סוברניות ממשלתית; מסקנות בעקבות התחקיר כיצד נהרג סמל מדחאת יוסף ז"ל

"מבחינת מהותו של האירוע - יש מקום לבחינת הדרישה להקמת ועדת חקירה; עם זאת, בנסיבות שתוארו, ייקשה לשער שחקירת האירוע בידי ועדה ממלכתית תוביל לתוצאות שונות מאלו שהופקו בעקבות התחקיר"

כזכור, בתאריך 1.10.00 נהרג סמל מדחאת יוסף ז"ל, כתוצאה מהתפרעות פלשתינים סביב "קבר יוסף". סוגיית אי-חילוצו בזמן בידי כוחות צה"ל טרדה בעיתו את דעתם של בני משפחתו ושל הציבור בכללותו. הרמטכ"ל מינה צוות שערך תחקיר מבצעי, הגיע למסקנות לפיהן לא היתה כל התלבטות באשר למחוייבות לחילוצו של הפצוע מדחאת, והפיק לקחים מן האירועים, לקחים שהופצו בקרב חיילי צה"ל.

תנועה ציבורית שהוקמה דרשה מממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר הבטחון והרמטכ"ל להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר האירוע, בהתאם לחוק ועדות חקירה, תשכ"ט-1968. משהדרישה לא נענתה בחיוב, הוגשה עתירה לבג"ץ. העתירה נדחתה (פסק הדין נכתב ע"י השופט יעקב טירקל).

פסק דינו של השופט טירקל בוחן שתי סוגיות מרכזיות, הנסבות על היקף הביקורת השיפוטית שיפעיל בג"ץ על החלטות הממשלה - האחת, מקום בו הוחלט שלא להקים כלל ועדת חקירה; והשניה, מקום בו הוחלט לחקור נושא בדרך מסויימת, שאינה באמצעות ועדת חקירה ממלכתית דווקא.

פסיקת בג"ץ בעבר פירשה את סעיף 1 לחוק - המסמיך את הממשלה להורות על הקמת ועדת חקירה ב"עניין שהוא בעל חשיבות ציבורית חיונית אותה שעה הטעון בירור" - בצימצום, ככל שהדבר נוגע להחלטה שלא למנות ועדת חקירה.

גם הנטייה של בג"ץ להורות לממשלה לחקור אירוע בדרך מסויימת (ובכללה, בדרך של הקמת ועדת חקירה ממלכתית) תהא מצומצמת ביותר. לממשלה שיקול דעת רחב ביותר, הן לעצם ההחלטה לחקור והן בשאלת דרכי החקירה.

אכן, יש המצמצמים ויש המרחיבים יותר את גדרותיה של הביקורת השיפוטית שתופעל בנושא. "דרכי עם אלה שאינם נועלים דלת במקרים כאלה בפני העותרים אלא פותחים להם פתח, שהוא אמנם צר ביותר", קבע השופט טירקל.

"לפי השקפתי יחייב בית המשפט את הממשלה להורות על הקמת ועדת חקירה רק במקרים חריגים ונדירים ביותר, כאשר עולה מן הנסיבות מסקנה אחת ובלתי נמנעת - המגיעה עד כדי חובה כמעט - שיש לחקור את העניין על דרך של ועדת חקירה דווקא. לעניין זה יש להביא בחשבון, לדעתי, גם את השיקול של אמון הציבור בתוצאות החקירה, המוסיף משקל לשיקולים לטובת הקמת ועדת חקירה לפי החוק. מכל מקום, קשה להגדיר מראש את הנסיבות שיחייבו חקירה על ידי ועדת חקירה. כל פרשה ונסיבותיה שלה".

במקרה הנדון, נחקר האירוע ע"י צוות מפקדים בכירים של צה"ל, התחקיר היה מעמיק ורציני, ומשפנו העותרים נבחן התחקיר פעמים נוספות, בין היתר ע"י ראשי הממשלות שכיהנו מאז. השופט טירקל מדגיש, שמבחינת מהותו של האירוע - יש מקום לבחינת הדרישה להקמת ועדת חקירה. עם זאת, בנסיבות שתוארו, ייקשה לשער שחקירת האירוע בידי ועדה ממלכתית תוביל לתוצאות שונות מאלו שהופקו בעקבות התחקיר.

(בג"ץ 7232/01 מהדי יוסוף ואח' נ. ממשלת ישראל ואח', פס"ד מיום 20.7.03. השופטים יעקב טירקל, אדמונד לוי וסלים ג'ובראן)