הכללית לבג"ץ: לשנות את נוסחת חלוקת התקציב בין קופות החולים

לדברי הכללית, נוסחת הקפיטציה הנכונה אמורה לנטרל כל אינטרס של קופות החולים להעדיף אוכלוסיות מסויימות ולדחות אוכלוסיות אחרות

שירותי בריאות כללית עתרה היום (ג') לבג"ץ, בבקשה לקבוע נוסחה חדשה לסכום שאותו מחלק משרד הבריאות בין קופות החולים. לטענתה, החלוקה הנוכחית גורמת לה לגרעון של 35 מיליון שקל בשנה, וזאת בשל תת-הקצאה לאוכלוסיית הקשישים.

לדברי הכללית, הנוסחה יוצרת חלוקה לא נכונה של מקורות המימון בין המבוטחים, על-פי מקדמי השימוש היחסי בשירותים רפואיים של אוכלוסיות בקבוצות גיל שונות. היא עצמה נהנית מהקצאת יתר של 45 מיליון שקל בשנה עבור בני 65 ומטה, אך נפגעת בשל תת-הקצאה לבני 65 ומעלה. לטענתה, מדובר בפגיעה של 350 מיליון שקל בשנה.

לדברי הכללית, נוסחת הקפיטציה הנכונה אמורה לנטרל כל אינטרס של קופות החולים להעדיף אוכלוסיות מסויימות ולדחות אוכלוסיות אחרות. בפועל, מעדיפות הקופות את הצעירים, ובפרט כשהם בריאים ומשכבות סוציו-אקונומיות גבוהות. מכאן, שהנוסחה איננה ממלאת אחר יעודה ואינה מקצה בצורה נכונה את מקורות המימון.

עוד טוענת העותרת, כי מבוטחיה צורכים למעלה מ-65% מכלל היקף השירותים בבתי החולים, אך משקלה הכללי בנוסחת הקפיטציה עומד על 60% בלבד.