מוטי זיסר חונך את קניון התיאטרון של ארנה בהשקעה של 153 מיליון דולר

מתכוון להפעיל את הקניון בשבת * צפי הכנסות: 20 מיליון דולר בשנה * הערכות: כ-25 אלף מבקרים ביום

אנשי האבטחה הלבושים בבגדי מלחים בכניסה לקניון החדש 'ארנה' היו רמז ראשון לאטרקציה הקמעונאית החדשה שעומדת להתרגש על השוק הישראלי. מוטי זיסר, יו"ר קבוצת אירופה-ישראל, חנך היום (ג') את פרויקט קניון ארנה במרינה בהרצליה, שבהקמתו הושקע הסכום הגבוה ביותר שהושקע אי פעם בקניון בישראל - 153 מיליון דולר. הקניון יהיה פתוח במשך כל ימי השבוע, כולל שבת, ובמשך כל שעות היום והלילה.

בקניון המרשים, שכמותו ישנם בעולם רק עוד שניים, מהווים שטחי הבידור מעל 50% מהשטח, רק היתרה כוללת שטחי מסחר מסורתיים. הקניון מעוצב בהשראת ונציה וורונה האיטלקיות, לרבות סוג של שחזור המדרגות הספרדיות ברומא. הומור וצבעוניות חמה ונועזת משמשים בערבוביה בתוכנית העיצובית, שכולה אומרת הגזמה.

סך שטח החנויות משתרע על 23 אלף מ"ר. ביקורת רבה נמתחת בענף על ההשקעה העצומה שהשקיע זיסר בפרויקט שרק חלק ממנו מוקצה לשטחי מסחר ורובו, עוגן הבידול שלו, הוא שטחי בידור לכל המשפחה. ההערכות הן, כי על מנת להחזיר את ההשקעה, תידרש הכנסה של כ-5,000 דולר למ"ר, הערכה המוכחשת בתוקף על-ידי זיסר.

לדבריו, צפי ההכנסות לשנה עומד על כ-20 מיליון דולר סך הכל. זה הקניון ה-19 שבונה הקבוצה בראשות מוטי זיסר, ובכוונתו לפתוח עוד 7 קניונים עד סוף 2004. זיסר הודף את הביקורת המושמעת על השקעות הענק שנעשו בפרויקט ושספק אם יחזירו את עצמן. הוא דוחה גם את הטענות בדבר השקעה בפרויקט שיתברר כ'ציוני' בלבד, אך לא רווחי.

"אני רוצה קרדיט על הפילוסופיה שמאחורי הפרויקט. הוא בנוי על ניסיון מצטבר בהבנת התנהגות הציבור במקומות כאלה". זיסר מסביר, כי ההשקעה הגדולה בתחום התכנים והבידור הולכת וגדלה בקניונים בעולם, עד כדי 50% מתמהיל הפעילות, ביחס לחנויות המסחריות.

מדוע להשקיע בבידור? "הבידור מציע אפשרויות קנייה של פחות מ-10 דולר. הצרכן הפוטנציאלי לא יכול לקנות כל יום די.וי.די ונייקי. אבל הוא יכול כל יום לבוא ליהנות מקולנוע, ממתקנים וממזון מהיר. הקניונים בעולם הבינו שרווחי לא פחות לספק חוויית קניה ב-5 דולר, מאשר להתבסס רק על מכירה של מוצרים".

תופעת עודפי שטחי המסחר בקניונים במרכז הארץ אינה מרתיעה את זיסר. הוא אינו חותר לקחת נתחי שוק מהקניונים האחרים באיזור, לרבות קניון איילון, או שבעת הכוכבים, או קניון רמת-אביב, אלא להכניס מעגל חדש של צרכנים שאינם מקרב הצרכנים המסורתיים, דרך הצעת תכני בידור רבים.

"לא מספיק לבנות את הקניון היפה ביותר בארץ. זו קרקע יקרה מאוד שהקניון יושב עליה, קרקע שיובשה מהים, ואין מקום במצב כזה להתבסס רק על נטילת נתח שוק מהאחרים". כחלק מאסטרטגיה של הגדלת מעגל הצרכנים של הקטגוריה, תיושם בקניון דרך חדשנית לפנות לכל הקהלים בשעות שונות של היום. הטקטיקה למימוש התוכנית היא שימוש בעזרים של במת תיאטרון, כולל מסכי במה שמאפשרים לקניון ללבוש צורה ולפשוט צורה במשך שעות היום ולהתאים את האווירה, התאורה והתפאורה לקהלים המשתנים: נשים עם תינוקות בבוקר, אנשי עסקים בשעות הצהריים, ילדים - אחר הצהריים ובני נוער וצעירים בלילה.

רבים מבעלי הרשתות הדירו רגליהם מהמקום, נוכח מחירי השכירות הגבוהים הנגבים, למעלה מכפול מקניונים מובילים בארץ. על רמת מחירי השכירות הגבוהים שנדרשת מהשוכרים, בעלי הרשתות במקום, אומר זיסר: "רמת המחירים אינה יכולה להיות דומה לפרויקטים אחרים, בגלל ההשקעות הגדולות. אנחנו לוקחים על עצמנו התחייבות להביא לכאן תנועת מבקרים גדולה יותר מכל קניון אחר, באמצעות האטרקציות".

שלוש אטרקציות מרכזיות, בנוסף לעשרות הגימיקים השיווקיים המבדלים את המקום, הן: אולמות הקולנוע 'סימקס', שבהם מותאמת תנועת הכסאות לעלילה על המסכים; יער הגשם הבנוי על סלעים ומפלים וכולל 69 בעלי חיים שונים - מארנבות, דרך נחשים איגואנות ועד תנינים ושועלים; וכן מתחם הטורנדו, המציע מתקני שיט לילדים בתוך הקניון.

ההחלטה של מוטי זיסר, אדם דתי, לפתוח את הקניון בשבת, אינה טריוויאלית. זיסר אמר ל"גלובס", כי כאיש פרטי הוא מקפיד לשמור את השבת עם משפחתו, אולם כאיש עסקים הוא מעדיף לבצע הפרדה בין הדברים. חשוב לציין, כי במתחם הרצליה פועל קניון שבעת הכוכבים, הפתוח בשבת. על קשיי הנגישות לאיזור שמושתתת כרגע על ציר תנועה אחד, אמר זיסר, כי בתוך שנה צפוי להיפתח ציר נוסף.