צינורות המזרח התיכון תגייס 80 מיליון שקל באג"ח להמרה ואופציות

פועלים אי.בי.אי תוביל את הגיוס; המנכ"ל: מטרת הגיוס להקצות כספים להשקעות עתידיות

גל הנפקות האג"ח נמשך, ובמקביל לשורה של הנפקות פרטיות לגופים מוסדיים, נמשך גם טפטוף ההנפקות הציבוריות. צנורות המזה"ת , הנשלטת בידי קרן I3 (42.9) וגאון אגרו תעשיות (38.1%), תגיש טיוטת תשקיף לרשות ני"ע ולבורסה לגיוס הון מהציבור. בכוונת צינורות המזה"ת להנפיק לציבור אג"ח להמרה בהיקף של 60 מיליון שקל, וכן אופציות בהיקף של 20 מיליון שקל. מבנה ההנפקה, היקפה הסופי ומועדה טרם נקבעו.

החתם הראשי בגיוס יהיה פועלים אי.בי.אי, חברת החיתום שריכזה את מירב פעילות ההנפקות הפרטיות והציבוריות מתחילת השנה. אסתר אלדן, מנכ"ל צינורות המזרח התיכון, מסרה כי "מטרת הגיוס להקצות כספים להשקעות עתידיות בפרויקטים כגון פרויקט הגז הטבעי, בהקמת מתקן התפלה ובמפעל פלסים, וכן השקעות נוספות התואמות את הפעילות השוטפת של החברה. בנוסף ישמש הכסף להפחתת חובות החברה למערכת הבנקאית".

לפני כחודש מכרה גאון אחזקות את אחזקתה הישירה בצינורות המזרח התיכון. מדובר בכ-2.9% ממניות החברה שנמכרו לאחד הבנקים הישראליים. העסקה נעשתה לפי שער של 5.60 שקלים, כלומר בירידה של 9.4% ביחס לשער הבסיס של המניה בפתיחת המסחר. בסך הכל קיבלה גאון אחזקות כ-4 מיליון שקל תמורת המניות. כאמור לאחר העסקה ממשיכה קבוצת גאון אחזקות להחזיק ב-38.1% ממניות צינורות דרך החברה-הבת גאון אגרו, שמרכזת את אחזקות התשתית של הקבוצה.

גאון אחזקות ו-I3 רכשו את השליטה בצינורות המזרח התיכון לפני כשנתיים מכור. צינורות, שבשניים שקדמו לעסקה הפסידה כ-60 מיליון שקל, עברה תהליך התייעלות, שהעביר אותה לרווח של כ-58 מיליון שקל בשנתיים האחרונות.

מלבד פעילותה המסורתית בייצור צינורות, החברה מעורבת גם בפרוייקט הקמת מתקן ההתפלה. החברה מחזיקה ב-21% ממיזם ויה מאריס, שבאוקטובר אשתקד זכה במכרז להקמת מתקן התפלה בהיקף שנתי של 30 מיליון מ"ק.

על פי ההסכם, המדינה תשלם לויה מאריס סכום שנתי קבוע עבור זמינות הפרוייקט, וכן סכום משתנה שיקבע על פי כמות המים שיצרכו מהמתקן בפועל. כמות המים תקבע מדי שנה מראש על פי הסכמה בין השותפות למדינה. בעלי המניות במיזם העמידו ערבויות ביצוע לטובת המדינה בהיקף של 35 מיליון שקל, מתוכם העמידה צינורות המזה"ת ערבויות על פי חלקה במיזם, כלומר 7.35 מיליון שקל. עם התחלת הביצוע יגדלו הערבויות לכ-92.5 מיליון שקל, כשחלקה של החברה יגדל ל-19.5 מיליון שקל.

עלות הקמת מתקן ההתפלה נאמדת בכ-80-85 מיליון דולר, והשותפים מתכננים לממנו באמצעות גיוס הון זר (הלוואות או הנפקת אג"ח), וכן על ידי הזרמת הון עצמי של 15%-20%. המשמעות היא שצינורות צפויה להעביר לפרוייקט 3.6 מיליון דולר לצורך הבנייה.

בחודש שעבר חתמה צינורות המזרח התיכון מזכר הבנות עם פלסים מפעלי פלסטיקה טכנית לחקלאות תעשייה ובניין בע"מ, לרכישת 20% ממניות החברה תמורת כ-5.6 מיליון שקל. פלסים היא חברה בשליטת קיבוץ מרחביה ולה אחזקות בשלוש חברות-בנות בבעלות מלאה העוסקות ביצור צנרת, אביזרי פלסטיקה וסניטציה. כמו כן, לצינורות המזה"ת אופציה לרכישת אחזקות נוספות בפלסים בשיעור של 30.1% מהון החברה במשך חמש שנים.