כשלון לחזית המוסלמית בבחירות בירדן

נצחון למועמדים העצמאיים שנבחרו על בסיס קואליציות שבטיות בבחירות בירדן, וכישלון לחזית האיסלאמית בבחירות לפרלמנט הירדני, שהתקיימו אתמול. כך עולה מניתוח תוצאות הבחירות.

מפירסום תוצאות הבחירות לפרלמנט בירדן, עולה, כי "חזית הפעולה האיסלאמית" המייצגת את האחים המוסלמים בירדן זכתה ב-16 מושבים בלבד מתוך 110, לאחר שהציבה כ-30 מועמדים מטעמה.

"תוצאות הבחירות משקפות ניצחון מוחץ לחמולות ולשלטון על חשבון המפלגות הפוליטיות והזרם האיסלאמי", מעריך פרשן פוליטי ירדני, בשיחה עם "גלובס".

הלגיטימציה של השלטון בירדן מבוססת במידה רבה על תמיכת השבטים השונים, הבחירות משקפות את התגברות הנאמנות השבטית, הקשורה למתן לגיטימציה לבית המלוכה הנתפס כשומר על האיזון הפנימי בין השבטים השונים.

רבים מהמועמדים שנבחרו הינם צעירים וגילם תואם את גילו של המלך. קו זה משקף את התמיכה במדיניות "ירדן תחילה" אותה מוביל המלך עבדאללה, הקורא להעמיד את השיקולים הירדניים בעדיפות על פני שיקולים אזוריים כמו הסוגיות הפלשתינית והעיראקית.

לעומתם, המפסידים הגדולים הם האחים המוסלמים, שהשתתפו בבחירות לאחר שהחרימו אותן בשנת 97', בשל שינוי שיטת הבחירות, שינוי שנועד לטענתם לצמצם את כוחם.

האחים המוסלמים נחלקו ביניהם בקשר לכדאיות ההשתתפות בבחירות, אולם עתה משקיבלו עליהם את כללי המשחק החדשים, העניקה השתתפותם לגיטימציה למערכת השלטונית הקיימת.

עם זאת, 16 הנציגים של "חזית הפעולה האיסלמית" משתייכים לדרג השני של הנהגת מפלגה זו, ולא לדרג הבכיר.

"האיסלאמים נתנו לגיטימציה לשלטון, ובתמורה קיבלו ייצוג נמוך בהרבה משציפו", מעריך הפרשן הירדני.

אחוזי ההצבעה התקרבו ל-60%, דבר המשקף הצלחה יחסית של השלטון ושל המועמדים עצמם לגייס את הציבור להגיע לקלפיות.

"המלך, שזוהי מערכת הבחירות הראשונה שלו, הוא המרוויח הגדול, שהצליח להשיג מפגן של תמיכה עממית, במקביל לחיזוק תהליכים דמוקרטיים במדינה".

יצוין, כי הפרלמנט הירדני בניגוד למקובל במרבית מדינות ערב, הוא מוסד בעל השפעה רבה על עיצוב דעת הקהל הציבורית.