לבצע את השיגור - חברת אריאן הצרפתית - כי מועד שיגורו של עמוס 2 עלול להידחות לתחילת שנת 2004. זאת עקב טענת אריאן, כי קיימת קדימות ללוויין אחר, מתוצרת התאגיד האירופי יותלסאט, קדימות בשיגור על פניו של עמוס 2.

תע"א הודיעה לאריאן, חברת שיגור הלוויינים היחידה באירופה, כי איננה מקבלת את טענותיה, וכי היא דורשת שעמוס 2 ישוגר בהזדמנות השידור הקרובה, בחודש יולי, יחד עם הלוויין ההודי Insat 3E כפי שתוכנן. ח.ל.ל מוסיפה, כי הודיעה לתע"א שהדחייה במועד השיגור איננה מקובלת עליה, וכי היא דורשת מתע"א למצות את כל ההליכים, המסחריים והמשפטיים, מול אריאן כדי למנוע דחייה, כאמור. ח.ל.ל בוחנת את ההשלכות האפשריות הצפויות עקב הדחייה, ככל שתהיה.

מדובר, כאמור, בדחייה רביעית של מועד השיגור, שעל פי תשקיף הנפקת האג"ח של ח.ל.ל אמור היה להתבצע ברבעון השלישי של 2002 ובהמשך נדחה לחודשים ינואר, מארס ולבסוף יולי 2003.

"אנחנו בודקים מדוע מקבל הלוויין האירופי עדיפות על עמוס 2 בשיגור לצד הלוויין ההודי", אומר סמנכ"ל הכספים של ח.ל.ל, איציק שיינברג, "ונפעל בכל האמצעים כדי לאכוף את השיגור שתוכנן עבורנו. כשתמונת המצב תתבהר, גם נודיע לציבור על ההשלכות שיש לדחיית השיגור, אם תהיה, על מצב החברה". השלכה מרכזית אחת, כבר ברור, תהייה דחייה בהכנסות המתוכננות של ח.ל.ל ממכירת קיבולת השידור של עמוס 2.

ח.ל.ל, החברה לתקשורת לוויינים, עוסקת בשיווק בלעדי עבור תע"א של מקטעי חלל בלוויין "עמוס 1" ומכירת שירותי שידור באמצעותו, תמורת עמלות שיווק. פעילותה העתידית של החברה, שעל בסיסה גייסה 75 מיליון שקל מהציבור בהנפקת האג"ח, מתבססת על שיגורו של עמוס 2 וכך גם תזרים ההכנסות העתידי שלה.

על פי תנאי האג"ח שהנפיקה ח.ל.ל, תיפדה 4% מקרן האג"ח בחודש דצמבר של כ"א מהשנים 2008-2003, ואילו 25.3% מהקרן תיפדה בכ"א מהשנים -2009 2011. בקופת החברה היו בסוף דצמבר 24.2 מיליון שקל.

ח.ל.ל, שהבעלות בה מתחלקת בין ארבעה גופים בחלקים שווים (מר שירותים, תע"א, יורוקום והחברה לשירותי לוויין של מאיר עמית וז'אן פרידמן) צפויה להשקיע כ-150 מיליון דולר בפרויקט היומרני, שלמימונו התקשרה עם בנק הפועלים ובנק לאומי לקבלת אשראי בסכום כולל של 105 מיליון דולר. בנוסף מעניקה תע"א לחברה אשראי ספקים עד לסכום של 24 מיליון דולר. את יתרת הסכום גייסה בהנפקת האג"ח.

הלוויין עמוס 2 עתיד לשמש תחנת ממסר לטובת מתן שירותי תקשורת, על ידי קליטת מידע המשוגר לעברו ושידורו חזרה לכדור הארץ. את הפרויקט יזמה ח.ל.ל על רקע גידול בביקוש לשימוש בלווייני תקשורת לצרכי טלוויזיה והעברת מידע באינטרנט. משך תקופת שירות הלוויין מתוכננת ל-11 שנה והוא יהיה מצויד בשלוש אלומות שידור, שיהיו מכוונות למזרח התיכון, למזרח אירופה ולחוף המזרחי של ארה"ב.

ח.ל.ל מציינת בדוחות 2002, שיש לה הסכמים להחכרת מקטעי חלל בכ-325 מיליון דולר לאורך חיי הלוויין עמוס 2. אלא שהלקוח העיקרי של הלוויין, חברת הלוויין YES, נתונה בקשיים כספיים הבאים לידי ביטוי, בין היתר, בדחיית תשלומים לספקים ובהם ללוויין עמוס 1, שאת מקטעי החלל שלו משווקת ח.ל.ל. להערכת הנהלת החברה, יעמוד הלקוח הנ"ל בהתחייבויותיו כלפי החברה, כאשר חלקה בחובותיו עומדים כיום על 5 מיליון שקל.

חברת הלוויין אמורה לחקור 18.2% מקיבולת עמוס 2 עם שיגורו ולהגדיל בהדרגה את היקף החכירה עד ל-63.6% מקיבולת הלוויין בשנה ה-11, שאמורה להיות השנה האחרונה לשירותו. שיינברג אמר היום, כי הוא מקווה שגם נושא היחסים עם YES יוסדר בתקופה הקרובה, עם סגירת הסכם המימון שיבטיח את המשך פעילות החברה.

בעניין אחר, ציין שיינברג, כי הוסדרו העניינים בין ח.ל.ל לבין חברת LMI ממנה חוכרת ח.ל.ל שלושה משדרים בלוויין LMI1 לצורך שידורי ערוץ 1, ערוץ 2, וערוץ 33, עד לשיגורו של הלוויין עמוס 2. בחודש שעבר התקבלה הודעה בחברה, לפיה יימכר הלוויין LMI1 לערבאסט והשידורים המופצים באמצעותו ייפסקו מה-30 באפריל. שיינברג מדווח, כי בעלי הלוויין הנ"ל חזרו בהם מהודעתם זו.

מדו"חות ח.ל.ל עולה, כי נכון לסוף 2002 עמד ההון העצמי של החברה על 47.6 מיליון שקל והוא מימן התחייבויות בכ-450 מיליון שקל, בעיקר לבנקים ולבעלי האג"ח.