יצוא ומנורה גאון מקימות מיזם בתחום הנגזרים בהשקעה של 10 מיליון שקל

מנכ"ל החברה יהיה אמנון עזוז, לשעבר שותפו של עופר הירשזון במגם סהר סיכונים פיננסיים, שיחזיק ב-50% מהשותפות

בית ההשקעות מנורה גאון משיק פעילות בתחום הנגזרים בשיתוף עם משפחת שובל. חברת יצוא , בשליטת משפחת שובל, הודיעה היום לבורסה על הקמת שותפות, שתעסוק בפעילות בתחום המכשירים הפיננסיים ובפעילות ממונפת ומגודרת בני"ע ובאיגרות חוב בבורסה, בהשקעה של 10 מיליון שקל.

המיזם הוא פרי יוזמתו של אמנון עזוז, לשעבר שותפו של עופר הירשזון בחברת מגם סהר סיכונים פיננסיים, שפעלה גם היא בתחום המעו"ף, שפנה ליצוא ולמנורה גאון בהצעה להקמת השותפות. יצוא ומנורה גאון, שישקיעו 5 מיליון שקל כל אחת במיזם, יהיו במעמד של שותף מוגבל, ואילו עזוז עצמו, שיתרום את נושא הידע, יהיה במעמד של השותף הכללי ומנכ"ל השותפות. על פי ההסכם יחזיקו יצוא ומנורה גאון 25% כל אחת בשותפות, ועזוז יחזיק ביתרת ה-50%.

הקמת השותפות היא צעד ראשון של יצוא להרחבת פעילותה הפיננסית, מלבד אחזקתה בבנק ירושלים (86.1%). בכוונת יצוא להמשיך ולהרחיב פעילויות אלה, כשהיעד הבא הוא הקמת פעילות בתחום המט"ח. החברה ממשיכה לחפש שותפים נוספים לפעילויות אלה, כמו חברות ביטוח ומשקיעים מוסדיים נוספים למיזמים הבאים שלה.

כאמור, האחזקה המהותית ביותר של יצוא היא בבנק ירושלים. הבנק נוסד ב-1963 כבנק למשכנתאות וב-1998 קיבל רישיון מסחרי והחל לעסוק בכל קשת הפעילויות הבנקאיות, תוך התמקדות בנדל"ן, שוק ההון ובנקאות בינלאומית. הבנק פעיל גם בתחום קרנות הנאמנות וניהול תיקי השקעות, באמצעות שתי חברות-בת.

בעבר התקיימו מגעים בין יצוא לבין בנק לאומי למכירת האחזקה בבנק ירושלים ללאומי, בהמשך לתהליך הקונסולידציה בשוק ההון, שבמהלכו רכש בנק הפועלים את בנק הספנות. מגעים אלו לא הבשילו לכדי מו"מ, ונכון להיום לא מתנהלת יצוא מגעים נוספים בנוגע למכירת אחזקותיה בבנק ירושלים.

אגב, רכישת בנק הספנות, יצוא מכרה את אחזקותיה (9.2%) בבנק תמורת13.4 מיליון שקל. מימוש אחזקות הקבע שלה בבנק הספנות (עליו ביקשה להשתלט בעבר) במסגרת הצעת הרכש שהשלים באחרונה בנק הפועלים למניות ספנות, הניב לחברה רווח הון של 3.3 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה.

בנוסף, בסוף דצמבר מכרה יצוא לחברה ההולנדית RMC, בעלת השליטה ברדימיקס, את אחזקותיה ברדימיקס תמורת 17 מיליון דולר. מחצית מהסכום שולם בחודש ינואר, והיתרה תשולם בינואר 2004. סכום התזרים עשוי לגדול בעד מיליון דולר, בכפיפות לעסקאות עתידיות בקבוצת RMC במהלך 5 השנים הקרובות. רווח ההון שנרשם בייצוא הוא 13.6 מיליון שקל. כמו כן, רכשה החברה מרדימיקס נכס (720 מ"ר במגדל המשרדים משה אביב בר"ג) תמורת כ-1.7 מיליון דולר. במערך ההסכמים שנחתמו בין יצוא לרדימיקס, קיים גם הסכם ייעוץ למשך 5 שנים שממנו תקבל יצוא 1.5 מיליון דולר.

בנוסף, מכרה החברה לפני מספר חודשים את חלקה בהשקעה הכושלת בערוץ הקניות. יצוא מכרה את אחזקתה - 2.5% ממניות הערוץ - לחברת דחף וליורם גלובוס, תמורת 1.4 מיליון שקל - סכום שהוכר כולו כרווח הון. ערוץ הקניות (ערוץ 21) הוקם בסוף 1995 ועלה לאוויר בפברואר 1996.

בשנתיים הראשונות לקיומו צבר הערוץ הפסדים של כ-70 מיליון שקל. כשנדרש למימון נוסף, העדיפו המייסדים, למעט דחף וגלובוס, שלא לתרום את חלקם, ואחזקותיהם דוללו. אורן ז'ורבין, מבעלי דחף, טען באחרונה, כי משנת 1999 עבר הערוץ להציג רווחים, גם אם הוא רחוק מלהחזיר את ההשקעות שבוצעו בו.