אגוד: הדולר ייסחר במהלך השבוע בטווח של 4.4 - 4.5 שקלים

התנודתיות ועצבנות השווקים צפויה להימשך בטווח הקצר בהתאם לציפיות המשתנות אשר לסיכויי הצלחת הפסקת האש עם הצד הפלסטיני

כלכלני בנק אגוד פרסמו היום את סקירתם השבועית. בסקירת שוק המניות התל-אביב, מציינים כלכלני אגוד כי רמת ההתנגדות ב- 450 הנק' של מדד המעו"ף בתחילת יולי שלחה את השוק למימוש חזרה מתחת לרמת 410 הנק' שבינה לרמת- 420 הנק' מדשדש השוק בשבועיים האחרונים תוך היקפי מסחר נמוכים יחסית סביב 250 מ' שקל.

בחמשת הימים האחרונים איבד המעו"ף כ- 1.82% ות"א 100 כ- 0.92% מערכו. מגמת המימושים מקיפה את מדדי ת"א 25 וה- 100 אך מדד התל טק ממשיך לעקוב את העליות בנאסד"ק ומציג עליות בתקופה האחרונה. פריצה מתחת לרמת 410 הנק' ללא הצלחה של המעו"ף לחזור מעליה עלולה לדרדר את השוק עד לרמת 390 הנק' בטווח הקצר. מצד שני קרוב מדד המעו"ף לרמת התמיכה ב- 400 הנק' שתוחל לשמש לו משענת פעם נוספת כבשבוע שעבר כשחזר השוק עד לרמת 425 הנק'.

השוק המקומי ממשיך לסבול מחולשה וירידת מחזורים משמעותית בחודש האחרון בין היתר בשל הקשיים המדיניים מול הרש"פ, הערכה כי תקופת ההתאוששות הכלכלית תהיה ארוכה ממה שציפו המשקיעים עד כה (נק' מפנה רק ב- 2004), פיחות בשער השקל מול הדולר של 0.8% בחמשת ימי המסחר האחרונים, תוואי הגירעון העולה עפ"י דברי נתניהו למעל 6% השנה גבוה מעל יעד הגירעון שנקבע 3.5%-3% ומימושים מצד המשקיעים הזרים.

התנודתיות ועצבנות השווקים צפויה להימשך בטווח הקצר בהתאם לציפיות המשתנות אשר לסיכויי הצלחת הפסקת האש עם הצד הפלסטיני.

בטווח הבינוני אנו צופים כי השוק ימשיך במגמת העליות, שתהיה תלויה בקצב התקדמות המו"מ המדיני מול הרשות, המשך הפסקת האש עם הפלשתינאים ובקצב הורדת הריבית מצד ב"י.

מהלך העליות האחרון הושפע ממספר גורמים מרכזיים:

* הצלחתה המהירה של ארה"ב במלחמה בעיראק והשפעתה החיובית בהקטנת הסיכון האזורי של המזרח התיכון בכלל ושל ישראל בפרט המביא להזרמת הון זר של משקיעי חו"ל המגדילים את משקל ההשקעות בישראל במסגרת תיק השקעותיהם בשווקים מתעוררים.

* הרכבתה של ממשלה פלשתינית חדשה ועמה אופטימיות אשר להצלחת תוכנית "מפת הדרכים " שהיא המו"מ המדיני בין ישראל לרשות הפלשתינית במיוחד על רקע התייצבות אמריקאית איתנה מאחרי "מפת הדרכים" שפרסם הנשיא בוש ושבה תומכת גם אירופה.

* ציפייה להמשך מגמת ירידת הריבית בארץ (להערכתנו עד לרמה של 6.3% בסוף השנה).

* ההערכה כי התייצבות ביטחונית לאורך זמן תביא גם לצמיחה כלכלית ברת קיימא בארץ.

* התאוששות כלכלית ופיננסית בשווקי חו"ל ובמיוחד שווקי ארה"ב.

מן הניתוח הטכני של כלכלני אגוד, עולה כי רמת התמיכה למדד המעו"ף נמצאת ברמת 400 הנק' ורמת התמיכה הבאה בתור נמצאת ברמת 390 הנק'. רמת ההתנגדות הקרובה נמצאת ברמת 410 הנק' ואחריה ברמת 420 הנק'.

באגוד ממליצים על מרכיב מנייתי של כ- 15%-10% מהיקף תיק ההשקעות למשקיעים לטווח ארוך.

אינפלציה וריבית

כלכלני אגוד מעריכים כי מדד יולי ירשום ירידה של 0.5%, באוגוסט יעמוד המדד על 0% ובספטמבר תחול עלייה של 0.3%. לשנת 2003 כולה מעריכים באגוד כי האינפלציה תסתכם ב-0.1% בלבד.

באגוד מעריכים כי גובה הריבית בסוף השנה יעמוד על 6.3%.

מט"ח

במהלך השבוע האחרון הדולר התחזק בכ- 0.8% לעומת רמתו בשבוע שעבר מול השקל והיום אף מוסיף להתחזק ונסחר סביב רמה של 4.44 שקל לדולר.

התחזקות הדולר היום (יום ה') באה בעקבות אזהרת דברי שר הביטחון מפני אפשרות להתפתחות גל טרור "הגרוע ביותר שידענו" עם תום תקופת הפסקת האש הפלשתינית.

גורם נוסף שמביא להתחזקות הדולר זהו דו"ח האינפלציה של בנק ישראל אשר הוגש אתמול לממשלה ובו העריכו כי לא צפויה שנה נוספת של התחזקות השקל, מה שאפיין את 12 החודשים האחרונים.

הגורמים התומכים בהתחזקות הדולר בטווח הארוך:

ה גירעון הגדול הצפוי בתקציב המדינה לשנת 2003 שיכול להגיע (יתכן שיחרוג מהיעד 3.5%-3%) מעל 6%.

המצב הביטחוני והירידה בפעילות הכלכלית בכל ענפי המשק בשנת 2002 יחד עם המשך קיפאון בענפים רבים, שחיקת שכר ואבטלה עולה גם ב- 2003.

מצד שני הגורמים שיכולים להמשיך את היחלשות הדולר הם:

הצלחתה המרשימה של הנפקת ממשלת ישראל בניו יורק ובוסטון.

"מפת הדרכים" והסכם ההודנה המהווים אופק מדיני עם הרשות הפלשתינית.

פערי ריבית עדיין גבוהים בין האפיק השקלי לדולרי (6%) .

יישום מוצלח של תוכנית כלכלית חדשה משותפת למשרד האוצר ובנק ישראל לייצוב המשק שתכלול קיצוץ נרחב בתקציב המדינה.

מבחינה טכנית, מעריכים באגוד כי המסחר בדולר במהלך השבוע ינוע בטוחח של 4.4-4.5 שקלים לדולר. תמיכה קרובה שוכנת ב- 4.4 שקל לדולר הרמה הבאה שוכנת ב- 4.37 שקל לדולר. התנגדות שוכנת ברמת 4.46 ו- 4.5 שקל לדולר.

באגוד ממליצים למשקיעים פרטיים על החזקת 10% משווי התיק באפיק הדולרי.