הרשות לשירותים ציבוריים חשמל תתקן את נוסחאות התעריפים להגדלת החיבורים

התעריפים שיקפו עלייה גבוהה מהנדרש * התעריפים החדשים יחולו רטרואקטיבית מ-20 ביולי

הרשות לשירותים ציבוריים חשמל החליטה היום (א') על תיקון נוסחאות התעריפים להגדלת החיבורים, אשר נכנסו לתוקף רק בתחילת השבוע שעבר. זאת, אחרי שנמצא כי נפל שיבוש בנוסחאות התעריפים שפורסמו, והם שיקפו עלייה גבוהה מכפי שנדרש. התעריפים החדשים יחולו רטרואקטיבית מ-20 ביולי, המועד שבו נכנסו לתוקף התעריפים המשובשים.

המחירון החדש מתייחס לחיבורים במתח נמוך חדש ובכלל לתעריפי הגדלת חיבורים. בבקרה שביצעה הרשות, בעקבות פניות צרכנים, נמצא כי חל שיבוש בנוסחאות התעריפים, דבר שגרם בחלק מהמקרים לתעריפים גבוהים מהנדרש. התעריפים החדשים משקפים כעת עלות אחידה ריאלית להגדלת חיבור בודדת בכל סוגי יחידות המגורים, למעט השינוי הנובע מגודל החיבור המוזמן.

מחירון החיבורים נגזר מעלויות נורמטיביות במשק תחרותי ומשקף הפחתה של כ-10% בממוצע בתעריפים בכלל. ברשות מציינים, כי התעריפים מגלמים בתוכם שני שינויים מהותיים נוספים: ביטול סבסודים צולבים שהשתרשו במחירי החיבור בעבר; קביעת אחידות ובהירות במדיניות התעריפים. זאת, משום שבניגוד לעבר, המחירון החדש מסתמך על עיקרון בסיס, ולפיו גודל החיבור קובע את עלותו. בעבר התבסס המחירון על מערכת קודים פנימית בחברת החשמל, שלא תמיד היתה ברורה למבקש החיבור, ובחלקה ניתנת לפרשנות.

בהתייחס לתעריפים החדשם מציינים ברשות, כי למרות שהם משקפים עלות גבוהה יחסית לעומת התעריפים במחירון הישן, הרי שיש לזכור כי הם מבטלים את הסמכות שהיתה לספק (חברת החשמל) לגבות תשלומים מעל העלות הבסיסית הנקובה, כנובע ממפרטים ומעבודות ייחודיות של ביצוע או הגדלת החיבור.

לדברי יו"ר הרשות, דוד אסוס, השינויים הגדולים שקבעה הרשות במבנה התעריפים נועדו לשקף עלויות ריאליות ולבטל סבסודים צולבים. זאת, לדבריו, כצעד ראשוני במסגרת מדיניות של הצגת תעריפים, שיאפשרו תחרות אמיתית בעתיד במסגרת הרפורמה במבנה משק החשמל.