בנק לאומי: צפוייה תנודתיות גבוהה ופיחות זוחל בשקל במסחר במט"ח

שוק ההון איבד 8% בחודש יולי חודש שלילי ראשון מאז ינואר השנה * מעריכים שבאוגוסט תחול ירידה נוספת

בנק לאומי פרסם היום את סקירתו הכלכלית השבועית. לגבי שוק המניות מציינים בלאומי כי המסחר נפתח שבוע החולף בעליות שערים נאות (2% במעו"ף), זכר לימי הרבעון השני, ההמשך היה שונה. המעו"ף רשם ארבעה ימים שליליים רצופים, העליות נמחקו והמדד סגר את השבוע, כמו את החודש, בירידה. השבוע ירד המדד בכ- 2%, בחודש יולי ירד המדד ב- 8%, חודש שלילי ראשון מאז ינואר.

התשואה החודשית ביולי היא הנמוכה מתחילת השנה וקרובה לתשואה שנרשמה בדצמבר 2002, שהיה החודש החלש ביותר מאז ספטמבר 2001 (חודש קשה במיוחד כתוצאה מהפיגועים בארה"ב).

שלושת הגורמים, היינו, רמת המדד הקרובה ל- 400 המהווה משוכה פסיכולוגית רצינית, אפשרות להתייצבות במחזורי המסחר וחודש יולי שלילי במיוחד, מובילים אותנו להערכה שהמסחר באוגוסט צפוי להיות רגוע יותר. המגמה עלולה להישאר שלילית אך כנראה מתונה הרבה יותר.

השבוע גם הוא היה דל באירועים וביום שני התחרו שני אירועים על התואר "מה היה צפוי יותר". לנו קשה להחליט מה היה צפוי יותר, הורדת הריבית של בנק ישראל ב- 0.5% או התוצאות של חברת טבע שעקפה פעם נוספת את תחזיות האנליסטים. העתיד לעומת זאת כבר פחות בטוח. בעוד שסביר להניח שטבע תמשיך לעקוף את התחזיות גם ברבעון הבא, הרי שבנק ישראל לא צפוי להוריד בסוף אוקטובר (עת תפרסם טבע את הדוחות הבאים) את הריבית ב- 0.5% ואף כלל לא בטוח שיעשה זאת בחודש הבא.

הממשלה ויו"ר הרשות לחברות ממשלתיות ממשיכים לגלות נחישות בהקטנת אחזקת הממשלה בחברות ציבוריות. השבוע נמכרה חבילה של 3.3% ממניות בזק לקרן הייברידג', קרן המנהלת נכסים בהיקף של 5 מיליארד דולר ולא היה לה השקעה מהותית בישראל עד כה. המכירה נעשתה בדרך של מכרז על אחוז הדיסקאונט על מחיר המניה, ההצעה שזכתה הייתה דיסקאונט של 5.89% על מחיר המניה הממוצע בחמשת ימי המסחר האחרונים. הנכונות לקנות חבילת מניות בדיסקאונט לא גבוה מעודדת ומקטינה לפחות במעט את חוסר הודאות ממנה סבלה המניה באשר לקונים אפשריים שיקלטו היצע גדול של מניות בזק (הפרטה והמניות שבידי הבנקים).

מכירה גדולה נוספת הייתה במניות בנק דיסקונט, מועמד נוסף להפרטה. המכירה בדיסקונט לא הייתה של המדינה אלא מצד חברת האחזקות אי.די.בי. כמו בכל המקרים האחרונים המכירה התבצעה בדיסקאונט ומחיר המניה נשק לאחר מכן למחיר העסקה. לאחר שינוי הבעלות בקונצרן ישנם צרכי נזילות וצפויים מכירות באחזקות נוספות ובנוסף קיימת ציפייה לדיבידנדים גבוהים יותר בחברות הקבוצה להן יתרות חלוקה גבוהות.

כלכלני לאומי צופים כי חוסר העניין בשוק המניות ימשיך להשפיע בטווח הקצר על המגמה בת"א אם כי ניתן לצפות בהאטת המגמה השלילית.

