יצחק דנקנר רכש מחצית מאחזקות בית ההשקעות גולדמן זאקס באי.די.בי תמורת 150 מיליון שקל

אביו של נוחי דנקנר רכש 4.75% ממניות אי.די.בי במחיר של 84 שקל למניה - דומה למחיר השוק

בעלי קבוצת אידיבי אחזקות , בראשות נוחי דנקנר, יפעלו לחלק מאות מיליוני שקלים כדיבידנד מקופת הקונצרן עד סוף השנה, כך העריכו היום גורמים בשוק ההון. לאי.די.בי אחזקות, גם לאחר הפסדים כבדים שרשמה בשנים האחרונות, עדיין נותרו עודפי רווח של יותר מ-900 מיליון שקל הניתנים לחלוקה בין בעלי המניות, אך ככל הנראה לא מייעדים הבעלים, לפחות בשלב זה, את כל העודפים לחלוקה. בשוק ההון מעריכים, כי דנקנר ושותפיו, משפחות לבנת ומנור, נדרשים לחלוקת הדיבידנד כדי להחזיר חלק מההלוואות שמימנו עבורם את רכישת השליטה באי.די.בי.

קודם לחלוקת הדיבידנד באי.די.בי אחזקות, צפויה משיכת דיבידנדים מקופתן של חלק מהחברות המוחזקות העיקריות בקבוצה (שופרסל, כלל ביטוח, אזורים ואחרות). אם תנאי השוק יאפשרו זאת, עשויה הקבוצה לפעול גם למכירת חלק מאחזקותיה במטרה להגדיל את יתרות המזומנים שבקופתה (במסגרת זו מכרה בחודש שעבר החברה-הבת אי.די.בי פיתוח, מניות כלל ביטוח תמורת 75 מיליון שקל).

את השליטה באי.די.בי אחזקות רכשו נוחי דנקנר ושותפיו, אברהם לבנת ויצחק מנור, לפני כחודשיים ממשפחות רקנאטי וקרסו. בתמורה למניות, המהוות 51.7% מההון באי.די.בי, שילמו הרוכשים 434 מיליון דולר, סכום ששיקף שווי של 840 מיליון דולר לקבוצה. את הרכישה מימנו הלוואות בהיקף של 223 מיליון דולר שהעמידו לרוכשים בנק לאומי ומבטחים, הון עצמי של 165 מיליון דולר והלוואות שהעמידו המוכרים, בסך של 46 מיליון דולר.

אי.די.בי אחזקות דיווחה היום לבורסה על עסקה בה רכש יצחק דנקנר, אביו של נוחי, 4.75% ממניות אי.די.בי שהחזיק בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס (מחצית מאחזקותיו של בנק ההשקעות באי.די.בי).

יצחק דנקנר שילם לגולדמן זאקס 84 שקל למניה - 2.5% מתחת למחיר השוק הבוקר - ובסה"כ כ-150 מיליון שקל. בהודעה לעיתונות מסר יצחק דנקנר, כי "עשיתי את העסקה מתוך אמון מלא בקבוצת אי.די.בי". בין יצחק דנקנר לבעלת השליטה בקבוצת אי.די.בי, חברת גנדן הולדינגס, לא ייחתם הסכם לשיתוף פעולה, אך סביר להניח כי יצחק יתמוך במהלכים שתוביל גנדן באי.די.בי.

יצחק דנקנר ובנו נוחי הקימו את חברת גנדן הולדינגס בתחילת שנת 2000, לאחר מכירת אחזקות המשפחה בחברת דנקנר השקעות. עם העברת השליטה באי.די.בי לידי גנדן , בחודש מאי, העביר יצחק דנקנר את אחזקותיו בחברה זו לידי נוחי ואחותו, שלי דנקנר-ברגמן.

העברת מניותיו של יצחק בגנדן נדרשה ע"י בנק ישראל, כתנאי לאישור עסקת אי.די.בי, וזאת בשל הקירבה המשפחתית בין יצחק לבין אחיו, השותפים לשליטה בחברת תעשיות מלח - המהווה חלק מגרעין השליטה בבנק הפועלים . הבוקר נסחרה אי.די.בי אחזקות לפי שווי של 730 מיליון דולר, נמוך ב-13% ממחיר בו הועברה השליטה בחברה לידי גנדן.

עבור המוכר בעסקה, בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס, מהווה העסקה יציאה, חלקית לפי שעה, מהשקעה מאכזבת. גולדמן זאקס רכש בפברואר 98' 9.5% ממניות אי.די.בי מידי דיסקונט השקעות, החברה-הנכדה של אי.די.בי אחזקות, במחיר של 79 שקל למניה, כך שבמכירה הנוכחית הוא רושם הפסד ריאלי על החבילה הנמכרת. ככל הידוע, עניין גולדמן זאקס אשתקד את נוחי דנקנר ברכישת מניותיו באי.די.בי, כחלק מהעסקה להעברת השליטה בקבוצה, אך הרכישה לא יצאה אל הפועל וכעת נאלץ בנק ההשקעות להסתפק במחיר נמוך יותר.

גולדמן זאקס רכש את רוב מניות אי.די.בי שקיבלה דסק"ש באוגוסט 97' מידי משפחת ורטהיימר, כחלק מהתמורה עבור מניות דיסקונט השקעות בחברת ישקר (26%) - עסקה שסיימה סכסוך משפטי בין הצדדים.

בסה"כ העבירה משפחת ורטהיימר לדסק"ש, במסגרת אותה עסקה, כ-13% ממניות אי.די.בי אחזקות. באפריל 98', חודשיים לאחר המכירה לגולדמן זאקס, מכרה דסק"ש את יתרת החבילה שקיבלה ממשפחת ורטהיימר (3.5% ממניות אי.די.בי) לידי אליעזר פישמן במחיר של 82.5 שקל למניה.