שרון מנע מהשר אורלב להציג תוכנית חילופית לתעסוקת אמהות חד-הוריות

רה"מ: תומך בתוכנית נתניהו לאמהות * שר הרווחה: תוכנית האוצר מבוססת על הנחות שגויות

שר הרווחה, זבולון אורלב, תקף היום (א') בחריפות בישיבת הממשלה את תוכנית האוצר לעידוד אמהות למשפחות חד הוריות לעבודה. אורלב עשה זאת בישיבת הממשלה, לאחר שנאלץ לבטל בהוראת ראש הממשלה, אריאל שרון, מסיבת עיתונאים שעמד לכנס היום, ולהציע בה חלופות לקיצוצים.

שרון הודיע בתחילת ישיבת הממשלה, כי הוא תומך בתוכניתו של שר האוצר, בנימין נתניהו, לפתרון משבר החד הוריות. שרון אמר, כי מסיבת העיתונאים של אורלב מיותרת, ובעקבות כך ביטל אותה אורלב.

אורלב אמר, כי תוכנית האוצר מבוססת על הנחות ונתונים שגויים, וכי לא תשיג את יעדיה. שר הרווחה הדגיש בניגוד לעמדת האוצר, שהגידול במספר האמהות החד הוריות הזכאיות להבטחת הכנסה נובע לא מאי רצונן להשתלב בעבודה, אלא בשל שיעורן הגבוהה של העולות החד הוריות מברה"מ לשעבר, המהוות למעלה ממחצית מהאמהות החד הוריות בישראל, וממצב של חוסר תעסוקה במשק.

אורלב טוען עוד, כי ספק אם תוכנית האוצר תצליח, משום שמספר האמהות המובטלות או המועסקות כיום עד שליש המשרה, עולה בהרבה על מספר מקומות העבודה המוצעים בתוכנית, כולל ההצעה ל-500 משרות בעבודות יזומות.

אורלב טוען גם, שתוכנית האוצר מתעלמת מהמכות שנחתו על אוכלוסיית מקבלי הבטחת הכנסה, עקב התוכניות השונות של האוצר, כולל קיצוץ קצבאות הילדים, פיטורי עובדים במיגזר הציבורי, ביטול הטבות המס בפריפריה וקיצוצי השכר במיגזר הציבורי. לדבריו, בתוכנית האוצר לא נלקחו גם בחשבון ביטול הטבות בתחבורה, אגרת טלוויזיה, ארנונה ובריאות.

על פי חישובים שנעשו בביטוח הלאומי ובמשרד הרווחה, אוכלוסיית מקבלי הבטחת הכנסה שתופנה לשירות התעסוקה החל מיולי השנה, תגיע ל-47,150 איש, עקב הקיצוצים והגזירות החברתיות. כך צפויה פגיעה קשה במשפחות בהכנסה נמוכה מעבודה שהכנסתן מגיעה למחצית משכר המינימום.

עיקר הפגיעה צפויה במשפחות חד הוריות ובמשפחות רגילות עם שני ילדים. כן צפויה פגיעה בנשים הזכאיות לדמי מזונות. הפגיעה הממוצעת בגימלת הבטחת הכנסה לחודש תסתכם ב-626 שקל למשפחה חד הורית עם ילד אחד, ועד 867 שקל למשפחה חד הורית עם יותר משני ילדים.

כן צפויה פגיעה קשה בנשים הזכאיות לדמי מזונות מהביטוח הלאומי. מדובר בהפסקת הגימלה ל-2,400 נשים, ולקיצוץ משמעותי ל-10,000 נשים נוספות.

הערות נוספות שהעלה השר אורלב בנוגע לתוכנית האוצר לאמהות במשפחות חד הוריות:

״מדובר בהקמת מנגנון תשלומי ובקרה יקר וחד פעמי, בשליחת האם החד הורית לנקודת שירות נוספת לקבלת המענק, הפעלת ועדה לסיוע מיוחד במקום המנגנון הקיים בשירותי הרווחה.

״התוכנית אינה הוגנת. אין התייחסות לדורשי עבודה שלא ישולבו בעבודה, ואין התייחסות לאזרחים שאינם מסוגלים להשתלב בעבודה. כן מדובר באפליה לא מוצדקת של מקבלי הבטחת הכנסה אחרים. מדובר בתימרוץ חד פעמי שאינו נותן מענה לקיצוץ החד בגימלאות. בנוסף, התמריץ לא יינתן למי שיגדיל את משרתו בשקל אחד פחות מהסכום המזכה, או שעבד יום אחד פחות מרף המינימום שנקבע בתוכנית.

״התוכנית תפגע קשה באמהות חד הוריות שאינן עובדות, ולא מצליחות למצוא עבודה, וגם באמהות שתשתלבנה בשוק העבודה, אך לא יעלה בידן להגדיל את היקף המשרה. הכנסתה של אם חד הורית שאינה עובדת ולא מצליחה למצוא עבודה תיפגע ב-22%, ירידה של 769 שקל. במקרה של אם חד הורית שלא תצליח להגדיל את היקף משרתה, תיפגע הכנסתה ב-25%, הפסד של 1,187 שקל בחודש.