בהמשך, התייצבות במחזורי המסחר, רמה נמוכה יחסית של מדד המעו"ף ופרסום דוחות חיוביים ישפרו את המגמה השלילית בבורסה, למרות שבתקופה הקרובה עשוי להימשך הלחץ

שוק המט"ח

בלאומי מציינים כי השבוע התנהל מסחר תנודתי למדי בשוק המט"ח תוך כדי מגמת פיחות קלה בשקל. התנודתיות מוסברת בחלקה בירידה במחזורי המסחר בשבוע האחרון, שעמד על כ- 616 מיליון דולר ליום (ללא עסקאות החלף) לעומת ממוצע יומי של כ- 800 מיליון דולר ליום מתחילת חודש יולי. הירידה במחזורי המסחר צפוייה להמשך בשבועות הקרובים ולהמשיך ולתרום לתנודתיות במסחר במט"ח.

בחודש יולי נרשמה עד כה התחזקות של כ- 2.7% בדולר, זאת לאחר ארבעה חודשיי ייסוף רצופים בהם נרשמה התחזקות של כ- 11% בשקל. הדבר מלמד על סיום מהלך הייסוף בשקל שהחל באמצע פברואר השנה ואינו מפתיע לנוכח הרמה הנמוכה יחסית בה הוא נסחר כעת. בחודשים האחרונים "מחק" הדולר את העלייה החדה שרשם מאז הורדת הריבית החדה של בנק ישראל לפני כשנה וחצי וחזר להסחר ברמתו הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2001.

הפסקת מהלך הייסוף בשקל בחודש האחרון מוסברת גם בהתכווצות פער התשואות בין ישראל לארה"ב שמקטין את אטרקטיביות ההשקעה בישראל. פער הריביות בין ישראל לארה"ב עומד כיום על 6% לאחר הורדת הריבית של בנק ישראל השבוע, כאשר בחודשים האחרונים הוא ירד באיטיות, בהתאם לקצב הורדות הריבית של בנק ישראל. לעומת זאת, פער התשואות ירד באופן מהיר יותר כאשר שהוא מתכווץ משני צדדיו בשל ירידת התשואות של אג"ח בארץ לרמה של כ- 8% (על השחרים הארוכים) ועליית התשואות של אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח בינוני לכ- 4%.

השבוע התפרסמו נתוני בנק ישראל על מאזן התשלומים לפיהם הושקעו בחודש יוני כ- 70 מיליון דולר במניות ובאג"ח הנסחרים בבורסת ת"א לעומת 24 מליון דולר בחודש מאי. במחצית השנה הראשונה של 2003 הושקעו בבורסה בת"א 370 מליון דולר במניות ובאג"ח על ידי משקיעים זרים, סימן מעודד להתייצבות הכלכלית במשק, זאת בהשוואה להשקעה של 48 מיליון דולר בשנת 2002 כולה. המשך השקעות הזרים במשק עשוי למתן לחצים לפיחות בשקל כתוצאה מירידה בפער הריביות אך במקביל עלול להגביר את התנודתיות בשוק המט"ח, בשל אופיו הספקולטיבי של חלק מהון זה. נדגיש שלהבדיל מחודש יוני שהיה חודש סביר בשוק ההון, חודש יולי היה חלש יותר והתאפיין במימושים ויתכן שניתן להסביר זאת בהאטה בקצב זרימת ההון לישראל בחודש זה.

לנוכח הירידה בפער התשואות בין ישראל לבין ארה"ב ובעקבות הירידה במחזורי המסחר צפוייה תנודתיות גבוהה ואפשרי פיחות זוחל בשקל בהיקף לא משמעותי, לדעת כלכלני לאומי.

בנק לאומי ממליץ ללקוחותיו לשמור על הרכיב המט"חי בתיקים כמרכיב ביטוחי וכחלק מפיזור התיק, אך בשלב זה אין כדאיות בהגדלת המרכיב.