ועדה ציבורית בראשות פרופ' אסא כשר תגבש קוד אתי למידע כלכלי באינטרנט

את הוועדה מינה יו"ר רשות ני"ע, משה טרי, במטרה לגבש כללים שימנעו מגולשים להפיץ מידע כוזב על שוק ההון

יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, מינה ועדה ציבורית, בראשות פרופ' אסא כשר, שתגבש כללים אתיים להפצת מידע כלכלי, בעל זיקה לשוק ההון, באתרי אינטרנט.

לדברי טרי, מטרת הועדה היא לגבש כללים שימנעו מגולשים להטעות, להונות ולהפיץ מידע כוזב שיגרום נזקים כספיים לגולשים אחרים, ויקטין את אמינות שוק ההון.

טרי מסר, כי ההחלטה לגבש כללים אתיים נוצרה בעקבות התרחבות תופעה בשנים האחרונות, של גולשים המפרסמים באתרי אינטרנט מידע מטעה, במטרה להניע גולשים אחרים לפעול בניירות ערך באופן הרצוי למפרסמי המידע. "השקעה מעין זו, על בסיס מידע מטעה, עלולה לגרום מחד, לנזקים כספיים כבדים למשקיעים, ומאידך, לערער את אמון המשקיעים ולפגוע באמינות שוק ההון".

רשות ניירות ערך החליטה, כי הפתרון ההולם לבעיה הוא של הסדרה עצמית, על ידי אימוץ נורמות וכללי אתיקה. "זרימת מידע חופשי חיונית לגיבוש עמדה ולפעולה נכונה, אך פרסום מדויק ואמין הוא תנאי ראשוני לכך שהאינטרנט יוכל לשמש כמקור מידע למשתמשים", אמר טרי. הוא הדגיש, כי גיבוש התפיסה האתית לא נועדה למנוע את חופש הביטוי והזרימה החופשית של מידע באינטרנט, אלא למנוע את השימוש בו כדי להטעות, להונות ולהפיץ מידע כוזב.

הקוד האתי שתגבש הוועדה יגבש כללי התנהגות ראויים וגבולות נורמטיביים להפצת מידע באתרי אינטרנט, כולל פורומים, צ'טים, וכל דרך להפצה קלה של מידע שעשוי להשפיע על שוק ההון. מטרות הקוד האתי הן לצמצם הפצת מידע מטעה, חלקי ולא עדכני, לעודד פיקוח עצמי וולונטרי של אתרים כלכליים, ליצור אפקט הרתעה ולעורר עירנות בגולשים שמפרסמים וצורכים מידע.

בדיון הראשון של הוועדה אמר פרופ' אסא כשר, כי צריך ליצור סטנדרטים להתנהגות נאותה, שאפשר להצדיק אותם, להזדהות איתם ולהסביר אותם, ולנקוט בפעולות שיוצרות בסיס אפקטיבי להטמעתם. הנחת העבודה שלו היא, שחינוך לערכים אלה והזדהות עימם יניעו לפעולה על פיהם.

חברי הוועדה הם ד"ר יותם לוריא מאוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' שפרה ברוכסון-ארביב מאוניברסיטת בר-אילן, ד"ר אביבה גבע מהאוניברסיטה הפתוחה, מנחם דולינסקי מאוניברסיטת בר-אילן, עו"ד אביב אילון, עו"ד חיים רביה, ברוך הינוך מעמותת אשנ"ב, ד"ר נעמה כרמי מהמרכז הבינלאומי לאתיקה וערכי אדם במשכנות שאננים, זיו סגל ואיתן אבריאל.