אונקסימבנק, הבנק המסחרי הגדול ברוסיה - חדל פרעון של יורובונדס

הבנק מקבוצת פוטאנין, קבע תקדים שלילי חדש ברוסיה

הבנק הרוסי אונקסימבנק לא עמד שלשום בפרעון איגרות יורובונדס - דבר המעלה את החשש כי גדול הבנקים המסחריים של רוסיה ייעשה למוסד הרוסי הראשון שיהיה חדל פרעון של יורובונדס.

לאונקסימבנק יש אמנם תקופת חסד של 14 יום לפרעון התשלום, בסך 12.3 מיליון דולר, מבלי שיוכרז רשמית כחדל פרעון. אבל הנושים אומרים כי אין הם צופים שהבנק יפרע את חובו בזמן זה.

אפילו ממשלת רוסיה, שלא עמדה בפרעון חובות פנימיים ומבקשת לפרוס מחדש את החובות מן התקופה הסובייטית, מילאה עד כה בנאמנות את כל חובות היורובונדס, כולל תשלומים שנעשו בשבוע שעבר.

בשבוע שעבר לא עמד אונקסימבנק בתשלום ריבית של 50 מיליון דולר שהיה חייב על שטרי הון בריבית משתנה, והמשקיעים קיבלו אתמול ממנו הודעה שלא יוכל לעמוד בתשלום זה בתקופת החסד. נציגי הבנק עומדים להיפגש עם המשקיעים בשבוע הבא, כדי לדון בפריסה מחדש של חובותיו.

אונקסימבנק נמצא בשליטת "אוליגארך העסקים" ולדימיר פוטאנין - מי שהיה בעבר סגן ראש ממשלה, ועשה הון עתק בתקופת מכירת הנכסים הממשלתיים. הנכס היקר ביותר שלו, חברת הדלק סידנקו, עומד בפני הליכי פשיטת רגל. כשלונו של הבנק לעמוד בחובותיו מדגיש עוד יותר את שקיעתם של פוטאנין ודומיו, אילי ההון רבי השפעה לשעבר.

אונקסימבנק הוכה קשות בהתמוטטות הפיננסית באוגוסט, כשהממשלה הרוסית פיחתה את הרובל ולא פרעה את חובותיה הפנימיים. הוא חייב סכומים של עד 2 מיליארד דולר, רובם לנושים זרים שרכשו חוזי מטבע עתידיים באמצעות הבנק.

אונקסימבנק מצוי כבר במערכה משפטית עם בנק ההשקעות האמריקני להמן ברדרס