"הכרת התודה מחממת את הלב"

במסגרת פרויקט "מפגש בין אנשי מחשבים ונפגעי נפש" נפגשים עובדי Target עם חברים במועדון התעסוקתי של אנו"ש בכפר סבא, ומלמדים אותם להשתמש במחשב ולגלוש באינטרנט 0 המטרה: לטשטש את ההבדלים וליצור מכנה משותף רחב יותר בין מבוגרים נפגעי נפש לעובדים בתחום ההיי-טק

חברת Target, העוסקת בבניית אתרי אינטרנט ופתרונות לארגונים באתרי אינטרנט ואינטראנט כולל שילוב מסדי נתונים, זכתה באות "גלובס" ע"ש חיים בר און על פעילותה למען נפגעי נפש. מזה שנתיים עוזבים 4 אנשי החברה את שולחן העבודה שלהם למספר שעות ויוצאים כדי לתרום מזמנם לקהילה. במסגרת פרויקט "מפגש בין אנשי מחשבים ונפגעי נפש", הם נפגשים, אחת לשבועיים, עם חברים במועדון התעסוקתי של מרכז אנו"ש בכפר סבא ומלמדים אותם את שימושי המחשב. באמצעות גלישה באינטרנט מנחים העובדים את אנשי הכפר כיצד להגיע למידע וכיצד לשלוח ולקבל דואר אלקטרוני. המפגש מלווה בשיחה פתוחה ובמהלך השנים נוצרו קשרים אישיים חמים.

מנכ"ל Target, אביחי בר לב, זכה להכיר את פגועי הנפש בעבודתו הקודמת בחברת נסיקום (הזוכה באות "גלובס" בשנה שעברה). הפרוייקט מצא חן בעיניו, ומשעזב להקים את חברת Target, החליט להמשיך בפעילות ונעזר לשם כך בפסיכולוגית סיגל גוטרזון. "זה פרויקט נוגע ויפה. יש בו משהו וכל מי שחווה את המגע עם האנשים הללו מתלהב. הכרת התודה שלהם מחממת את הלב", אומר בר לב.

Target השקיעה כ-60 שעות עבודה של מתכנתים בשנת 2002 ו-160 שעות עבודה של מנהלים ובעלי החברה. כל השעות המושקעות בפרוייקט הן על חשבון החברה. העלות המוערכת של שעות העבודה בפרוייקט היא 7,200 דולר לשנה. מדובר על שניים-שלושה אנשים בכל מפגש. לדברי בר לב, הפרוייקט מקרב "בין מבוגרים נפגעי נפש לבין אנשים העובדים בתחום ההיי-טק, לכאורה שני הקצוות של החברה. המפגש החברתי בינינו הוא דרך טובה לטשטש את ההבדלים וליצור מכנה משותף רחב יותר ואמיתי. נפגעי הנפש מאבדים במהלך המחלה את אחיזתם ומעמדם החברתי ואת זה אין כמעט אפשרות לרכוש מחדש ללא עידוד ותמיכה של החברה. ההדרכה שהם מקבלים מאיתנו על המחשב מעודדת אותם ואת סביבתם במועדון ובבית להתייחס למחשב כגורם משמעותי חיובי בשיקום שלהם".

את הפרוייקט מלווה פסיכולוגית, ובעזרתה מצליחים אנשי Target לחולל שינויים משמעותיים בקבוצה של נפגעי הנפש. המפגש עם אנשים בריאים משפר לנפגעי הנפש את הדימוי העצמי שלהם ואת איכות חייהם. מפגש עם אנשי מחשבים פותח בפניהם חלון, דרכו יכולים הם להרגיש מקרוב את מה שמתרחש היום בתחום המחשבים ומשפיע על החברה כולה. הפרוייקט תורם באופן ברור להרמת המורל של נפגעי הנפש ושל הצוות המטפל.

בעלי החברה ומנהליה, אביחי ויהודה, מעבירים במועדון הרצאות על האינטרנט ועל חברות סטארט-אפ. הם מדגימים מוצר שלקחו חלק בפיתוחו (עט שהוא גם סורק וגם מתרגם) ומדריכים את חברי הקבוצה מול עמדות המחשב שבמועדון. מחויבותה המלאה של Target לפרוייקט מודגשת במיוחד בתקופה ממושכת של מיתון, בה נדרש מאמץ גדול כדי להמשיך ולקיים את הפעילות העסקית. למרות הקשיים יש הקפדה על מועדי המפגשים, למעט אילוצים כגון נסיעות לחו"ל ומילואים, דבר המעורר הערכה ואמון.

בר לב מציין, כי בעלי החברה ועובדיה מכירים בחשיבות העשייה החברתית. אף שהפעילות לא נעשית על מנת להפיק ממנה טובות הנאה לחברה, הוא משוכנע שלטווח הארוך נתינה מחזירה את עצמה. "אחת הדרכים שלנו למכור את עצמנו ללקוחות היא באמצעות היחס האישי. בתמיכה בנפגעי הנפש אנחנו משדרים את היחס האישי הזה, וזה מוסיף לקטע האנושי של החברה. אני לא מאמין שחברות יבואו לעשות איתי עסקים בגלל זה, אבל אני מרגיש טוב עם הנתינה", אומר בר לב.

Target עצמה מעדיפה לקיים קשרים עסקיים עם חברות העוסקות אף הן בפעילות למען הקהילה. בין לקוחות החברה - התנועה לאיכות השלטון, תדיראן מערכות וחברת נסיקום. "קשה עדיין להצביע על זיקה ברורה בין הפרוייקט והפעילות העסקית, אך ניתן לומר, שהקשרים העסקיים מתחזקים בהדרגה בעקבות ההכרה בשותפות העשייה למען הקהילה", אומר בר לב. "כשאתה מגלה באנשים את הפן האנושי, זה משפר את היחסים. התרומה לקהילה היא נושא שמדבר אלי, ואני מעדיף לעבוד עם אנשים שרואים מעבר לקצה האף. אם אני יכול, בתור מקבל שירות, לבחור - יש לי העדפה לחברה שאני מזדהה עם האני מאמין שלה. בארץ מדובר בינתיים בתחושה יותר מאשר במנוף לעשיית עסקים, ותרומה לקהילה עדיין לא משמשת מנוף עסקי אבל אני חושב שבפרופיל עסקי של כל חברה שעוזרת לקהילה צריכה להופיע בגאווה התרומה הזו".

בקרוב יעלה לרשת אתר חדש של חברת Target, שיכלול גם את ה"אני מאמין" החברתי של החברה ופרטים על פעילותה. אנשי המועדון יהיו שותפים בבניית האתר. לחברה תוכניות להעמיד את הידע המקצועי שלה לטובת הקמת פורטל, שירכז את פעילותן של חברות עסקיות מתחום ההיי-טק למען הקהילה ולהיות אבן שואבת לעסקים נוספים. בנוסף יוכלו חברי המועדון לתקשר זה עם זה ועם קבוצות דומות של נפגעי נפש על מנת להגדיל את הבסיס החברתי שלהם, ילמדו לשחק במשחקים אינטראקטיביים כמו שש בש ושחמט, וישתתפו בפורומים שיעניינו אותם. 0