פורז: מוותר על מינהל התכנון, תמורת מלוא סמכויות משרד התקשורת

מבקש ליישם ההסכם הקואליציוני בין שינוי לליכוד * למינהל התכנון אין מנהל כבר שנה

שר הפנים, אברהם פורז, הודיע בסוף השבוע, כי הוא מוותר על מינהל התכנון ומבקש לקבל לידו את מלוא הסמכויות במשרד התקשורת. פורז הגיש הבוקר (א') בישיבת הממשלה הצעת החלטה להעביר את משרד התקשורת לאחריותו, ואת מינהל התכנון, השייך כיום למשרד הפנים, לאחריות משרד ראש הממשלה.

מהלכו של פורז בה בניגוד מוחלט למגמה אותה ניהל בחודשים האחרונים, מאז חתימת ההסכם הקואליציוני של סיעת שינוי והצטרפותה לממשלה. פורז העביר למזכיר הממשלה עו"ד ישראל מימון בקשה לפיה יתבצעו חילופי שרים בתיק התקשורת, ומינהל התכנון יועבר סופית למשרד ראש הממשלה.

בנוסח הצעת ההחלטה כותב פורז, כי בהסכם שנחתם בין הליכוד לבין שינוי נקבע, כי נציג של שינוי יכהן כשר הפנים, ומינהל התכנון במשרד הפנים יועבר למשרד ראש הממשלה. כן נקבע, כי עם העברת מינהל התכנון לאחריות משרד ראש הממשלה, יתמנה שר הפנים גם לשר התקשורת. לאחר מכן הוסכם בין רה"מ לשר התמ"ת אהוד אולמרט, כי מינהל התכנון יועבר למשרדו. סיעת שינוי התנגדה לכך.

פורז נפגש לאחרונה עם ראש הממשלה, אריאל שרון, ועם מנכ"ל משרדו, אביגדור יצחקי, והובטח לו, כי נושא העברת הסמכויות יטופל. בקרבתו של פורז אומרים, כי התהליך מתמהמה ולא מוביל לשום מקום.

לפני כשנה סיימה מנהלת מינהל התכנון, דינה ר'צבסקי, את תפקידה. מאז אין מנהל למינהל, ומנכ"ל משרד הפנים משמש כממלא מקום.

לדברי פורז, המצב בלתי אפשרי: "העדרו של ראש מינהל תכנון במשך תקופה כה ארוכה פוגע באופן הקשה ביותר בהליכי התכנון במדינה. מצב בלתי ברור זה דורש הכרעה. על כן מוצע בזה להחיש את ההליכים, כדי שההסכם הקואליציוני בעניין מינהל התכנון ובעניין מינוי שר הפנים לשר התקשורת יתבצע באופן מיידי", כתב פורז.

עוד מציינים בקרבתו של פורז, כי מאחר ומינהל התכנון נפל בין הפטיש לסדן, והלכה למעשה לא ניתן להעביר בו החלטות - מעדיף פורז להעביר את הסמכויות בו, ובכך לאפשר למינהל לשוב ולפעול כרגיל.

פרשנות שרון קדמי - בדרך לניגוד עניינים

העברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה תשים באותו סל את הגוף המקצועי במערכת התכנון ואת הגוף היזמי - מינהל מקרקעי ישראל

שינוי של 180 מעלות. רק כך ניתן לתאר את המהלך האחרון של שר הפנים, אברהם פורז, להעברה מיידית של מינהל התכנון לסמכות משרד ראש הממשלה. פורז התנגד עד עתה באופן נחרץ להעברת מינהל התכנון ממשרדו, ממניעים מקצועיים.

פורז התחרט על כך שוויתר במו"מ הקואליציוני לראש הממשלה, אריאל שרון, ואיפשר את העברת מינהל התכנון לידיו, לאחר שגילה שמינהל התכנון, יחד עם מינהל מקרקעי ישראל, עשויים לעבור מידי שרון לידיו של שר התמ"ת, אהוד אולמרט.

פורז שימש שנים רבות כיועץ המשפטי של ועדות התכנון במחוזות מרכז ות"א, ונחשב לאימתם של עברייני הבנייה. בעבר אף אמר, כי הכפפת מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון זה לצד זה תחת ידיו של אולמרט היא ניגוד עניינים מובהק. הוא גם הציע בעבר את משרד התקשורת בתמורה.

בקרבתו של פורז אומרים, כי בחודשים האחרונים טרפדו אנשי לשכת רה"מ כל מינוי שניסה פורז לקדם במינהל התכנון, ועל כן החליט לוותר עליו ולדרוש בתמורה את האחריות על משרד התקשורת, שהובטח לו. במשרד התקשורת אין שר מאז הבחירות, והוא מתנהל באחריות ראש הממשלה.

דווקא המומחיות של פורז בתחום התכנון מעצימה את הוויכוח על המהלך. הממשלה צריכה לקבל את אישור הכנסת; הוויכוח הציבורי וההתנגדות למהלך גוברת; עתירה לבג"ץ שהוגשה באחרונה נגד העברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה; הקושי והמשאבים הדרושים לביצוע ההעברה.

העברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה, שממונה בנוסף על מינהל מקרקעי ישראל, עלולה להעמיד את ראש הממשלה במצב של ניגוד עניינים בין שני אינטרסים שלטוניים. למעשה, מדובר בניגוד עניינים בין הגוף המקצועי במערכת התכנון - מינהל התכנון, לבין הגוף היזמי - מינהל מקרקעי ישראל.